• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Hlavní chyby digitální transformace

Pavel Houser
1. 9. 2021
| Články

Všechno lze zkazit nebo alespoň neprovést optimálně a digitální transformace podniku pochopitelně nepředstavuje výjimku.

Nejčastější chyby vypočítává Lisa Morgan na InformationWeek.
Pandemie způsobila narušení dlouhodobých plánů a důraz na okamžitá řešení. Některé procesy a změny byly v důsledku toho i urychleny, nicméně nyní se podniky snaží vrátit ke strategičtějším projektům. Po práci na dálku se hlavní důraz vrací k technologiím strojového učení/umělé inteligence a automatizace. Errol Gardner z EY v této souvislosti ale uvádí, že technologie představují pouze jednu ze stránek digitální transformace, firmy současně musejí klást důraz na roli lidí – ať už jde o zaměstnance nebo zákazníky. Automatizace a umělá inteligence slibují zvýšit produktivitu a efektivitu podnikání, samy o sobě ale podle Gardnera transformaci nezajistí. Práce na dálku, řešení souvisejících otázek zabezpečení, zajištění kontinuity podnikání nebo systémy pro obnovu pro havárii jsou pouze technologie, mohou být maximálně součástí digitální transformace, určitě ne jejím synonymem.
Dalším problémem je, že ve firmách vzniká digitalizovaná, transformovaná část a vedle ní paralelně běží podnikání tradičním způsobem. Tento způsob může snadno rozvrátit firemní kulturu, zvlášť když se digitalizované oddělení snaží vypadat jako Google a být za každou cenu cool. Podobně jako je varovným signálem akvárium na recepci a vydávání firemních kalendářů, platí totéž třeba pro ping-pongový stůl na pracovišti. „Rozdvojené“ organizace každopádně nebudou jako celek pravděpodobně úspěšné.
Jinou obvyklou chybou je vymezení digitální transformace konkrétními cíli, termíny a rozpočtem. Ve skutečnosti by mělo jít o kontinuální proces (i když samozřejmě s mezníky, sledováním nákladů apod.). Digitální transformace sice lze chápat tak, že se z podnikání a pracovních procesů odstraní „všechno nedigitalizované“ (například popsaný papír), nicméně procesy by se měly zefektivňovat a přepracovávat neustále. DevOps a agilita se vylučují se statičností.
Optimální nemusí být ani opatrná transformace spojené s postupným zefektivňováním provozu. Mannis Shama z Accentrure tvrdí, že lepší je velkorysejší přístup a plánování změn ve větším měřítku. Zavedené umělé inteligence a přechod na cloud, pokud se provedou nejednotně, mohou vést k nekompatibilitě systémů různých oddělení, nedostatečnému sdílení dat, zbytečnému dublování procesů a narušení jednotné zákaznické zkušenosti.
Opačnou chybou bývá snaha dosáhnout (jinak v zásadě správných) ambiciózních cílů příliš rychle. Transformace vyžaduje zpětnou vazbu, nahrazování neefektivních procesů neznamená, že normální fungování firmy je třeba rozvrátit. Jednotlivé části projektu by se měly hodnotit, testovat, za výsledek by měla existovat konkrétní odpovědnost atd. Pro digitální transformaci třeba předem stanovit měřitelné cíle (třeba pravděpodobnost udržení zákazníka, množství nákupů zákazníka…), jejich plnění neustále sledovat a postupy upravovat. Ambiciózní plán neznamená tlouct hlavou do zdi.
Každý plán má tendenci bobtnat, jak se snaží zohlednit všechny možné případy a připomínky. Digitální transformace by měla ale znamenat zjednodušení procesů a omezení byrokracie. Jedna věc je vyslechnout si poznámky zúčastněných, management by měl ale dokázat proces řídit a nenechat transformaci rozmělňovat v detailech. Speciálně je škoda, pokud se nepodaří zrychlit fungování návrhu a vývoje softwaru.
Ne každá změna je také skutečnou transformací, často jde prostě o nahrazení jedné technologie jinou (to může platit i pro přechod na cloud). Hrozí, že problém je např. v řízení, špatně vyškolených lidech nebo poddimenzovaném výkonu serverů a samotná transformace konkrétní chybu nezmění. Obecně se zde opět vynořuje problém, že je třeba sladit dva přístupy k transformaci: jde stejně tak o technologické změny/IT jako o pracovní postupy a obchodní logiku. Mnohem důležitější než nejmodernější technologie a spokojenost lidí z IT oddělení je to, aby se s technologiemi dobře pracovalo běžným uživatelům (tedy opět důraz na zaměstnance a zákazníky).

Zdroj: InformationWeek
ITBiz.cz

Rubriky: Podnikový softwareTechnologieVývoj a HTML

Související příspěvky

Zprávičky

Švédsko chce do poloviny roku 2026 systém pro off-line platby kartou

8. 10. 2025
Umělá inteligence v IT infrastruktuře
Články

České firmy využívají AI méně než slovenské

7. 10. 2025
Zprávičky

Ocenění start-upů zaměřených na AI často neodpovídá tržbám

6. 10. 2025
Zprávičky

EU zahájila vyšetřování německého výrobce podnikového softwaru SAP

4. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Švédsko chce do poloviny roku 2026 systém pro off-line platby kartou

ČTK
8. 10. 2025

Švédská centrální banka se dohodla s platebními společnostmi na zavedení systému, který lidem ve

EK podle své šéfky chystá pravidla na podporu rozvoje start-upů

ČTK
7. 10. 2025

Evropská komise hodlá v příštím roce navrhnout soubor pravidel pro start-upy, který by měl

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Téměř polovina českých firem vyvíjejících AI vznikla v posledních pěti letech

ČTK
7. 10. 2025

Téměř polovina českých firem, které vyvíjejí nebo dodávají řešení založená na umělé inteligenci (AI),

Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti

Firmy ze skupiny Unicorn stáhly některé žaloby vůči zkrachovalému Mamutu

ČTK
7. 10. 2025

Firmy skupiny Unicorn začaly v insolvenčním řízení kolem zkrachovalého e-shopu Mamut stahovat žaloby, které

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Čtením obžaloby začal hradecký krajský soud projednávat kauzu falešných bankéřů

ČTK
7. 10. 2025

Čtením obžaloby včera u Krajského soudu v Hradci Králové začalo hlavní líčení v případu

AMD uzavřela smlouvu o dodávkách čipů pro OpenAI, ta získá předkupní právo

ČTK
6. 10. 2025

Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých

Ocenění start-upů zaměřených na AI často neodpovídá tržbám

ČTK
6. 10. 2025

Start-upy zaměřené na umělou inteligenci (AI) přitahují rekordní investice od firem rizikového kapitálu. Někteří

Tchajwanský Foxconn má za třetí čtvrtletí rekordní tržby, pomohl zájem o AI

ČTK
5. 10. 2025

Tržby tchajwanské společnosti Foxconn, která je největším smluvním výrobcem elektroniky na světě, se ve

Tiskové zprávy

Jak AI proměňuje bezpečnost dat i firemní odpovědnost: praktické pohledy odborníků nabídne konference Bezpečnost a dostupnost dat 2025

Enterprise Data Cloud společnosti Pure Storage sjednocuje data a poskytuje podnikům větší kontrolu nad jejich iniciativami v oblasti umělé inteligence

Sophos spouští poradenské služby pro zajištění proaktivní kybernetické odolnosti

Dell zpřístupňuje firmám v České republice rychlé nasazení on-premise AI

Huawei představuje upgradovaná řešení inteligentní sítě Xinghe pro Evropu

Studie Sophos: 3 ze 4 odborníků v kyberbezpečnosti trpí vyhořením

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Kalendář

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Keyword

TBD

Business-class video

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.