Jiří Hub: Helios – trendy a vertikály

Dva měsíce po uvedení cloudového informačního systému Helios One od Asseco Solutions v září 2014 jsme vyzpovídali Jiřího Huba, výkonného ředitele a místopředsedu představenstva, jak pokračují v nastoupených trendech.
Jeden ze světových lídrů v oboru, ve kterém působíte, identifikoval společně s analytickými agenturami „překvapivá“ klíčová témata byznysu a IT současné doby. Jsou jimi cloud, sociální sítě, mobilita, big data a internet věcí. Věnujete se jim také? Kterým? Jak dnes, jak v nadcházejícím období?

Naprosto souhlasím, že některá témata onoho světového lídra jsou v uvozovkách „překvapivá“. Obklopují nás totiž tak, že bychom o nich ani nemuseli hovořit. Podporujeme všechny a vyzdvihl bych dvě z nich, kterým se věnujeme především. Jde o cloud a mobility. Cloud vchází do našeho života, aniž bychom se o něm nahlas bavili. Jde o nezadržitelný trend, kdy veškerá data a aplikace dříve nebo později v cloudu skončí. Pro dnešní mladou generaci vůbec není důležité, zda svoje data a aplikace mají v cloudu či nikoliv. Oni je tam prostě mají od okamžiku, kdy dostali svůj první mobilní telefon, smartphone, a vůbec o tom nediskutují.

Jmenujte tedy ona dvě klíčová témata dnešní doby, kterým se v Asseco Solutions věnujete.

Jednak směřujeme ke cloudovým aplikacím, to je primární. Před dvěma měsíci jsme uvedli na trh nový produkt Helios One pro malé firmy a podnikatele. Je to čistě cloudová aplikace a dává nám možnost využít všech výhod, které toto prostředí poskytuje a vyzkoušet v reálném životě, co vše přináší uživatelům i dodavatelům. Tyto zkušenosti pak hodláme přenést i do vývoje našich ostatních produktů. Dalším velkým trendem dneška, který vnímáme jako pevný, je mobilita. Zvláště pro naši cílovou skupinu, tedy pro firmy, kterým dodáváme podnikové informační systémy. Nejen jejich top manažeři, ale i další zaměstnanci potřebují být online. Dnes je naprosto obvyklé, že kdekoli mimo firmu, kde se nacházejí, prostě vyndají z kapsy své mobilní zařízení, ať už jde o smartphone nebo tablet, a chtějí si prohlédnout svá klíčová data.

Jednou věcí je mít zaměřeno na trendy, druhou je znát konkrétní podmínky zákazníků, což zase souvisí s oborovými řešeními, tj. vertikálami. Které z oborových vertikál patří k vašim nejsilnějším?

Určitě a jednoznačně budu jmenovat naši tradiční cílovou skupinu, a sice účetní a poradenské firmy. Zde jsme opravdu za několik desítek let, kdy se naše firma na trhu pohybuje, velmi silní, ať už bych jmenoval společnosti jako Mazars, TPA Horvath a mohl bych jmenovat mnohé další. I u nich se už dnes vyskytuje poptávka po naplnění trendů, které jste zmiňoval v úvodu. I pro účetní firmy je důležité, aby měly data dostupná online. Tedy aby i jejich klienti, pro které zajišťují účetní služby, mohli ke svým datům přistupovat z libovolného zařízení a odkudkoliv.

Základní informační systém, v podstatě „velké“ účetnictví se skladovým hospodářstvím a dalšími podpůrnými moduly pro řízení podnikových zdrojů (ERP) na jedné straně, a důležitý důkladný náhled z CRM pro získávání dat o zákaznících a business intelligence pro jejich vyhodnocování, včetně manažerského rozhraní na druhé straně. Jak se vám daří působit v této oblasti?

CRM je velké trendové téma už historicky a v poslední době je na ně kladen stále větší důraz. Řekl bych o něm to samé, co o předešlých tématech. CRM je něco, co bylo před deseti lety zbožňováno jako modla, tato zkratka se objevovala jako něco výjimečného. Dnes je CRM nativní součástí podnikového ERP a nikdo se neptá, zda se svým ERP systémem dostane i CRM, prostě ho tam očekává. Důvod je jednoduchý – data, která mám o svých zákaznících v informačním systému, přímo ovlivňují úspěšnost mého byznysu. Proto skutečnost, že CRM je součástí systému, považují už dnes zákazníci za samozřejmost.

Asseco je dnes mezinárodní firmou, působící v České republice, na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Probíhá u vás sdílení zkušeností, lokalizace produktů pro jiné země, včetně vyhovění jednotlivým legislativám?

Jednoznačně ano, jde o jeden z klíčových přínosů mezinárodního uskupení Asseco Solutions, a nejen to. Sdílení zkušeností, know-how, absorpce trendů a odlišných přístupů z jednotlivých částí i zemí nás velmi obohacují a posouvají kupředu. Významně se liší mentalita německých, slovenských či českých uživatelů. To nám také rozšiřuje obzory. V současné době se nesnažíme lokalizovat všechny produkty do všech zemí, ale vždy zvažujeme a vyvažujeme lokální a globální hlediska. U produktů, které jsou úspěšné lokálně, zvažujeme jejich posun na globální úroveň. Už dnes máme produkty, které se posouvají přes hranice, například právě Helios One. Zatím jej nabízíme na českém a slovenském trhu a uvažujeme o jeho dalším posunu, zejména k německy mluvícím zemím.

Můžete uvést některé nejdůležitější zákazníky jak na lokálních úrovních, tak na nadnárodní úrovni, a v čem oni vidí přínos vašeho řešení? Dá se případně vyčíslit?

Naši zákazníci vidí přínos našich produktů v kombinaci lokálního s globálním. Za všechny budu jako příklad jmenovat jednoho, jehož si velmi vážím. Jde o skupinu Brano, za kterou stojí pan Juříček, kterého já osobně vnímám mimo jiné jako člověka, který v této zemi skutečně něco dokázal. Přínos řešení Helios od Asseco Solutions byl pro tohoto zákazníka právě v tom, že jsme byli schopni jednat na lokální úrovni, vyjít mu vstříc v jeho lokálních potřebách, ať už jde o sestavu systému, parametrizaci, nastavení detailních cenových podmínek apod.
Mezi zákazníky z průmyslových vertikál patří i řada dalších firem. Kromě těch, které obsluhuje Asseco Solutions přímo, máme řadu partnerů historicky už od roku 1999, kdy jsme spustili partnerský program Helios Open. Stále jich máme v portfoliu několik desítek, vytvářejí na našich platformách vertikální řešení, zejména na produktu Helios Green, na němž je počet a druh vertikál téměř neomezen. Jmenoval bych kromě účetních firem ještě firmy servisního charakteru, jsme s našimi partnery silní také v oblasti automotive, u televizních společností v Česku i na Slovensku. Mezi naše stěžejní zákazníky patří také ti z oblasti různých typů výroby a mnoho dalších.

Naposledy jsme se viděli při představení vašeho cloudového ERP systému Helios One. Držel jste v ruce iPad Mini a nebyl jste z něj zrovna „happy“. Blíží se Vánoce, bude se u vás nadílet spíše elektronika, jak „celorepublikově“ předvídá Mall.cz, nebo si chcete udělat radost jiného druhu?

Nebudeme zde komentovat technologie společnosti Apple, že? (Sarkastický úsměv.) Co se týče Vánoc, jednoznačně to u nás nebude elektronika, protože to, co v dnešní době chybí, jsou dárky nemateriálního charakteru. Se svými nejbližšími si hodláme udělat radost jiného druhu.

Exit mobile version