E-shopům se navzdory krizi v Evropě daří, nejlépe ve Španělsku

Navzdory prohlubující se recesi a nejistotě v Eurozóně, internetové obchody a vůbec celý segment obchodování a sjednávání služeb přes internet pokračuje ve viditelném růstu. Letos má obchodování přes Internet v Evropě vygenerovat prodeje v hodnotě 128 miliard eur (166 mld. USD), do roku 2017 vzrostou na 191 miliard eur (247 mld USD) při průměrném meziročním růstu 10,5 %.

Americký trh podle agentury Forrester letos realizuje online prodeje za 231 miliard dolarů, které při růstu 10 % do roku 2017 stoupnou na 370 miliard dolarů. Zatímco Česká republika se v oblasti růstu internetového trhu bude držet průměrných evropských hodnot, Španělsko se chystá narůst o 18 %.

Trh za velkou louží

V USA by měl online retail svým růstem překonávat klasické kamenné prodejny, jako tomu bylo doposud. Popularitu online nakupování zvýšil rozvoj smartphonů a tabletů, díky kterým tráví lidé více času online, a mají tak více nákupních příležitostí. Řada klasických retailů také výrazně investovala do svých online prodejních kanálů a nabízejí hybridní služby kombinující online/offline přístup, jako je například vyzvedávání online objednávek v kamenných pobočkách.

„Stejný trend je patrný i v České republice, kde velcí kamenní prodejci rozbíhají své internetové pobočky a obráceně, internetoví obchodníci otvírají kamenné prodejny či výdejny,“ uvedla Jitka Součková, tisková mluvčí Kasa.cz. „Tento přístup zákazníci hodnotí velmi pozitivně, což můžeme doložit výrazným nárůstem osobních odběrů zboží po otevření našich prodejen konceptu Kasahouse. V regionech, kde Kasahouse sídlí, jde i o stovky procent,“ dodala.

Podle odhadů agentury Forrester a Shop.org zaměstnává e-commerce v USA 400 tisíc lidí s předpokladem růstu na více než půl milionu do roku 2017. Česká republika také zažívá v oblasti online nakupování a e-shopů velký boom, ovšem historicky je v oblasti lidských zdrojů tento segment nastaven na maximální efektivitu, proto se žádný výrazný nárůst zaměstnanců v internetových obchodech očekávat nedá.

Jak si vede západní část Evropy

V západní Evropě se bude e-commerce podle Forresteru nejvíce rozvíjet ve Španělsku a v Itálii (očekává se růst 18 % resp. 16 %), nejslabší růst, v průměru o 9 %, bude v Nizozemí. Online nakupováním saturované trhy, jako Velká Británie, Německo, Francie a Skandinávie budou růst o 10-11 %, podobný růst očekává dle Jitky Součkové i Kasa.cz.

Letos bude největším trhem v této oblasti Velká Británie (45 miliard eur), následovaná Německem (31 miliard eur) a Francií (21 miliard eur). Podle informací sdružení APEK vloni české e-shopy utržily vloni 43 miliard korun (1,7 miliardy eur) a o rok dříve 37 miliard.

Exit mobile version