CZ.NIC: Podle čeho Češi vybírají domény a poskytovatele webhostingových služeb?

Někdy na přelomu května a června tohoto roku proběhl unikátní průzkum,ve kterém bylo osloveno přes 1500 respondentů z řad českých firem, ale i běžných koncových uživatelů ohledně nákupu webhostingových služeb. Z průzkumu, za kterým stojí správce české národní domény, sdružení CZ.NIC, a společnost ONEbit hosting, vyplývají poměrně zajímavé nákupní zvyklosti. Podle čeho vybíráme své domény a hostingové služby?
V prvé řadě je zajímavý již fakt, že se ve svých zvyklostech příliš neliší chování koncových uživatel a firem.

Hlavní kritéria při výběru

Podle čeho vybíráme webhosting

Zajímavé je, že ani jedna z výše uvedených dvou skupin skupina dotazovaných překvapivě neumístila faktor ceny ani mezi pět nejdůležitějších kritérií. V silně konkurenčním prostředí, kterým český webhostingový trh nepochybně je, to lze přisuzovat zejména prolomení psychologické hranice ceny, pod kterou pro ně ztrácí smysl se částkou zabývat a začínají si více všímat dalších faktorů. Nebo, že by zde sehrála roli dřívější negativní zkušenost?

Firmy kladou největší důraz na dostupnost služeb, protože každý výpadek může znamenat značné komplikace, zhoršení reputace, případně ušlý zisk. Dále si pak cení kvality poskytovaných služeb a pohotové technické podpory.

Běžní uživatelé považují za nejdůležitější kvalitu poskytovaných služeb a jejich dostupnost. Na rozdíl od firem přiřazují větší důležitost referencím získaným od stávajících uživatelů (nejčastěji z řad kolegů v práci, rodiny nebo přátel).

Když měli respondenti zvolit mezi větším prostorem nebo pravidelnou zálohou dat, druhou variantu volily více firmy. Pravděpodobně se tak chtějí vyvarovat budoucím dodatečným nákladům spojeným se ztrátou a následnou obnovou dat. Naproti tomu běžní uživatelé nepotřebují uchovávat zálohy tak dlouho, preferují proto spíše větší datový prostor.

Z průzkumu také vyplynulo, že více než polovina uživatelů provozuje webové stránky současně u více poskytovatelů, i když nejsou ve všech případech spokojeni s úrovní poskytovaných služeb. Nejčastěji udávaným důvodem jsou obavy z komplikací, které mohou nastat při migraci k jednomu poskytovateli. Tyto obavy jsou však často zbytečné, protože webhoster může uživateli pomoci s přesunem prezentací, aniž by došlo k jejich výpadku a ztrátě dostupnosti. Někteří poskytovatelé také umožňují funkčnost webových stránek před samotným přesunem vyzkoušet.

A odkud vlastně uživatelé čerpají informace pro svá rozhodnutí? Nejvíce respondentů dá na osobní a důvěryhodné zdroje jako jsou reference přátel a kolegů. U běžných uživatelů jich na tato doporučení spoléhá více než polovina. Firmy se referencemi řídí ještě více, a to dokonce ve dvou třetinách případů. Dalšími využívanými informačními zdroji jsou recenze z odborných serverů a fulltextové vyhledávače.

Obliba národní domény .CZ

V roce 2011 počet nově zaregistrovaných domén rostl každý měsíc skoro o 20 tisíc.

Při prezentaci stránek na internetu je kromě výběru poskytovatele webhostingu také nutné zvolit vhodnou doménu. Z výsledků vyplynulo, že nejoblíbenější doménou v České republice je doména .CZ, kterou má zaregistrovanou téměř milion uživatelů. Zajímavostí je, že za posledních deset let se počet zaregistrovaných .CZ domén zvýšil více než desetkrát. V roce 2011 počet nově zaregistrovaných domén rostl každý měsíc o téměř 20 000.

Ze statistik je patrné, že prozatím pouze 10 % domén disponuje adresou IPv6, nástupcem dosluhující IPv4. Jak také můžeme z grafů vidět, tak .CZ doménu převážně využívají firmy téměř 20% domén je však bez využití.

Pár rad závěrem

Na co si dát při výběru pozor zejména? V prvé řadě je vhodné rozmyslet si, pro jaké účely budete svou prezetaci využívat. Velmi důležité je například odhadnout, jaký optimální prostor vaše prezentace skutečně potřebuje. Častou chybou uživatelů je, že si vybírají poskytovatele webhostingových služeb právě podle diskového prostoru, neboť je tento parametr jednoduše představitelný a transparentní.

Domén s podporou IPv6 je i letos stále málo.

O kvalitě fungování hostingu ŕozhodují spíše jiné faktory: frekvence zálohování datového prostoru, množství přidělených výpočetních prostředků, běžná dostupnost služeb (ideálně vyjádřená měsíčně formou jasného SLA) a v neposlední řadě přítomnost a forma technické podpory. Pokud navíc přihlédneme k faktu, že celosvětový průměr velikosti běžné prezentace aktuálně mírně přesahuje 1 MB, je orientace pouze na velikost diskového prostoru bezpředmětná.

Exit mobile version