Firemní zákazník internetového připojení musí vědět, na čem je

Lukáš Vejrych, technologický ředitel, Nordic Telecom

„Internetové připojení je dnes vlastně běžná komodita, jako třeba plyn, tekoucí voda nebo elektřina. Zřídit internetovou přípojku umí leckdo, ale postarat se o zákazníka k jeho spokojenosti už vyžaduje znalosti a nemalé úsilí,“ říká Lukáš Vejrych, technologický ředitel operátora Nordic Telecom, který je jedním z pěti největších poskytovatelů internetu v Česku, a dodává: Česko je sice Wi-Fi velmoc, ale…

Kam se vůbec ubírá trend pevného internetového připojení?

Česko je specifické popularitou Wi-Fi připojení a vůbec enormním počtem jeho poskytovatelů. Není přehnané, když řeknu, že Česko je opravdová Wi-Fi velmoc. Kromě frekvence 2,4 GHz, která je dnes už na ústupu, a také pásma 5 GHz, se nově využívá i připojení na frekvenci 60 GHz. Ta je z pohledu kapacity vynikající hlavně na vzdálenosti do 400 metrů. Při přímé viditelnosti pak můžeme zákazníkovi nabídnout rychlosti v řádu stovek Mb/s. Nevýhodou pásma je, že zatím lze připojit méně zákazníků než v případě nižších Wi-Fi frekvencí.

Mluví se o tom, že budoucnost je v optice, jakou má šanci?

Kdybychom byli schopni nabídnout ji každému, nemá z hlediska operátora vůbec smysl řešit další technologie připojení k internetu. Je ale otázka, jestli a kdy to vůbec bude možné. Optika dává z pohledu providera ekonomicky smysl tam, kde je hustá zástavba, tedy hlavně na sídlištích, koloniích rodinných domů a obecně spíše ve větších městech. Když už někde optickou síť máte vybudovanou, můžete poskytnout prakticky neomezenou kapacitu. Záleží jen na tom, kolik je uživatel ochoten zaplatit. Gigabitové připojení bohatě splní potřeby nejen rezidentních ale i firemních zákazníků. Další výhodou je téměř neomezená životnost optických vláken, které ani za desítky let nedegradují.

Jsou nějaké alternativy optiky?

Variantou může být pevné připojení vzduchem přes licencovaná pásma 3,7 GHz, případně 3,5 GHz, které byly vydraženy v aukcích Českého telekomunikačního úřadu v minulých pěti letech. Naše firma v těchto dvou pásmech drží celkem 100 MHz, což je nejvíce z celkem pěti operátorů, kteří v Česku tuto technologii nabízejí. Již několik let budujeme v pásmu 3,7 GHz vlastní síť, která pokrývá přibližně třetinu české populace a nabízíme na ní rychlosti připojení v řádu stovek Mb/s.

Když mluvíme o internetovém připojení, co vlastně v současnosti zákazníky z řad běžných uživatelů ale i firem (B2B) nejvíce trápí?

Zákazníka obecně nejvíc zajímá, jestli je služba v dané lokalitě vůbec dostupná, zda mu pak spolehlivě funguje, tedy jestli mu poskytovatel nabízí dostatečně rychlé a bezpečné připojení. V případě firmy nebo organizace pak navíc hraje zásadní roli spolehlivost zákaznické (technické, servisní) podpory konkrétního poskytovatele internetových služeb.

Co se dá udělat pro to, aby se dosáhlo dostatečné spolehlivosti služby firemním zákazníkům?

Když má firemní zákazník jakýkoli problém, tak chce, aby byl vyřešen co nejrychleji. Proto sázíme na kvalitní technickou integraci. Nordic historicky vznikl jako konglomerát desítek internetových providerů, jejichž systémy a řízení bylo třeba sjednotit, abychom mohli celou skupinu efektivně řídit. Když to zjednoduším, jsme díky tomu schopni všechny zákazníky obsloužit z jednoho místa.

To je vše?

To je pochopitelně jen začátek. Velký poskytovatel má právě kvůli své velikosti nastavené různé procesy a pravidla, a to často právě na úkor rychlosti řešení problémů zákazníků. Malý poskytovatel zase dokáže být extrémně flexibilní, ale omezuje se třeba jen na několik obcí nebo městskou část. My se snažíme nabídnout pokrytí srovnatelné s velkými hráči a současně nejsme tolik svázáni procesy. Ověřili jsme si, že firemní zákazník může být u nás spokojenější, než byl u velkého operátora, což je pro nás inspirace.

Komu jste schopni B2B služby nabídnout?

Rádi bychom oslovili segment středně velkých firem, jimž jsme schopni nabídnout kromě internetové konektivity i další služby, jako jsou ethernetové okruhy VPN, zabezpečení WAN/LAN site (managed firewall), hlasové, cloudové a další služby, které jsou pro ně v dnešní době nutností. Že tuto část trhu bereme skutečně vážně, ukazuje i to, že pro B2B nově nabízíme i zákaznickou podporu nonstop. Historicky jsme silní na Moravě, ve východních a středních Čechách. V dalších lokalitách jsme schopni zajistit internetové služby ve spolupráci s našimi partnery nebo pomocí našeho licencovaného pásma 3,7 GHz.

Exit mobile version