Fakta kolem zákazu elektroniky na palubě letadel

USA a Británie v úterý dočasně zakázaly pasažérům směřujících do těchto zemí z vybraných letišť brát si s sebou do kabiny letadla elektronické přístroje větší než mobilní telefony. Úřady obou zemí to vysvětlují bezpečnostními důvody, avšak neposkytly zatím mnoho detailů. Agentura Blooomberg přinesla přehled dosud známých faktů ve formě otázek a odpovědí.
– Je tento typ zákazu neobvyklý?

Ano, někteří bezpečnostní analytici ho považují za nepochopitelný. Americký zákaz se týká přímých letů z deseti blízkovýchodních letišť a má chránit cestující komerčních linek před bezpečnostními hrozbami. Americké ministerstvo vnitřní bezpečnosti nespecifikuje hrozbu a tvrdí, že cílem zákazu jsou teroristické skupiny, které chtějí obejít letištní kontroly. Demokratický člen Sněmovny reprezentantů z Kalifornie Adam Schiff řekl, že byl o situaci informován a že zákaz je „nezbytný a odpovídá“ riziku. Zákaz vydaný Británií je podobný, avšak týká se menšího počtu zemí.

– Jaké jsou reakce?

Země Perského zálivu tvrdí, že mají přísná pravidla k zajištění ochrany pasažérů. Poradenské společnosti včetně AirInsight nevědí o žádné konkrétní hrozbě zahrnující elektroniku. Zákaz podle nich k bezpečnosti letů nepřispěje. Teroristé mohou cestu nastoupit na letištích, jež v zákazu nefigurují, a mohou bombu umístit do zavazadel, která nebudou v kabině. Někteří analytici se proto kloní k tomu, že zde jde spíš o ochranářské opatření.

– O jaké?

Motivací zákazu může být snaha vnutit pasažérům cestu přes evropská letiště a bránit tak rozšiřování tří velkých společností v oblasti Perského zálivu Emirates, Etihad Airways a Qatar Airways. Americké letecké společnosti si dlouho stěžují na státní podporu těchto aerolinek a lobbovaly za omezení růstu zmíněných tří společností. Prezident Donald Trump řekl, že chce americkým společnostem pomoci obstát v konkurenci se zahraničními aerolinkami, kterým pomáhají vlády. Týden před vydáním zákazu se Trump podruhé dekretem pokusil zakázat vstup občanů z některých zemí do USA.

– Jakých zemí a aerolinek se zákaz týká?

Americký zákaz postihuje osm zemí – Egypt, Turecko, Kuvajt, Saúdskou Arábii, Jordánsko, Maroko, Katar a Spojené arabské emiráty. Ze společností jsou největší Turkish Airlines, Emirates, Etihad a Qatar Airways. Do měst, která zákaz zahrnuje, americké společnosti nelétají. Britské opatření se týká letů ze šesti zemí – Turecka, Libanonu, Egypta, Saúdské Arábie, Jordánska a Tuniska.

– Jde o dočasné opatření a může se rozšířit na další letiště?

Pro tuto chvíli je zákaz časově neohraničený. USA nevyloučily možnost, že na seznam přibudou další letiště, bezpečnostní hrozby se mění a rozhodující bude doporučení Úřadu pro bezpečnost v dopravě (TSA).

– Proč se zákaz týká laptopů, a ne mobilních telefonů?

To není jasné. USA podle svého vyjádření hledaly vyvážení mezi rizikem a dopadem na cestující a dospěly k závěru, že smartphony na paluby prozatím mohou. K zakázaným zařízením patří tablety, čtečky, fotoaparáty, přenosné přehrávače DVD, přehrávače elektronických her větší než telefony a cestovní tiskárny a skenery.

– Jaký dopad to bude mít na kontroly a pasažéry?

Na velkých letištích to zřejmě prodlouží odbavování – některá musejí prověřit přes 500 pasažérů směřujících na dvouposchoďovou palubu letadel A-380. Pasažérům, kteří budou na některém z těchto letiště přesedat, se doporučuje, aby svou elektroniku zabalily do zavazadel, jež budou mimo kabinu, už na svém výchozím letišti. Společnost Etihad už oznámila, že její pasažéři směřující do USA a přestupující v Abú Zabí musejí mít zakázanou technologii v zavazadlech už při zahájení letu na jiném letišti.

– Kdy opatření začne platit?

USA oznámily zákaz dotčeným společnostem 21. března ve 3:00 východoamerického času (08:00 SEČ) a daly jim 96 hodin na přípravu. Znamená to, že zákaz začne platit v sobotu 25. března v 8:00 SEČ. Některé společnosti ho ale začnou uplatňovat dříve.

– Proč právě nyní?

To se neví. Ve zdůvodnění americké vlády se uvádí, že zákaz je založen na ověřených informacích tajných služeb, podle nichž se teroristické skupiny zaměřují na leteckou dopravu a snaží se například pašovat výbušniny ve zboží.

Exit mobile version