HCI se nekupuje kvůli technologii

Datová exploze se nezastavuje, 90 % vytvořených dat vzniklo v posledních dvou letech, říká Yuval Shilanski, obchodní ředitel pro střední a východní Evropu u Dell EMC, a dodává: „Naše řešení umí nabídnout architekturu celého datacentra v úsporném balení 1U a doba implementace je díky automatizaci a skriptům maximálně pět až šest dnů. Nikdo nekupuje HCI kvůli technologii, umíme do HCI začlenit i starší typ úložiště.“

Je hyperkonvergovaná infrastruktura (HCI) pouhý momentální trend, nebo představuje organickou součást evoluce IT?

Yuval Shilanski, Dell EMC

Hyperkonvergovaná řešení vnímáme jako důležitou součást transformace IT ve společnostech. Datová exploze se nezastavuje, naopak. Celých 90 % vytvořených dat vzniklo v posledních dvou letech. Jejich objem exponenciálně narůstá. Sledujeme, jak se dnes společnosti potýkají s tím, že se stále stejným nebo ještě nižším rozpočtem potřebují zvládnout nové nároky, které jsou na ně kladeny. Jednou z cest, jak tato očekávání naplnit, je pracovat efektivněji a produktivněji. Firmy proto hledají nová řešení, která jim umožní fungovat dynamičtěji s výrazně nižšími náklady na používání.

Mnoho lidí se domnívá, že HCI je jen pro velké podniky. Je to hodně nákladná technologie. Je to pravda? Nebo se řešení HCI dají přizpůsobit i pro menší firmy?

Rozhodně se snažíme HCI co nejvíce zpřístupnit. Naše základní hyperkonvergované řešení VxRail je proto co do nákladů poměrně nenáročné. Dodává se jako server v jednozásuvkové (1U) velikosti a lze jej použít v malých kancelářích, firemních pobočkách nebo malých firmách. Poptávku po něm ve skutečnosti naopak zaznamenáváme i mezi malými společnostmi, protože jde o produkt, který umí nabídnout architekturu celého datacentra ve velmi úsporném balení.

Staráte se o rozsáhlejší geografickou oblast. Víme, že čeští IT specialisté jsou většinou hodně konzervativní. S investicemi do nových technologií obvykle čekají. Jak se chovají vaši zákazníci v porovnání s těmi v západní Evropě?

Samozřejmě, když zdejší trh budeme srovnávat se západní Evropou – nebo s USA, kdybychom to vzali do extrému – vyjde z toho jako o něco konzervativnější. Míra přijetí těchto řešení v západní Evropě a USA činí okolo 60 % trhu. Tady ve východní Evropě a v České republice zaznamenáváme o něco nižší čísla. I tak možnosti těchto prostředí momentálně zkoumá 35 až 40 % našich zákazníků. Připravujeme pro ně množství vzdělávacích a aktivačních seminářů, kde se o těchto řešeních dozvědí víc a získají větší jistotu. Zároveň už máme živé instalace v Česku, Polsku, Rumunsku a řadě dalších zemí střední a východní Evropy. A míra přijetí dál roste.

Mění se v průběhu doby způsob, jak zákazníci k řešením HCI přistupují?

Ano. Sledujeme, že zprvu tato řešení nasazují ve firemních pobočkách nebo pro izolované typy aplikací. Se vzrůstající úrovní jistoty ale vidíme, že se HCI posouvá přímo do jádra datacenter a používá se pro ty nejdůležitější podnikové aplikace.

Jak vypadá váš typický zákazník používající řešení HCI?

Zvenčí typického uživatele technologií HCI poznáme těžko. Chceme-li zjistit, nakolik si zákazník cení klíčové součásti, které u HCI vnímáme my, musíme s ním nejprve podrobně mluvit. Ptáme se na věci jako potřeba větší dynamiky nebo zvládnutí velmi rychlého nasazení (standardně si i u mimořádně komplikovaných implementací ponecháváme pouze 5–6 dnů). Zákazníky tedy povzbuzujeme ke konzultacím, abychom společně zjistili jejich potřeby. Někdy si sami nejsou jisti, jestli jsou pro ně právě tato řešení ta pravá.

Pokud to mám rozvinout, nikdo nekupuje HCI kvůli technologii. Výhodou Dell EMC je naše portfolio produktů. Při setkáních se zákazníkem se snažíme porozumět potřebám jeho podniku. Pak podle těchto potřeb sestavíme správné technologie a správné produkty. To mohou být v některých částech infrastruktury řešení HCI, v dalších jiné technologie, například starší typ úložiště. Pak se znovu sejdeme se zákazníkem a přizpůsobíme technologie jeho specifickým potřebám. Nesoustředíme se tedy na to, abychom prodali konkrétní technologii.

Nechci být příliš skeptický, ale váš příslib implementace za pět dní je dost ambiciózní. Obvykle se podobné technologie nasazují tři až šest měsíců. Jak to děláte?

Upřímně, vysoká míra automatizace je při transformaci datacenter klíčovým prvkem. Vložili jsme mnoho hodin práce techniků do toho, aby nasazení našich řešení bylo samozřejmé. Samotná implementace pak může běžet stovky hodin bez dozoru a snižuje se počet kroků, které se dřív prováděly ručně. To dobu implementace dost výrazně zkracuje. Díky předvyplněným scénářům struktury správy celého řešení navíc z velké části nemusíte dělat práci sami: stačí spustit skripty. Abychom to shrnuli, takto krátká doba implementace je možná zejména díky automatizaci a pracovním postupům předdefinovaným a předpřipraveným v řešení.

HCI není tématem jen ve společnosti Dell EMC. Jste jedním z konkurentů na velkém trhu. Co je na vašem řešení jedinečné? Proč by zákazníci měli volit produkty a řešení Dell EMC?

Myslím, že naše řešení VxRail je opravdu ojedinělé. Jako jediná společnost jsme jej vyvinuli ve spolupráci s VMware. V jádru je integrovaná topologie vSAN, což zajišťuje maximální výkon a dostupnost. Vývojářské týmy Dell EMC a VMware postupují společnými silami a společně se soustředí na vylepšování nabízených řešení. Spolupracují tedy na vylepšování technologie vSAN a automatizace tak, aby byla jednodušší a bez chyb. Jejich cílem nejsou jen rychlejší instalace, ale také snazší udržitelnost celého produktu. Upgrady, instalace oprav… to všechno probíhá v celém životním cyklu produktu automaticky. Samozřejmě využíváme i sadu řešení Dell EMC na ochranu dat, abychom poskytli infrastrukturu plně připravenou na produkční provoz, což je na trhu obrovská výhoda.

Obecně se na konkurenci nedíváme nepřátelsky. Rádi se s ní popasujeme a zákazníky sami povzbuzujeme, aby se nebáli přijít s otázkami k nabídce, kterou dostali od našich konkurentů.

Exit mobile version