IBM – HCL Notes = „zpět do budoucnosti“?

Původně Lotus Notes, pak dlouhou dobu IBM Notes, dnes HCL Notes včetně dalšího vývoje. Další verze serveru Notes Domino a klientské části Notes už budou pod vlajkou společnosti HCL. Co uživatele a prodejní partnery čeká jsme se ptali na jejich konferenci SUTOL v Praze, odpovídal Richard Jefts, Vice President & General Manager Digital Solutions HCL.

Rodina produktů IBM Collaboration Solutions, tedy produkty Notes, Domino, Sametime, Connections, Portal a další, byla prodána společnosti HCL a těsně předtím byl uvolněn poštovní klient Notes a server Domino ve verzi 10. Jsou nějaké další novinky?

Richard Jefts, VP/GM Digital Solutions HCL

Jistě, jsme rádi, že jsme mohli dodat komunitě Domino v10 už v říjnu 2018. V posledních šesti měsících se zaměřujeme na novou verzi Domino v11, která má přinést další výrazné změny, které se budou týkat čtyř hlavních témat. První bude technologická modernizace, a ta se bude týkat vylepšení Node.JS Javascriptu. Hledáme totiž způsob, jak vyměnit zděděné technologie jakými jsou například Dojo a Eclipse. Dalšími tématy budou lepší a jednodušší uživatelská zkušenost a přívětivost napříč celým portfoliem, a sice to, jak nasazuji, spravuji, používám a aktualizuji Domino. Rovněž se zaměříme na celkové náklady na vlastnictví, TCO (Total Cost of Ownership), tj. jak lze řídit náklady na řešení a snížit je, jak jen to půjde. Stejně tak budeme věnovat pozornost zvýšení bezpečnosti a výkonu těchto technologií. Nesmím zapomenout ani na zvýšení interoperability se zbytkem softwarového světa, otevřít technologii ostatním firmám, jako například Microsoftu, Salesforce, Service Now apod., což ji umožní s nimi více integrovat a přinést vyšší hodnotu všem produktům. Také chceme integrovat se zbytkem portfolia HCL Digital Solution, jako například Connections, Notes Domino Sametime, Portal a Leap (dříve IBM Forms).

To je na straně serveru Domino, ale co nového bude s klientskou stranou Notes?

Zde se také zaměříme na uživatelskou zkušenost a za posledních dvanáct měsíců jsme do klientské části Notes také významně investovali. Zaměřili jsme se hodně na mobilitu, a také na to, jak bude možno vzít stávající aplikace našich zákazníků a snadno je přenést na iPady, a iPhony, a stejně tak na zařízení s Androidem, zejména s jeho verzí 11, která má být k dispozici ještě do konce letošního fiskálního roku. Také máme na paměti, jak modernizovat stávající klientskou stranu, a to spíše směrem tenkého klienta, který bude více založen na prohlížeči.

Měli by se uživatelé a partneři kvůli situaci kolem IBM Notes v posledních letech něčeho obávat, nebo se spíše těšit na lepší časy?

Jedním z potěšitelných zjištění je, že platforma Notes/Domino má stále silnou uživatelskou základnu, tudíž se můžete přesvědčit i zde na setkání uživatelů SUTOL. Více než 80 % našeho byznysu děláme přes partnery, takže tento ekosystém je pro nás kritický. Vybudovali jsme partnerskou síť, procesy, jak s nimi zacházet, umožňovat jim prodávat naše produkty a investovat do nich. Už také máme přes 300 obchodních partnerů, kteří s námi podepsali další spolupráci. Aktualizovali jsme jejich obchodní klub, také způsob poskytování demo produktů a proof of concept – ověřování použitelnosti produktů. Jsme přesvědčeni, že naší rolí je umožnit jim efektivnější práci s Notes a jejich prodej, než tomu bylo v minulosti. Když to vezmu od základu, také jsme hodně investovali nejen do vývoje celého portfolia, ale i do toho, jak jej co nejrychleji dostat na trh. Hodně jsme zjednodušili možnosti komunikace, včetně té s tiskem, médii a analytiky. Změnili jsme přístup a vypouštíme do světa více informací, což naši partneři už dlouho požadovali.

Hodláte tedy do budoucna podporovat platformu Notes/Domino více, včetně marketingu? Například v České republice a na Slovensku to byla v minulosti jedna velká nula.

Určitě, z marketingového hlediska budeme uplatňovat regionálně zaměřený přístup a některý bude skrze sociální sítě. Už teď můžete vidět, jak jsme vidět na Twitteru, kde také pravidelně získáváme velkou zpětnou vazbu. Dobrým příkladem je velká konference Engage v Bruselu, která se konala v polovině května 2019. Notes/Domino trendovalo na Twitteru mezi prvními třemi. Z našeho úhlu pohledu jde o to, že sice můžete udělat nejlepší produkt na světě, ale když jej neprosazujete na trhu a nevytvoříte mu na něm podle toho patřičnou pozici, nemůžete ho pořádně prodat. Musíme proto vytvořit správnou rovnováhu mezi vývojem a nabuzením nových partnerů a zákazníků.

Skutečně si myslíte, že lze prodat něco jako je softwarový server typu Domino přes sociální sítě?

Nemám na mysli prodej, ale marketing. Sociální média by měla vzbudit patřičný zájem, jde z marketingového hlediska o nový hybný moment. Musíme do této bubliny vtěsnat jak sociální média, tak klasická. Pokrokem je Javascript a Node.JS, které nejsou jádrem Notes/Domino, jsou jen jeho součástí. Lze nás vidět také na konferencích o vývoji aplikací a začínáme se velmi zaměřovat na oslovování analytiků, na jaké segmenty trhu míříme. Dobrým příkladem je, že za vysokou hodnotu u serveru Domino považujeme, že je to výborná a rychlá vývojová aplikační platforma, jaká kdy byla vytvořena. Naším heslem je proto „zpět do budoucnosti“, tedy zpět k základům, což je platforma Notes/Domino.

Jak tedy hodláte podporovat český a slovenský trh?

Dnes jsme na konferenci SUTOL, kde můžete vidět přes stovku lidí. Jsme výrazně zaměřeni na zákazníky a jsme šťastni, že v České republice máme hodně partnerů. V HCL hodláme hodně investovat do lidí a zdrojů z obchodního hlediska, abychom jim poskytli, co jejich zákazníci požadují a očekávají. Nejde jen o Českou republiku, ale také o okolní země, včetně Polska a Ruska a dalších zemí. Jak už jsem uvedl brzy uvidíte vyvážené investice do obchodu, marketingu a vývoje na základě technických požadavků zdejších zákazníků.

Kde je dnes možné Notes koupit, na koho se má zákazník obrátit?

V tuto chvíli stále ještě u IBM, respektive v její distribuční síti a od jejích stávajících obchodních partnerů, protože obchodní transakce mezi IBM a HCL ještě nebyla finalizována. Mělo by se tak stát ještě toto čtvrtletí, během čtyř až šesti týdnů. Pak stále u nich, ale to už se většinou stanou partnery HCL.

Exit mobile version