Google spouští Google+ pro veřejnost, nechybí masivní reklamní podpora

Společnost Google včera přesunula svůj projekt sociální sítě Google+ do podoby veřejné betaverze. Na akci upozorňuje mimo jiné masivní animovanou modrou šipkou na své homepage.
Během devadesátidenního betatestu bylo představeno jednadevadesát vylepšení, na oslavu veřejného spuštění (byť jen v podobě další betaverze) Google uvolnil dalších devět funkcí, mezi kterými dominuje funkce Setkání (Hangouts) a pokročilého vyhledávání v rámci celého Google+.

Promo šipka

Pokud se podíváte na homepage Google, uvidíte zde poněkud nezvyklý Doodle, od loga společnosti směrem k záložce služby Google+ se rozbalí velká animovaná ručně kreslená šipka, je prakticky nepřehlédnutelná. Pomineme li propagaci Chrome při prohlížení homepage z nejmenovaného dominantního konkurenčního prohlížeče, jde asi o největší vizuální selfpromo v historii (vedle Facebooku) nejnavštěvovanější stránky internetu.

Letmý úvod do Google+

Google+ je již osmým pokusem Google o průnik do oblasti sociálních sítí. Ty se zatím společnosti příliš nedařily. Pokud situaci srovnáme s dalšími službami společnostmi, skoro to vypadá, jako když je tato oblast pro Google prokletá. Jen namátkou zmiňme globálně nepříliš úspěšný Orkut, nešťastnou akvizici Jaiku či dnes již mrtvé projekty jako Wave či Lively. Posledními pokusy Google získat si lístek do VIP klubu vládců sociálních sítí je právě tlačítko +1 a nová služba Google+, která se pokouší sesadit z trůnu Facebook. Nutno říci, že na to nejde úplně špatně.

Google+ (plus.google.com) klade oproti Facebooku mnohem větší důraz rozdělení kontaktů do skupin (+Circles) a jejich striktního oddělování. Přínosem je pak možnost selektivního sdílení obsahu s vybranými jedinci a to při zachování přehledu o tom, kam které informace putují. Pozornému čtenáři určitě neušla jistá podobnost se službou Google Wave. Určitý management uživatelského streamu je sice možný i na Facebooku, ale je prakticky účinně neupravovatelný a vyžaduje značnou uživatelskou invenci.

Mezi další vlastnosti nové googlovské sociální sítě patří integrovaný skupinový videochat (+Hangouts), RSS feed +Sparks, umožňující získat z Internetu stream informací na zvolené téma, plnohodnotná přístupnost z mobilního telefonu a skupinový chat (+Huddle). Služba je přístupná uživatelům, kteří dosáhli věku osmnácti let, podmínkou je samozřejmě aktivní účet Google. V testovacím režimu byla služba dostupná pouze na pozvánky, stejný model kdysi proslavil Gmail.

Testovací verze byla k dispozici 12 týdnů, během nichž se projekt postupně zdokonaloval. Podobně jako většinu služeb společnosti, i Google+ jde do provozu v podobě betaverze. Než Google+ přejde do ostrého provozu, může produkt vypadat ve finále značně jinak.

Reálná hrozba pro Facebook?

Otázka, která trápí asi řadu lidí, podnikajících na Internetu je, zdali Google+ představuje pro facebook skutečnou hrozbu. Facebook je dnes ráj zejména pro marketéry všeho druhu, spamování uživatelů marketingovými nabídkami nikdy nebylo snazší. Šedý byznys v podobě generování desetitisícových skupin „fanoušků“ a jejich následný odprodej komukoli, kdo potřebuje rychle oslovit masu lidí s nějakou obchodní nabídkou, je oblíbenou kratochvílí i zde v Česku. Věnují se jí dokonce společnosti, u kterých byste to zřejmě nečekali. Přinese Google+ co do budoucnosti tohoto bizardního světa trochu nejistoty? Už se stalo!

Facebook dnes drží nad vodou zejména síťový efekt, lidé, dokonce i ti, kteří prohlašovali, že tam nikdy nepřijdou, službu vesele používají a tím zase lákají další sobě podobné (ale ještě vzdorující). Síť společnosti Google získala během historicky rekordní doby velké množství early adopterů a aby toho nebylo málo, disponuje jedinou homepage s provozem kolem miliardy uživatelů denně a nebojí se ji použít (viz. dnešní modrá šipka). Zbraní proti Facebooku bude pochopitelně více, jednou z nich je i velmi rychle uvolněné API pro vytváření Google+ aplikací, o tom ale již v následujících odstavcích.

Jaké jsou vlastně poslední novinky v Google+?

První velké vylepšení doznaly Hangouts, neboli setkání (nejedná se o doslovný překlad), které spočívají v živých video rozhovorech až s deseti uživateli Google+ najednou. Ty se rozšiřují o čtyři extra úrovně interakce, tzv. Setkání extra (Hangouts with extras):

  1. Screensharing (Sdílení obrazovky): uživatel se během hovoru může podělit se všemi zúčastněnými o to, co má zrovna na své obrazovce nebo na čem pracuje.
  2. Sketchpad: nástroj pro společné malování, vytváření kreseb nebo sdílení poznámek se všemi připojenými uživateli.
  3. Dokumenty Google: během hovoru může uživatel psát, plánovat nebo cokoli prezentovat společně s ostatními účastníky setkání.
  4. Named Hangouts (Pojmenovaná setkání) slouží k živé veřejné diskuzi s ostatními uživateli Google+.

Dalšími uvedenými novinkami v „Setkáních” jsou Setkání pro mobily (Mobile Hangouts): Ode dneška je možné se k setkání připojit i přes zařízení, které je vždy po ruce, tj. z mobilního telefonu s operačním systémem Android a Setkání On Air (Hangouts On Air). V rámci setkání se může připojit až deset účastníků a vzájemně spolu komunikovat. Setkání On Air jsou však přístupná komukoli, tzn. také těm, kteří mají zájem dané setkání pouze sledovat. Počet pozorovatelů daného setkání bude zatím omezen, připojit se však může každý uživatel Google+ nebo kdokoli, kdo má k dispozici YouTube odkaz. Vývojáře jistě potěší otevřené API (Hangouts API), které uvolňuje základní vývojářská prostředí (APIs) pro vytváření aplikací nebo her.

Zatím poslední velkou změnou je integrace toho, co Google uměl vždycky nejlépe, tedy profesionálního vyhledávače, který umožňuje uživatelům Google+ vyhledávat v profilech či prohledávat veškerý relevantní obsah, ke kterému má na Google+ oprávnění.

Závěr

Bitva Google s Facebookem o sociální platformu budoucnosti vstoupila do své hlavní fáze, určitě bude nyní zajímavé sledovat další vývoj. Lidová moudrost praví, že když se dva perou, třetí se směje. Na první pohled je zde ideální doba pro to dostat se na výsluní s třetím konkurenčním projektem. Má ale vůbec někdo v souboji titánů šanci?

Pomineme li uživatelskou základnu, je zde například u obou soupeřů dobře navržený ekosystém pro vytváření aplikací, obě sítě fungují hlavně jako platforma. O průnik do tohoto segmentu se pokoušel již leckdo, včetně Microsoftu s třetí generací služeb Windows Live (rok 2008), jenže nepříliš úspěšně. Tuší vůbec někdo jak skončil například open source projekt Diaspora?

Exit mobile version