Digitální svět a změny v IT

Na konferenci Gartner Digital Day 2019 byl hlavním řečníkem analytik Matthew Hotle, který s nadhledem pojmenoval změny, které si lidé ze své uzavřené bubliny IT mnohdy nejsou schopni uvědomit. Svět IT je podle něj na začátku nové cesty.

Oldřich Příklenk, Gartner Digital 2019

Konferenci uvedl Oldřich Příklenk, ředitel KPC-Group (zastoupení Gartner), a poté už následovaly prezentace Gartner a hostů, zejména z oblasti bankovnictví.

Příčiny změn

Matthew Hotle nejprve seznámil s faktory způsobujícími změny. Jde o změnách trhu kvůli vyvíjejícím se ekosystémů, novým konkurentům a příležitostem, dále lidské změny dané měnícími se demografiemi a chováním lidí, podniky kromě toho mění strategie a obracejí se na nové platformy, produkty, ekosystémy a partnery, a nakonec jsou zde nové politicko-ekonomické podmínky s novými zákony, nařízeními a politická nestabilita. Pracovní pozice každého člověka může zmizet, nebo být přinejmenším značně pozměněna.

Nové prvky

Matthew Hotle pojmenoval jako tři nejzřetelnější prvky inteligenci (AI), přizpůsobivost a zabudované systémy. AI je už všudypřítomná, objevují se nové vzory a architektury. Je zřejmý posun od aplikací k platformám a ekosystémům. Ke slovu přicházejí boty, chatboty, konverzační systémy, a mobilní aplikace. Přizpůsobivost musí vzít v potaz nové modely práce, dovednosti i ty, kteří do ekosystémů přispívají, samozřejmě s ohledem na kulturní zvyklosti.

Pracovní model IT v prostředí těchto změn

V adaptivním podnikovém prostředí začínají jednotlivé produkty převládat nad velkými nasazovanými projekty (stínový/šedý software, citizen development, jednoúčelové webové aplikace – vše, co není interní IT schopno rychle dodat). To si žádá agilní DevOps a kontinuální dodávka aplikací, jejichž návrh musí být založen na požadavcích zákazníka. Aplikace se shlukují do stavebních bloků a začíná převládat cloudová škálovatelná architektura. Počet organizací, které přijaly produktově orientované poskytování aplikací stoupá, v roce 2018 jich bylo 40 %, v roce 2020 Gartner odhaduje 66 % a v roce 2022 jich má být 79 %. Z toho vyplývá, že nad dohledem a kontrolou vede strategie, stejně je tomu u dat. Tomu všemu je třeba přizpůsobit dovednosti a myšlení; rychlost poskytování aplikací si vyžádá multidisciplinární týmy, v nichž se zúčastní lidé mající na starosti aplikace, informace, integraci, uživatelé produktů, návrháři i akcionáři. Na výstupu produktových týmů budou produktoví manažeři a manažeři nabízející tyto produkty. Mezi novými dovednostmi a obory budou figurovat návrhář (podle) uživatelské zkušenosti, produktový manažer pro aplikační rozhraní (API), vedoucí analytik, digitální rizikový manažer a návrhář algoritmů a modelů. největším stavebním blokem v tomto přizpůsobivém modelu je přitom kultura.

Ke změně kultury vedou podle Matthewa Hotla jen čtyři ovládací prvky – způsob, jak tvoříme (hodnota), jak přijímáme rozhodnutí (tempo změn), jak se do změn zapojujeme (spolupráce), a jak měříme (směr změn). Tyto čtyři ovládací prvky jsou sice jen čtyři, nakroutit je však lze do mnoha různých kombinací. (Pozn. red.: Enigma také neměla příliš mnoho ovládacích prvků…)

Nový druh aplikací a jejich dodávek

Do dodávek aplikací se už zapojují běžní lidé, bude třeba se zaměřit na růst a přijmout, že dochází k rozbití současného modelu. Aby bylo vůbec možné nové prvky IT získat, je nutné napřed vytvořit strategii, vzít v potaz dostupné finance a možnosti podniku a až pak dodat nové aplikace a technologie. Nevyhneme se stínovému (shadow) IT a občanským (citizen) inovace a aplikacím. Je to boj, který s sebou přináší aplikace bez ohledu na architekturu, jsou roztříštěné, nedají se ovládat, řídit a sledovat, jejich pořízení jde mimo rozpočet, bývají jednoúčelově zaměřené a jejich financování mimo rozpočet vzrůstá. Podle průzkumu Gartner jde nadpoloviční počet lídrů cestou růstu namísto šetření.

Od podpory k řízení

V tomto třesku budeme muset přeskočit od pouhé podpory k řízení byznysu, průmyslu nebo hodnotového řetězce, a to cestou, kterou provází rozbíjení původního modelu. Pro to existuje pět strategií – obrana před konkurencí, útok inovacemi, destrukce a anarchie, rozvrat se znovuobjevením, a nakonec i štěstí a uchopení příležitosti. Cesta novým směrem začíná.

Vize CIO pro produktově zaměřenou transformaci

Už bylo řečeno, že počet organizací využívajících produktově zaměřené dodávky (aplikací) stoupá, a tento stav se bude prohlubovat. Poskytování digitálních zkušeností jako produktů mění poslání IT, práci týmů, přirozenost práce a její řízení, které bude mít jiný charakter. Nebude jednotné pro celou organizaci, ale bude se řídit potřebami jednotlivých oddělení, s možnostmi překryvu a sdílení infrastruktury. Matthew Hotle uvedl jako příklad společnost Monsanto, která má šest produktových kategorií – polní hospodářství, laboratorní výzkum, operace, zákazníky, pracovníky a finance; jejich potřeby a poptávka po aplikacích se samozřejmě liší. V produktově orientované dodávce aplikací dochází k zásadním změnám, od přísného plánování dodávky aplikací podle pečlivě připraveného projektu směrem k naplnění návratnosti investic, poskytování aktualizací, dokud produkt nezestárne, podpora menších agilních týmů, což zrychluje dodávku, a zaměření na obchodní výsledek. Na konci každé etapy se totiž může další cesta větvit a budoucnost může být jiná než plánovaná.

Posun v IT

Jde tedy o posun k financování produktů a platforem, které je řízeno změnami v možnostech daného byznysu a podle schopnosti přinášet hodnotu, a také s ohledem na potřeby uspokojit zákazníka. Střetávají se zde požadavky marketingu s možnostmi poskytování potřebných aplikací (vytváření obchodních příležitostí, budování značky, provoz na webu, příjem generovaný marketingem vs. rychlost dodávek aplikací, efektivita kódu, četnost chyb, přijatelnost testovacích výsledků). Jde o základní posun jak pro byznys, tak pro výkonné složky IT

Změny v kultuře a vedení

Pokud se má změnit chování, potřebujete změnit hodnoty a kulturu. Samostatné týmy potřebují sdílet hodnoty. Těmi jsou iniciativa, inovace, zákaznická zkušenost a přizpůsobivost. Lidé jsou motivováni hodnotami, kterým vládnou samostatnost, účel a virtuozita v dané práci, se samostatným rozhodováním, bez zbytečných zásahů shora.

CIO a vedoucí aplikačních týmů by měli přijmout hbitost a produktový model za svoje obchodní potřeby, navrhnout vlastní hybridní model pro projekty a produkty, zlepšit spojení svých schopností a celkové kultury pro rychlejší produktové inovace lehčí cestou a s týmy složenými z různě zaměřených lidí k dosažení větší univerzálnosti a přebudovat vlastní organizační strukturu tak, aby zbořila bariéry mezi byznysem technologickými pracovníky a zvýšila jejich propojení.

Exit mobile version