Digitalizaci služeb v SMB táhnou online rezervace, sociální média a cloud

Mezi nejvyužívanější moderní technologie v SMB sektoru patří online rezervace, online objednávky, sociální média nebo cloudové služby. Téměř polovina subjektů má profil na sociálních sítích, které využívají na propagaci, akvizici a komunikaci. Pouze pětina poptávek zatím přichází prostřednictvím internetu. Zjistil to průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Je zřejmé, že zhruba polovina podnikatelů ze segmentu služeb zatím neví, co si pod pojmem chytrá služba konkrétně představit. Realita je ale podstatně pozitivnější. Nástroje, které do chytrých služeb můžeme zahrnout, v praxi používá čím dál více malých a středních podniků. Sektor služeb má o nové technologie zájem a sleduje jejich vývoj zejména za účelem ulehčení některých administrativních činností.

S ohledem na digitalizaci služeb jsou nejvíce využívány online rezervace nebo objednávky (56 %), sociální sítě a blogy (45 %), cloudové služby (41 %) a dále v 35 % e-shopy, v 29 % online marketing následovaný softwarem či aplikacemi pro vzdělávání zaměstnanců, online účetnictvím, videohovory apod.

40 % subjektů v minulém roce investovalo alespoň 10.001 Kč do účetních a finančních programů. Přibližně 1 z 5 subjektů investoval alespoň 20.001 Kč do kybernetické bezpečnosti, která s přesunem do online prostředí bezprostředně souvisí. V českých vodách ale převažují firmy, které do kybernetické bezpečnosti zatím neinvestovaly vůbec. Nicméně v tomto segmentu očekává AMSP ČR značný nárůst investic v následujícím období.

Více než polovina subjektů v minulém roce investovala do softwaru. Zde podnikatelské subjekty investují čím dál více, ale i tak značná část podnikatelů je k investicím do softwaru spíše konzervativní. Živnostníci pak do svého softwarového vybavení investují minimálně. V budoucnu možná nebude samotný nákup softwaru ani potřeba, neboť některé vybavení bude dostupné za licenční poplatek v online prostředí.

Ti, kteří investují do online marketingu, na tuto oblast v minulém roce vynaložili většinou více jak 10.000 Kč. Online marketing začíná být fenoménem i české firmy nechtějí být pozadu. Do online marketingu se nebojí podnikatelé investovat i vyšší částky. Novým trendem posledních let je nativní reklama, která otevírá menším podnikatelům nové možnosti.

V horizontu 5 let považují tři čtvrtiny podnikatelských subjektů ve službách za své zásadní cílové skupiny firemní zákazníky. Dramatický nárůst spojený s chytrými službami očekávají podnikatelé zejména u mladých lidí do 25 let, pro které je online prostředí již přirozenou součástí jejich života. Na mladé cílí 51 % podnikatelů ve službách. Díky jednoduchosti ovládání a dostupné logistice se velmi silnou zákaznickou skupinou stávají i senioři, na které cílí 47 % firem.

Téměř polovina českých firem ve službách má svůj profil založený na sociálních sítích. Reagují tak na přesun propagace z tištěných médií do online prostředí. Rychlost a nízké náklady jsou hlavním pilířem zájmu o tento nástroj. Celých 85 % podnikatelů ve službách využívá sociální sítě na propagaci či akvizici, 72 % pak na komunikaci a 64 % na získávání zpětné vazby. Podnikatelé tedy reagují na nové trendy poměrně flexibilně.

Většina subjektů ve službách (71 %) využívá e-maily s firemní doménou. U malých a středních podniků se jedná v podstatě o standardní nástroj prezentace a brandingu. Oproti tomu sdílená média, blogy a diskusní fóra jsou nástroje, které používá maximálně každý desátý z nich.

Exit mobile version