HCL uvádí první verze svých produktů po akvizici IBM Collaboration Solutions

Od okamžiku, kdy IBM odprodala svoji divizi nástrojů pro firemní komunikaci a spolupráci Collaboration Solutions, dříve Lotus Software, globální indické společnosti HCL, už uplynuly více než tři měsíce. Sešli jsme se proto u kávy opět s Janem Valdmanem z firmy Whitesoft, abychom se zeptali na aktuální novinky.

Zaznamenali jste už nějaký rozdíl v přístupu mezi IBM a HCL, která Notes, Domino a další produkty od IBM koupila?

Jan Valdman, Whitesoft
Jan Valdman, Whitesoft

Na nějaké komplexní hodnocení je ještě brzy, každá velká akvizice představuje zhruba půlroční dosti turbulentní období, takže musíme počkat, „až se prach usadí“, ale už první zkušenosti jsou pozitivní. To nadšení a energie, kterou se HCL do toho pustila, je nesrovnatelná.

Zatímco v IBM byly produkty jako Notes, Domino, Sametime, Connections a další, jen jedním ze stovek až tisíců softwarových produktů, v HCL jsou naopak jedněmi z několika desítek, a navíc se zdá důležitých. Dalo by se říci, že pro HCL, respektive jejich divizi HCL Digital Solutions, je úspěšný prodej těchto produktů naprosto zásadní, kdežto v IBM šlo jen o drobeček v jejich korporátním portfoliu. HCL zatím vypadá spíš jako miliardový startup, a také to o sobě v žertu říkají, že začali s tímto byznysem prvního července. Jsou zde ale i další témata, jako například vnitřní integrace mezi produkty HCL Digital Solutions, jejich otevřenost vůči okolnímu světu, ale i redefinování vztahu ke konkurentům, nebo spíš možná už i k partnerům, jako je Google a Microsoft.

Co a jak se dnes dá z Notes po akvizici do HCL „bezbolestně“ prodávat?

Řekl bych, že všechny klíčové produkty z původního portfolia IBM Collaboration Solutions, tedy HCL Notes/Domino, Connections, Sametime, a pak ještě portál, kterému se dnes říká Digital Experience, ale který se původně nazýval WebSphere Portal. HCL stále ještě dolaďuje strategii svých produktů, nicméně zřejmé je zaměření na on-premises zákazníky, protože takových je stále hodně a zdá se, že cloudové šílenství už pomalu končí. Proto můžeme vidět posun směrem k zaplňování určitých mezer na trhu a zacílení na konkrétní potřeby zákazníků tam, kde je konkurence slabá. To obnáší třeba i propojování Notes/Domino s Microsoft Active Directory, nebo integraci Connections do SharePointu.

Kdy budou slibované nové verze z rodiny produktů Notes a které?

Předně bych chtěl podotknout, že nejde jen o Notes, ale o kompletně celé portfolio. V tuto chvíli běží veřejný beta program pro Notes/Domino V11 spolu s doprovodnými produkty Sametime a Nomad, což je klient Notes pro mobilní zařízení s operačními systémy iOS nebo Android. Tyto novinky by měly být dostupné do konce roku 2019, konkrétně je jejich uvedení plánováno na 4. prosince v Tokiu. Celá událost bude přenášena v živém přenosu na webu hclsw.info/tokyo. Kromě toho nedávno vyšel portál, tedy Digital Experience V9.5, a brzo vyjdou Connections V6.5. Zároveň se už připravují další nové verze Notes/Domino/Sametime V12 a Connections 7 na příští rok. Zkrátka HCL jede na rozdíl od IBM neskutečným tempem.

Očekáváte, či slibujete si rozšíření stagnujícího tržního podílu vůči dalším obdobným produktům, tj. poštovním a groupwarovým, na trhu, jak v globálním měřítku, které je pro další život Notes určující, tak na našem trhu?

Samozřejmě věříme v rozšíření Notes. HCL vlila do vývoje produktů novou krev, velice rychle zlepšuje všechny produkty a zvyšuje jejich užitnou hodnotu. HCL je také mnohem více zákaznicky orientovaná. Nové mobilní aplikace, které umožní vzít třeba deset let starou aplikaci a „mávnutím kouzelného proutku“ ji bez jakýchkoliv úprav provozovat na mobilu se vším zabezpečením, replikací, napojením na adresáře uživatelů, ACL a tak podobně, to opravdu hodnotu Notes/Domino dramaticky zvyšuje. Nejen, že zákazníci neodcházejí, ale ti staří se vracejí a už získáváme i nové. Například po de facto krachu akvizice Kerio může být Notes/Domino zajímavou alternativou pro všechny zákazníky Kerio Mail serveru. Nové produkty HCL jsou bez debat lepší, a dále se budou rychle rozvíjet. Také obchodní kanál se zdá být postupně stabilizovaný. Ukazuje se tedy, že akvizice dopadla dobře. Ještě uvidíme, jaký bude nový marketing a strategie už samostatné HCL na další roky. Generální manažer Richard Jefts slibuje, že budeme šokováni, tak se určitě máme na co těšit.

Posunula se nějak komunikace s komunitou Notes, která je velmi loajální, po prodeji z IBM do HCL?

Určitě, na naše konference SUTOL jezdí přímo generální ředitel Digital Solutions a další nejvyšší manažeři, zajímají se o zákazníky a zůstanou přítomni na celý program. Dříve byl občas problém, aby přijeli dva lidé z IBM na keynote. Dnes jsme naopak v situaci, že musíme odmítat zahraniční řečníky, kteří se nám sami hlásí. HCL má také v Anglii člověka, který má na starost usergroups, a se kterým samozřejmě intenzivně spolupracujeme. Mimochodem, 21. listopadu proběhla další uživatelská konference v Praze (www.sutol.cz).

Jaké jsou hlavní výhody produktů Notes a Domino?

Kromě nesrovnatelně lepší bezpečnosti je to zejména možnost propojit e-mailovou komunikaci s aplikacemi, jejichž provoz zákazníky nestojí skoro nic navíc. Kromě toho je můžete vyvíjet buď klasicky profesionálně v tzv. pro-code, anebo je mohou zvládnout vytvořit sami pokročilí uživatelé v tzv. low-code. Takovou možnost vám žádná jiná platforma nenabídne, a tomu odpovídají i nejnižší celkové náklady na vlastnictví –TCO, Total Cost of Ownership.

Bude pokračovat podpora Linuxu, MacOS, Androidu a iOS?

Podpora Linuxu na straně serveru je samozřejmostí u všech produktů, na straně desktopu asi nebude, ale připravuje se tzv. lehký klient Notes Light, který by mohl kombinovat webové mailové rozhraní Verse s možností provozovat nativní Domino aplikace. Celé to poběží přímo v prohlížeči, prototypy jsem už viděl. Pro iOS a Android se zavádějí nativní aplikace, o kterých jsme mluvili před chvílí.

Exit mobile version