Bylo to zřejmě jen otázkou času a toho, kdo se odváží s tím přijít první. Před dvěma lety se tohoto úkolu zhostila Evropská unie, následovaly USA, Argentina a Jižní Korea. Nyní se do seznamu přidala také Indie. Všechny uvedené subjekty vyšetřují Google za údajné zneužití dominantního (pravdou je, že někdy téměř monopolního) postavení na trhu.
Evropská komise se problémem začala zabývat před více jak dvěma roky a to na podnět francouzských a britských firem a Microsoftu. Indie se do spolku přidala čerstvě, oznámil to v pondělí indickému parlamentu ministr pro korporátní vztahy, R.P.N Singh, informaci přinesl deník India Times.
Celé vyšetřování začal indický antimonopolní úřad na základě stížností spotřebitelské organizace Consumers Unity and Trust Society a provozovatele seznamovací služby Bharatmatrimony.com.
Společnosti tvrdí, že Google zneužívá svého dominantního postavení k tomu, aby upřednostňoval ve vyhledávání vlastní služby a manipuloval s výsledky vyhledávání ve prospěch inzerentů. I pokud tomu tak ve druhém případě skutečně je, je ironické, že stejné (snad jen více transparentní) chování v časech Altavisty nikomu nevadilo.
Jádro problému
Consumers Unity and Trust Society dokazuje svoji stížnost příkladem s vyhledáváním výrazu Mark Zuckerberg, ten na indickém Google podle obvinění na prvních pěti odkazech vedl na weby v Google+, samotný Zuckerbergův profil na Facebooku byl přitom až na osmém místě.
Další stížnost pochází přímo od provozovatele webové služby, společnosti Bharatmatrimony.com vadí, že Google prodává konkurentům služby inzerci na klíčová slova, která jsou specifická právě jen pro tuto službu. Hlavní potíž ale bude spočívat v tom, že Google ovládá 95 procent indického trhu.
Opakuje se evropský model?
Oba problémy se nápadně podobají tomu, proč Google začala vyšetřovat také EU. Také té vadilo, že Google zvýhodňuje vlastní služby ve výsledcích vyhledávání a naopak údajně také penalizuje konkurenční služby (například srovnávače cen, první stížnost tohoto typu podaly v roce 2010 britský srovnávač Foundem a vyhledávač cen Ciao! patřící Microsoftu).
Další obvinění, které padlo v EU je spíše opačného rázu, Google údajně snižuje inzerujícím webům v síti AdWords skóre kvality, takže následně musejí platit za proklik více, aby si udržel mezi podobným inzeráty adekvátní pozici.
Po dvou letech vyšetřování dala EK stížnostem za pravdu a ve čtyřech bodech. Google, který dnes tvoří síť vertikálně propojených funkcí, prokazatelně upřednostňuje vlastní služby na úkor konkurence a musí to změnit. Na druhé straně, není to vlastně naprosto přirozené? Některým specializovaným katalogům také vadilo, že Google „vykrádá“ jejich vlastní databáze.
Komisi ale vadí také služba vyhledávání pro uživatelské weby, lze umístit na stránky. Problém spočívá v tom, že výsledky z Google obsahují reklamu AdSense a uživatel tak prostor již nemůže využít pro vlastní reklamu (např. od jiného poskytovatele). EU ale vadí také samotné AdWords, prolém systému má spočívat v tom, že reklamní kampaně zadavatelů nejsou přenositelné na konkurenční reklamní systémy.
Závěr
Jedna z nejrychleji rostoucích IT společností má tedy nový problém, respektive nový druh problému, hlavní potíž je v tom, že je až příliš dobrá a ukrajuje nebezpečně velkou část trhu. Ještě donedávna se veškerá případná kontroverze kolem společnosti Google točila okolo problémů s uživatelským soukromým, zejména při sběru dat, nastává nová éra?