Dallara závodí s Lenovem

Dallara je italská firma, která ladí aerodynamiku a podvozky sportovních automobilů, monopostů F1 a IndyCar. Pro zrychlení vývoje instalovali superpočítač s 80 serverovými uzly od společnosti Lenovo, protože bez IT to dnes prostě nejde.

1.Giamcarlo Dallara, CEO and General Manager Dallara Group, bez kterého dnes už nikdo automobilový závod nevyhraje
Giamcarlo Dallara, CEO and General Manager Dallara Group, bez kterého dnes už nikdo automobilový závod nevyhraje

Firmu založil Giamcarlo Dallara (1936), který vystudoval pětiletou polytechniku v Parmě za pouhé čtyři roky. Dnes už to podle italských zákonů nejde, takže nastartoval s nepřekonatelným rekordem hned na začátku. Od počátku ho bavily závodní vozy, začal u Ferrari, ale tam mu při rozletu pan Ernesto přistřihl křídla, odtud odešel do Maserati, pak do Lamborghini kde zkonstruoval legendární sporťák Miura, nakonec pracoval pro stáj F1 De Tomaso. Přecházel proto, že buď závodní program buď zredukovali, nebo zrušili; stáj De Tomaso zkrachovala. Giamcarlo Dallara se proto v roce 1972 rozhodl založit vlastní firmu Dallara Automobili da Competizione, která sídlí ve městě Varano de` Melegari u Parmy a dnes zaměstnává 650 lidí. V roce 2017 si Giamcarlo Dallara splnil další životní sen a (na počítačích) navrhnul sporťák s vlastním logem – Dallara Stradale, kterých bylo vyrobeno 600 a Giamcarlo Dallara má vůz s pořadovým číslem #1.

Tři hlavní zaměření firmy Dallara

Alessandro de Bartolo, Country Manager, Italy, Lenovo Data Center Group a Andrea Pontremoli, CEO and General Manager Dallara Group

Společnost Dallara se zaměřuje na tři hlavní aspekty. Jsou jimi nízká hmotnost s použitím kompozitů (Advanced Composite Materials), aerodynamika, a třetí je dynamika vozidel kterou ladí za použití superpočítačů. Výsledky svého výzkumu prodávají dalším automobilkám a do leteckého průmyslu. Dallara prodává, co se naučili v závodech a 90 % výsledků jde na export.

Dallara spolupracuje s Alfa Romeo, Audi, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Audi, BMW, Dallara také vyrábí sportovní monoposty používané  ve Formuli 3, IndyCar, Indy Lights, Formula 2, GP3, Super Formula, Formula E, WEC, ELMS a IMSA. Porsche – prostě se na ni obrací každý, kdo potřebuje naladit aerodynamiku nebo podvozek. Kdo dnes nemá v F1 nemá aerodynamiku a podvozek naladěný od firmy Dallara, nemůže vyhrát, stejně tak je tomu v IndyCar (19 výher od roku 1998). S klienty mají tři úrovně důvěrnosti. Padla zmínka o leteckém průmyslu a lze jen tušit, pro koho dělají a v jakém dalším stupni utajení, když už používají software Dassault…

Dynamika vozidel na simulátorech a rychlost počítačů

Testování auta na simulátoru

Počítačové simulace umožňují řídit auto, které ještě neexistuje. K tomu slouží superpočítače a simulátory. Vyvstávají však problémy, jako například řízení (simulovaného auta) v reálném čase. Řidič totiž nemůže čekat dvě vteřiny na odezvu systému. V Dallaře využívají modelovací a simulační systém Dassault Dymola, který umožňuje řídit a využívat několik matematických modelů dohromady. V aerodynamice se jinak používá téměř výlučně open source, stejně tak v Dallaře, přičemž algoritmy mají svoje vlastní. Někdy dokonce nemají vůbec čas výsledky simulací ověřit a jdou hned z počítačů do výroby – přesně tak do také dopadlo se sporťákem Dallara Stradale a výsledky měření na hotovém voze velmi přesně korelovaly s matematickým modelem. Vždy je nakonec zapotřebí provést zpětnou korekci.

Proč servery Lenovo

Superpočítač s 80 serverovými uzly Lenovo

Nový superpočítač v Dallaře sestává z 80 uzlů. Volba padla na Lenovo: „Nikdy se nedíváme dopředu na cenu, ale na výkon a kvalitu dodávky,“ sdělil současný CEO Andrea Pontremoli, který před Dallarou strávil 30 let v IBM, kde zastával od roku 2004 funkci President and CEO IBM Italy. Kromě toho, že pracuje jako CEO ve společnosti Dallara, zastává také funkci President na MotorVehicle University Emilio Romagna, takže i on má k autíčkám blízko.

Bližší údaje o výpočetní síle superpočítače nikdo nesdělil, jde přece jen o tak trochu důvěrné informace.

Lenovo DCG a jejich HPC v kostce

Lamborghini Miura, první sporťák od Giamcarla Dallary

Lenovo působí ve 180 zemích světa, kde má také má 15 výzkumných a vývojových laboratoří, zaměstnává 57 tisíc lidí, z toho více než 10 tisíc inženýrů. Lenovo Data Center Group vyrábí servery, storage, software k jejich řízení a také síťové prvky. Vlastní nebo řídí šest továren, v Morrisvillu v USA má zabezpečenou laboratoř pro kódování, výrobu a ověřování. Produkty Lenovo jsou 100% kompatibilní s vládními předpisy USA. Dosahuje 95% včasnosti dodávek, podle zákaznického průzkumu je jedničkou ve spolehlivosti serverů x86 (odpovídalo 750 CXO/IT z 22 zemí světa ohledně běžných serverů – 99,999% spolehlivost). Na žebříčku Top500 superpočítačů je také jedničkou – více než jeden ze tří využívá servery Lenovo a má nejširší pokrytí superpočítači na 14 trzích. Osmdesátiuzlový superpočítač Lenovo instalovaný ve společnosti Dallara je dalším dosti významným zářezem…

Exit mobile version