Deutsche Telekomu patří již celý český T-Mobile, stálo jej to 22 miliard korun

Ještě koncem loňského roku to vypadalo, že by německý telekomunikační gigant Deutsche Telekom AG mohl českého magentového operátora v rámci svých reorganizačních aktivit ve střední a východní Evropě spíše odstřihnout. Přely se o tom alespoň renomované konzervativní světové deníky jako Wall Street Journal, které se odvolávali na informované zdroje blízké firmě. Podle poslední zprávy Agentury Reuters to ale vypadá na přesný opak. Jak je to tedy ve skutečnosti?
Agentura Reuters přinesla včera zprávu, která říká, že německá telekomunikační společnost Deutsche Telekom AG odkoupila zbývající (přesně 39,2%) menšinový podíl v českém mobilním operátorovi T-Mobile od soukromého kapitálového fondu Mid Europa Partners a dubajského fondu Al Ain. Částka za oněch necelých 40 procent akcií nebyla nijak malá, vyšplhala se na přibližně 800 milionů eur, tedy asi 22 miliard Kč (tvrdí to alespoň další zdroj, německý Manager Magazin Online). Transakce by měla navíc proběhnout nezvykle rychle, dokončena bude ještě do konce února.

Ještě na podzim loňského roku to přitom vypadalo spíše na odprodej většinového (přibližně 60%) podílu v rámci restrukturalizačních aktivit Deutsche Telekomu, s nimiž se mělo pojit také masivní opouštění východoevropských trhů. Proč najednou takováto změna?

Německá společnost začala věřit, nebo spíše možná doufat, že telekomunikační trh ve střední a východní Evropě dosáhl již svého dna a nyní se bude opět odrážet k nádechu na hladině. Oproti jiným evropským operátorům měl Deutsche Telekom poměrně dost důvodů k přemýšlení před nějakým radikálním krokem. Přeci jenom mu tato část trhu generuje přibližně čtvrtinu všech příjmů.

Trocha historického kontextu

Deutsche Telekom byl 12 let většinovým, nikoli však jediným, vlastníkem českého magnetového operátora, který svoji GSM licenci podědil po společnosti RadioMobil (spoluzaložené Deutsche Telekomem v roce 1996), která zde provozovala svoji mobilní síť Pegas (na trhu od roku 1996 do 2002), prvního průkopníka mobilního volání a hlasových služeb pro méně movité občany. RadioMobil, podobně jako některé další podobné investice Deutsche Telekomu, vznikl jako venture kapitálová společnost snažící se podchytit nové příležitosti na vznikajících mobilních trzích.

Svoji pozici operátor dlouho hledal, to bylo ostatně vidět i na rozdílech mezi sítí Pegasu a T-Mobile. Zatímco Pegas cílil na méně movité občany, studenty a další uživatele, které láká levné volání, hned po přejmenování operátora a sítě na T-Mobile, došlo k prvnímu obratu v podobě citelně zdraženého volání, postupně se operátor více a více orientoval na novou klientelu a zejména se snažil konkurovat tržní jedničce v oblasti firemních zákazníků. Dnes lze říci, že v tomto segmentu společnost poskytuje srovnatelné, ne-li lepší služby, než konkurenční modrý operátor. Přes veškeré snahy se ale lokální strategie T-Mobile oproti globálnímu jednání Deutsche Telekomu spíše vymykala a nekopírovala globální chování mateřské společnosti.

Čas na změnu

Jedním z důvodů mohli být i jeden čas poměrně dost limitované investice do rozvoje místní telekomunikační infrastruktury, které operátorovi nedávali dostatečný manévrovací prostor. To by se mohlo v případě 100% vlastníka změnit.

Vedle mnohem větší provozní flexibility dané stoprocentním vlastnictvím totiž německý telekomunikační obr v současnosti plánuje nebo již provádí sérii rozsáhlých investic, které jsou geograficky rozkročeny od Britských ostrovů přes Středomoří (nabídka na odkup 10 procent Hellenic Telecommunications Organization SA od řecké vlády) až po Balkán. Společnsot neinvestuje však zdaleka již pouze horizontálně, ale také do vertikál, jako to dokazuje akvizice v Polsku sídlící GTS Central Europe za 546 milionů Kč z listopadu loňského roku, nebo fúze T-Mobile a dceřiné firmy T-Systems.

Německá telekomunikační jednička chce napříč Evropou (specielně ale na tzv. „východních trzích“) nabídnout integrovanou strukturu mobilních a pevných sítí a tím posílit svoji pozici vůči konkurentům jako je například španělská Telefónica, nebo francouzský Orange.

Exit mobile version