Facebook nakupuje za miliardu dolarů

Největší v současnosti existující webová služba vedle vyhledávače od Google podepsala dohodu s provozovatelem zdánlivě nijak excelentní aplikace na sdílení fotografií skrz sociální sítě za astronomickou částku. Éra opatrných akvizic sociální sítě sítí je zřejmě definitivně u konce, zbývají zde ale různé otazníky. Proč, co bude dál a je cena alespoň z nějaké perspektivy relevantní?
Ačkoli se nejedná o částku, kterou by Facebook za Instagram měl v
plánu vydat v hotovosti na účtu, značná část bude zřejmě vyplacena ve vlastních akciích Facebooku, něco je zde přesto divně. Obří transakce, která by měla být dokončena ještě letos, vyvolává řadu otazníků.

Co je vlastně Instagram?

Ukázka možností filtrů v aplikaci Instagram

Protože je populární aplikace na sdílení fotografií přeci jenom známější zejména v USA, dovolíme si malé připomenutí. Instagram je mobilní aplikace, která umožňuje jednoduše upravovat a sdílet fotografie skrze internetové sociální sítě, úspěch zaznamenaly zejména různé „umělecké“ filtry. Princip sledování ostatních uživatelů je podobný, jako například u FriendFeedu, který Facebook koupil již dříve. Za aplikací stojí mladé vývojářské studio Burbn.

Samotná aplikace byla původně vytvořena pro iPhone, respektive platformu iOS a je na trhu přibližně dva roky. Ačkoli teprve minulý týden se objevila také na Androidu, je zajímavé, že i skrze omezení jednou platformou si vybudovala takovou popularitu, že jí využívá asi 30 miliónů uživatelů.

Ani tak ale není úplně obvyklé, že by někdo byl ochoten za 30 milionů klientů dát 1 miliardu dolarů, obzvláště pokud se jedná o rozvíjející se firmu a neplatící uživatele, o tom ale později. Sám Mark Zuckerberg to ovšem vidí jinak: „Je to pro Facebook velmi důležitý milník, protože poprvé nakupuje společnost s tolika uživateli,“ říká zakladatel sociální sítě. Až dosud se přitom jeho společnost orientovala pouze na nákup levných start up společností kvůli získání kvalitních mozků.

Finanční zajímavosti

Bez zajímavosti není například fakt, že Instagram až do teď negeneroval naprosto žádné příjmy, celá aplikace je bezplatná a nezobrazuje ani placenou inzerci. Zda li její tvůrci, mezi které se počítá devět zakladatelů malého vývojářského studia, počítali s výhodným exitem, nebo spíše udržovali aplikaci jako svůj vývěsní štít, je nejasné.

Hodnota transakce zhruba o dvojnásobek překračuje samotné ohodnocení celého Facebooku, ale i oficiální odhad hodnoty společnosti Burbn. Jedním z logických vysvětlení vysoké částky by tak mohl být souboj o akvizici s některým ze silných konkurentů, jako jsou například společnosti jako Google, Apple či Microsoft.

Zajímavé také je, že Facebook zatím neplánuje Instagram „oplotit“, aplikace by měla i nadále zůstat vyvíjena nezávisle a měla by podporovat sdílení i na konkurenčních sociálních sítích. Facebook naopak hodlá sdílení fotografií obohatit o vlastní know how, zlepšit by se tak mělo například sdílení na základě zájmů.

Na zahraničních webech se téměř okamžitě objevilo srovnání s akvizicí silně ztrátového startupu YouTube, za který v roce 2006 Google neváhal dát 1,65 miliardy dolarů. Také tehdy nikdo nechápal, co si od toho Google vlastně slibuje.

Bylo zde ovšem přeci jenom několik podstatných rozdílů. Za prvé alespoň rámcový nástin budoucí monetizace služby (v reálu se ale prosazovala velmi pomalu a obtížně) a Google tehdy také již na rozdíl od Facebooku připomínal stabilní velkou společnost a ne ambiciózní mladou firmu v rozvoji. Ale kdo ví, třeba drží věčně se tajemně uculující Zuckerberg nějaké skryté eso v rukávu.

Exit mobile version