IBM: čeští vrcholoví manažeři vidí v zákaznících své budoucí poradce

Zákazníci mají mít v blízké budoucnosti díky digitálním technologiím mnohem větší vliv na strategická rozhodování firem. Tvrdí to alespoň ve svých závěrech globální průzkum C-Suite Study 2013.

technologie (@iStock)

Podle průzkumu IBM plánuje 60 % generálních ředitelů a ředitelek v příštích třech až pěti letech přímo zapojit své zákazníky do přípravy svých firemních strategií. „Generální ředitelé jsou dnes již připraveni obrazně řečeno předat kontrolu i nad tak zásadní rozhodovací oblastí jako je vývoj obchodní strategie,“ vysvětluje závěry studie Vladek Šlezingr, šéf konzultantské divize IBM pro Českou republiku. V rámci studie hovořili konzultanti IBM Institute for Business Value s více než čtyřmi tisíci členy nejužších vedení firem (CEO, CIO, šéfové marketingu) v 70 zemích, v Česku oslovila IBM 88 respondentů.

Zajímavé je, že celá třetina lídrů se obává, že zbytek vedení firem není se zákazníky v dostatečném kontaktu. Klienti podle ředitelů mají mít ‒ a s rozvojem digitálních technologií budou mít ‒ mnohem větší slovo. Jejich vliv by podle nich měl jít daleko za hranici tradičních aktivit jako je účast na vývoji produktů. Z výsledků studie rovněž vyplývá, že aktuálně úspěšné společnosti mnohem častěji intenzivně spolupracují se svými zákazníky již nyní.

Jak s tím souvisí technologie

V celosvětovém souhrnu považují generální ředitelé technologické faktory za nejdůležitější externí činitele. Mezi tři nejdůležitější je pak řadí všichni členové vedení firem. 84 % manažerů IT plánuje investovat do řešení na podporu mobility a analytických nástrojů. S tím koreluje názor čtyř z pěti marketingových ředitelů (82 %), kteří se necítí dostatečně připraveni na datovou explozi.

Více než polovina (54 %) top manažerů pak chce během příštích tří až pěti let cílit na klienty individuálně a navázat s nimi dialog. Potvrzuje to i záměr 88 % dotazovaných, kteří chtějí v horizontu tří až pěti let posílit digitální komunikaci se zákazníky.

Jak dopadla Česká republika

Čeští top manažeři ‒ na rozdíl od jejich kolegů ve světě ‒ nepovažují (alespoň podle průzkumu) za nejdůležitější externí faktor ovlivňující jejich organizaci technologie, ale regulaci. Hned za ni v žebříčku důležitosti vlivu na firmu řadí faktory tržní a makroekonomické. Čeští ředitelé a ředitelky jsou zároveň o něco konzervativnější co se týče míry očekávaných změn. „Zajímavé je, jak odlišně vnímá české vrcholové vedení to, jak se oblast podnikání mění. Čeští ředitelé a ředitelky mají větší potřebu kontroly provozního řízení na úkor organizační otevřenosti,“ dodává Šlezingr.

IBM Global C-Suite Study je 17. edicí tradičního průzkumu společnosti IBM mezi top manažery. Letos se průzkumu zúčastnilo 4 183 manažerů a manažerek, mezi nimi také 398 ze střední a východní Evropy a historicky poprvé se do analýzy dat zapojil také počítačový systém IBM Watson.

Exit mobile version