E-shopy letos čekají změny nejen kvůli občanskému zákoníku

Letošní rok má přinést mnohem více změn, než jen upravený vztah mezi zákazníky a provozovateli internetových obchodů. Internetové obchody mají více než dříve začít využívat analýzu dat za účelem personalizovaných nabídek, rozšíří možnosti odborné asistence při nákupech a zavádět budou i uživatelsky přívětivý multikanálový web. Jak jsme již psali jinde, český internetový prodej ovlivnil také nový občanský zákoník, který mírně posiluje práva nakupujících.
Jaké hlavní nové trendy pro letošní rok budou výrazněji ovlivňovat podobu online nakupování, se podíváme s analytickou laboratoří českého internetového nákupního portálu Kasa.cz.

Globální trendy

  1. Analýza zákaznických dat bude letos pokračovat ve svém vzestupu. „Firmy sbírají data o svých zákaznících už dlouho, avšak ne nutně je umí dostatečně analyzovat a využít ku prospěchu svému i nakupujících. Letos očekáváme výrazný nárůst snahy o využití těchto informací k personalizaci nabídek a predikování nákupních trendů,“ říká Andrea Čižmářová, marketingová ředitelka Kasa.cz. Moderní e-shopy tak budou moci svoji nákupní strategii přizpůsobovat budoucí poptávce namísto toho, aby se snažili zákazníkům prodat produkty, o které ve skutečnosti nemají zájem, za co nejnižší cenu.

  2. Multikanálový web a kvalitní obsah pomohou prodávat bez ohledu na zařízení, ze kterého zákazník přistupuje. Nakupování z chytrého telefonu či tabletu se letos rozšíří mezi větší část zákazníků než vloni, čemuž se musí přizpůsobit jak vzhled webu, tak jeho ovládání. Trendem má být větší důraz na uživatelskou přívětivost, a to nejen co se týká designu, ale také například u popisek a fotografií produktů. Buď e-shopy lidi zaujmou, udrží na svých stránkách a uskuteční prodej, nebo je odradí a pošlou ke konkurenci.

  3. Asistence při nákupu, která je možná v kamenných obchodech, především v těch specializovaných, kde se můžete obrátit na prodavače, diskutovat s ním o výběru a nechat si poradit, v e-shopech často citelně schází. Na Internetu se často musíte spolehnout na nekvalitní popisy a fotografie, popřípadě na recenze jiných zákazníků, o kterých nic nevíte – mohou tomu rozumět ještě méně než vy, či mohou být úplně falešní. Možnost spojit se s e-shopem přes instant messaging či telefonicky a poradit se s erudovaným produktovým manažerem by mohla přitáhnout ty nakupující, kteří nejdou pouze po nejnižší ceně.

Lokální česká specifika

  1. Vlastní vs. univerzální výdejní místa: Letošní rok prokáže, zda se nejrůznější výdejní místa a husté sítě poboček a „výdejen“ internetových obchodů zvládnou uživit či ne. „Už v minulosti začali někteří prodejci vybírat poplatek za vyzvednutí na pobočce,“ uvedla Čižmářová a dodala: „Provoz kamenné prodejny není levný, ovšem obchodníci by měli hledat jiné způsoby, jak na náklady vydělat, například nabídkou služeb. V případě zpoplatnění osobního odběru totiž zákazníci raději využijí nabídky dopravy zdarma, a vlastní pobočka pak ztratí smysl.“ Vlastním výdejnám či kamenným pobočkám eshopů navíc budou konkurovat i nezávislé sítě výdejních míst, které poskytují služby více internetovým obchodům.

  2. Návrat ke kořenům bude dalším významným tématem roku 2014. Česko je považováno v internetovém nakupování za vyspělou zemi. Neustále se u nás tato oblast rozvíjí a vyvíjí, dokonce i dnes, kdy je trh výrazně saturován. Ne všechny změny jsou však pro zákazníky nutně pozitivní, proto bude letos čas zamyslet se nad jejich smysluplností a přínosem pro nakupující. To bezpochyby povede k návratu k co nejjednoduššímu způsobu nakupování bez všemožných kudrlinek, nutností registrace apod.

Nový občanský zákoník

Nový občanský zákoník od letošního roku drobně pozměňuje pravidla nakupování na Internetu. U velkých a zavedených internetových obchodů se v zásadě nic nemění, u části malých a středních prodejců mají být zákazníci více informovaní a jsou drobně posílena jejich práva a možnosti jejich omezování ze strany nesolidních prodejců.

Exit mobile version