Fotoreportáž: Český Google otevírá k 5. narozeninám nové kanceláře

Rok 2011 přinesl v českém Google několik významných změn. Většina z nich se týká růstu. Vedle stoupajícího trendu v desktopovém a mobilním vyhledávání se v Česku daří YouTube a to jak co do rostoucího počtu uživatelů, tak i co do prodané inzerce. Ta se za poslední dobu prakticky zdvojnásobila (80% nárůst). V neposlední řadě vzrostl ale také počet zaměstnanců českého Goolge, ten se vyhoupl na 25 lidí a byla založena samostatná bratislavská pobočka, čítájící celkem šest zaměstnanců.

Jak jsme vás již informovali v pondělí přes náš Twitter, Český Google se přestěhoval do nových Googlích kanceláří na pražském Smíchově. Ať již tomu pomohla náhoda, nebo jde o tajný záměr, kanceláře, které se nalézají na adrese Stroupežnického 17, jsou vzdušnou čarou asi 50 metrů od sídla společnosti Seznam.cz (Radlická 2).

Jednotlivé „Google milníky“ tohoto roku přinášíme ve stručném přehledu:

Došlo k uvedení mobilních služeb Navigace Google a Google Goggles i nového projektu Google+, který mění a propojuje již lokalizované služby. Letos poprvé také Google v Čechách uvedl program s názvem “Google pro českou kulturu 2011”, jehož cílem je využít technologie k uchování, zpřístupnění a šíření české kultury a umění.

“Samotné nás překvapilo, že naše edukační reklamní kampaň měla tak rychlý dopad na tempo růstu vyhledávání. Úspěch této kampaně nám umožnil věnovat se dalším strategickým pilířům, kterými jsou mobil, video a novinka Google+,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka českého Google, která byla zároveň jeho prvním zaměstnancem, a dodává: “Mě osobně velice těší, že jsme letos mohli investovat také do české kultury, umění a talentů.”

Reklamní kampaň (u Google první svého druhu) v offline médiích, zejména TV, odstartovala rychlý růstový trend vyhledávání (měřeno dotazy) už ve druhé polovině roku 2010. Tento trend se udržel a v meziročním srovnání vyhledávání na českém vyhledávači došlo k nárůstu o polovinu (dle počtu dotazů, 2011 oproti 2010). Z pohledu uživatelů došlo také k zajímavému posunu. Od ledna 2011 si na běžné používání Vyhledávače Google zvyklo o 43% více uživatelů (Factum Invenio, leden oproti září 2011).

Z pokročilých vyhledávacích služeb Googlu uživatelé nejvíce používají vyhledávání přímo na Mapách Google (68%), vyhledávání na YouTube (65%) a Překlady webových stránek ve výsledcích vyhledávání (62%), (Factum Invenio, červen 2011).

V meziročním srovnání se počet mobilních vyhledávání (dle počtu dotazů) i počet uživatelů, kteří na mobilu vyhledávají alespoň jednou týdně, více než zdvojnásobil. Největší boom přitom zaznamenaly dotazy na mobilních Mapách Google. Využití Hlasového vyhledávání, které český Google uvedl ke svým 4. narozeninám, meziročně vzrostlo o 120 %. Vzhledem k popularitě mobilních služeb v Čechách představil český Google hned několik zajímavých novinek jako Navigace Google včetně funkce Veřejná doprava a vrstvy Doprava, aplikace pro vyhledávání informací na základě viděného obrazu – Google Goggles nebo Konverzační mód v Překladači Google na telefonech s OS Android.

Server YouTube, který je komunitním portálem a zároveň druhým nejrozšířenějším vyhledávačem na světě, si na českém trhu stabilně drží vedoucí pozici. Počet vyhledávání na tomto největším video serveru v ČR dosáhl cca třetiny celkového vyhledávání na českém vyhledávači Google (dle počtu dotazů). Sledovanost na YouTube roste více než 100% tempem (meziročně) a čeští uživatelé zhlédnou více než 400 milionů stránek za měsíc. Na YouTube mohou inzerenti zasáhnout až 73% české internetové populace měsíčně, přičemž 71 % z nich jsou lidé ve věku od 20 do 49 let (TNS Infratest, červen 2011). V roce 2011 se také viditelně zvýšil zájem inzerentů o video reklamy a pokročilé reklamní formáty, které YouTube nabízí. Zřetelný je i rostoucí trend ve video obsahu nahraném českými uživateli.

Součástí budování ekosystému jsou kromě nových inzerentů (80% nárůst) i nová partnerství a vzdělávací kampaně a konference. Klíčovým projektem byla rozsáhlá studie ve spolupráci s The Boston Consulting Group “Země internetová”. Jejím cílem bylo zmapovat online příležitosti na českém trhu. V roce 2011 český Google odstartoval program Google Point, který v současné době zahrnuje několik stovek webových profesionálů a agentur z celé České republiky. Důležitou součástí jsou v segmentu malých a středních podniků i dva prémioví partneři pro malé a střední podniky, Centrum Holdings a agentura Ataxo. Ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR Google zorganizoval i několik “online univerzit”, v rámci kterých zasvětil do tajů online reklamy více než tisíc podnikatelů a firem. Součástí vzdělávání byly i konference Search and Display summit nebo druhý český Google Day. Stávající klienti AdWords mohou od letošního roku využít také telefonickou podporu.

Kromě již zmíněných služeb (Navigace, Goggles, Konverzační mód, Doprava na Mapách atd.) mohou od letošního roku čeští uživatelé využít také vrstvu Počasí na Mapách Google, nový Internetový obchod Chrome a samozřejmě nový projekt Google+, který byl nedávno v beta verzi otevřen všem uživatelům. Jeho cílem je nabídnout uživatelům takové nástroje, které virtuální komunikaci a sdílení přiblíží co nejvíce reálnému životu. Čerstvou novinkou jsou i Stránky Google+ pro firmy a organizace. Letos se zároveň podařilo znovu obnovit focení významných kulturních a historických míst České republiky pomocí Street View technologie. Čeští rodiče mohou využít nově lokalizované Centrum bezpečnosti pro rodiče a děti.

V roce 2011 proběhlo v Česku také několik aktivit zaměřených na podporu vývojářů, včetně již čtvrtého Google Developer Day (GDD), kterého se zúčastnilo téměř 1000 lidí. Česká vývojářská komunita GUG.cz (Google User Group) se stala třetí nejaktivnější na světě. Jenom za posledních šest měsíců zorganizovala 25 akcí pro vývojáře. Google také podpořil několik aktivit zaměřených na start-upy, jako jsou IPO48, Mini SeedCamp a API Mashup.

Exit mobile version