Dopravní podnik hlavního města odřízne většinu externího IT

Dopravní podnik hlavního města udělal překvapivý obrat, namísto slabého interního IT oddělení a outsourceování většiny služeb se rozhodlo kráčet přesně opačným směrem, k 1. 6. 2013 vypověděl všechny dosavadní smlouvy s poskytovatelem IT služeb (firmou CSC Computer Sciences a jejími subdodavateli) a chce všechno začít řešit interně. Vedení si od kroku slibuje úsporu v hodnotě 190 mil. Kč ročně, jak ale samo přiznává, jde jen o značně vágní odhad za který muže současné neprůhledné prostředí externího dodávání služeb. Důležitější má být ostatně pro DPP větší kontrola nad daty.

Dopravní podnik začal s přípravou nové koncepce IT v loňském roce. Po nástupu Milana Křístka na post generálního ředitele byla koncepce upravena s tím, že část IT služeb si zajistí DPP sám (tzv. insourcing). Současně byly vypovězeny 3 smlouvy s CSC Computer Sciences, jedna ke konci dubna a dvě ke konci května. DPP jedná o možném dodatku jedné ze smluv, který by prodloužil kontrakt, ale pouze po přechodnou dobu náběhu nové koncepce a za výrazně výhodnějších podmínek pro dopravní podnik. Jaké motivy ke změně přesně vedly?

Motivy ke změně

Na hlavní důvody radikálního obratu se ITbiz zeptal inženýra Václava Svatoše, vedoucího tzv. „IT jednotky“ dopravního podniku.

„V době, kdy jsem do své funkce nastupoval, bylo 80 % IT dopravního podniku hlavního města směřováno ven, což je extrémní situace. Hlavní problém, který jsem zde viděl, byl prostý fakt, že vágně nastavené kontrakty neumožňují přesně zjistit, na jakou úroveň služeb (SLA) máte vlastně nárok a neumožňují vám tudíž ani efektivně koordinovat a řídit firemní IT jako celek. Samozřejmě můžete namítnout, že jsme si mohli jasně nadefinovat rozsah služeb, které po dodavateli požadujeme a následně po něm takzvaně více šlapat, případně srovnávat adekvátnost ceny s konkurencí. Problém ale za současného stavu spočíval v tom, že mi sami jsme díky situaci ani přesně nevěděli, kolik IT služeb vlastně skutečně potřebujeme a jak je správně nastavit, to bylo v kompetenci dodavatele, vysvětluje Svatoš na náš dotaz a dodává: V momentě, kdy si věci interně osaháme, můžeme do budoucna mnohem snáze a efektivněji rozhodnout, kde se třeba vyplatí k outsourcingu vrátit a v jaké podobě.

Tento rok mají být na služby IT vypsána 4 otevřená výběrová řízení (údržba licencí pro podnikový systém, podpora licencí Microsoft produktů, podpora aplikací a podpora infrastruktury).

„Vypovězení nevýhodných smluv a spuštění nové koncepce IT je v souladu s naší strategií efektivního řízení Dopravního podniku a hledání provozních úspor bez vlivu na cestující a kvalitu dopravy. Kromě toho, že ušetříme částku v rozmezí 30 – 40 milionů korun ročně, navíc dostáváme IT pod naši přímou kontrolu. Klíčové infrastrukturní prvky budou od 1. června 2013 plně pod správou zaměstnanců DPP,“ prohlásil na tiskové konferenci Milan Křístek, generální ředitel DPP.

Jak fungovalo IT v DPP dosud

Pro pochopení situace bude možná dobré si trochu zrekapitulovat, jaký byl vlastně historický vývoj. Silné interní IT není v DPP úplná novinka, když pomineme úplný technologický pravěk, můžeme říci, že silné interní IT fungovalo v nové éře DPP až do roku 2006. V roce 2007 začalo tehdejší vedení připravovat výběrové řízení na celkový outsourcing IT, o rok později došlo na výběrové řízení a následné uzavření jedné rámcové a čtyř prováděcích smluv, o jejichž výhodnosti pro dopravní podnik můžeme směle spekulovat. Ponechme ale lobby tehdejšího vedení stranou, další obrat, jehož důsledky sledujeme nyní, nastává pod tlakem úsporných opatření v roce 2012 přípravou nové koncepce IT a plánu na převod klíčových kompetencí na podnik.

A jak vlastně takové IT dopravního podniku vypadá? Zázemí tvoří na 175 serverů v 25 lokalitách, vlastní datové okruhy okolo 5000 koncových zařízení a licence na cca 400 aplikací, hlavním informačním systémem DPP je SAP.

Chystá se i personální posila

DPP v rámci nové IT koncepce, počítá také se znatelnou personální posilou, v současné době hledá okolo 25 ICT specialistů. Na zbývající část služeb, kam spadá například správa SAPu budou vypsána otevřená výběrová řízení. Předpokládaná úspora nákladů po uzavření nových kontraktů má být údajně až 20 % (190 milionů Kč), a to i po zvýšení mzdových nákladů na činnosti převedené do DPP.
„V rámci nové organizační struktury IT přijmeme celkem 25 zaměstnanců. Oddělení uživatelské podpory bude nově jediným kontaktním místem pro interní zákazníky – budeme tak mít přehled o všech požadavcích na oblast IT od drobných prací až po jednotlivé projekty. To nám umožní výrazně zvýšit efektivitu. Velký důraz bude kladen i na bezpečnost IT, zejména na zabezpečení klíčových dat,“ dodal Svatoš.

Co změna přinese

Spekulovat nad tím, zda li je změna skutečně krokem k nápravě, nebo jen další osobní lobby vedení výhodná pro pár zainteresovaných skupin je zatím předčasné, navenek se kroky jeví více než rozumě. Nová IT koncepce by měla vrátit dopravnímu podniku přímou kontrolu nad daty i klíčovou infrastrukturou, přehled o všech požadavcích a teoreticky také větší bezpečnost plynoucí z konsolidace, nastavení jasných odpovědností a centrálního řízení. Zajímavé bude výhledově sledovat zejména to, zda li se naplní proklamace o úsporách. Nebude to ale snadné, v podniku podobné velikosti a firemní kultury, jakou DPP mají, se dají náklady přelévat z oddělení do oddělení takřka podole momentální nálady.

Exit mobile version