IFS Aplikace pragmaticky za sto dní v C.S.CARGO

Dopravně logistická skupina C.S.CARGO nasadila informační systém IFS Aplikace ve třech svých firmách za tři měsíce – magických sto dní. Jak se jí to povedlo a jak probíhal a probíhá další rozvoj tohoto ERP systému v dalších společnostech celé skupiny, jsme se ptali Martina Hrdiny, CFO v skupiny C.S.CARGO.
Mohl byste stručně představit C.S.CARGO?

C.S.CARGO je jednou z nevýznamnějších dopravních a logistických firem střední Evropy. Skupina dosahuje tržeb v miliardách korun, zaměstnává přes 1600 pracovníků a denně provozuje až 2200 nákladních vozidel. Zajišťujeme přepravu také po moři, vzduchem i po kolejích. Zákaznické portfolio skupiny tvoří přední společnosti řady průmyslových odvětví (automobilový průmysl, potravinářství a nápojářství, stavební průmysl, elektronika a maloobchod).

Nasadili jste informační systém IFS Aplikace 8 CPS1. Přešli jste na tento IS z jiného, nebo jste „jen“ zprovoznili jeho novou verzi? Proč jste k tomuto kroku přistoupili?

Měli jsme dvě možnosti. Buď upgradovat stávající systém, nebo přejít na nový. Výběrové řízení jsme zahájili v létě 2013. Po jeho důkladném vyhodnocení, včetně celkových nákladů na upgrade stávajícího IS, kterému už končila podpora, a na implementaci nového IS, jsme zvolili implementaci nového systému od společnosti IFS, která se výběrového řízení zúčastnila. Bylo tomu jak na základě vyhodnocených celkových nákladů, tak funkcionalitě jejího systému IFS Aplikace.


Martin Hrdina ze společnosti C.S.CARGO

*Které moduly jste nasadili a jak dlouho vám to trvalo? *

Nasadili jsme IFS Finance a IFS Distribuce. Smlouva byla podepsána v září 2013 a systém jsme spustili k 1. 1. 2014, takže jsme měli přesně tři magické měsíce na implementaci.

Lišila se nějak tato implementace vašeho systému IFS Aplikace od ostatních? Doba nasazení je opravdu velmi krátká.

Naše IT oddělení primárně nasazuje provozní systémy. Nejkritičtějším faktorem byla krátká doba implementace a způsob řízení projektu, kdy jsme měli s IFS schůzky nad projektem každý týden. Do implementace jsem byl zapojen já, za C.S.CARGO ještě Libor Maňásek, šéf našeho IT, a za IFS Pavel Bláhovec. Díky podpoře managementu na obou stranách se skutečně podařilo nasadit a zprovoznit systém za oněch magických sto dní. Jde o nasazení rozsáhlého IS ve třech společnostech skupiny C.S.CARGO, dvě z nich jsou v České republice a jedna na Slovensku. IFS Aplikace v nich dnes využívá 75 lidí. Kromě toho už probíhá další rozvoj IFS Aplikace do dalších společností C.S.CARGO, které působí v jiných zemích. Dalším důležitým milníkem bylo napojení na náš vlastní provozní systém LODiS – logistický a dopravní informační systém.

Řada firem dnes svěřuje svoji infrastrukturu outsourcingu i s převzetím infrastruktury a lidí z původní firmy, nebo dnes i cloudu. V případě C.S.CARGO jste zvolili klasický přístup in-house, proč?

Náš systém LODiS a jeho podporu ze strany vlastního IT oddělení považujeme za jednu z konkurenčních výhod, protože nám umožňuje zákazníkům nabídnout maximální flexibilitu. V případě nasazování IFS Aplikace jsme proto šli cestou využití našeho vlastního IT. Už na začátku implementace jsme se s IFS dohodli, že rozhraní na straně systému IFS Aplikace bude vytvářet IFS, a na straně našeho logistického systému LODiS si jej vybudujeme sami. Role IFS spočívala z velké části na jejich straně na customizaci modulů IFS Aplikace a na definicích rozhraní pro LODiS. Role programátorů našeho IT zase spočívala na vytváření rozhraní z LODiSu do IS IFS Aplikace, aby „nestříleli naslepo“, aby si vše sedlo, jak má. Přesto jsme na konci implementace museli některé věci doladit a role IFS spočívala po dobu dalších dvou měsíců v poměrně rozsáhlém doladění modulu pro fakturaci tak, aby to přesně odpovídalo našim požadavkům.

Zmínil jste, že působíte ve více zemích, kam také hodláte IFS Aplikace přenést. Budete s IFS spolupracovat i tam?

Při výběrovém řízení byl brán zřetel i na toto hledisko, požadovali jsme jeden IS pro celou skupinu C.S.CARGO. Jako první jsme IFS Aplikace nasadili v České republice ve dvou společnostech, a sice v C.S.CARGO a.s. a v C.S.CARGO Services a.s., na Slovensku to byla společnost C.S.CARGO Slovakia, a.s. V květnu 2014 jsme IFS Aplikace nasadili i v C.S.CARGO Russia, s.r.o. a k 1.1.2015 v C.S.CARGO Air-Sea, s.r.o., a dále v C.S.CARGO Poland sp. z o.o. Cíl, kterým bylo přenést jednotný informační systém na všechny členy skupiny C.S.CARGO, byl tedy postupně splněn.

Další podpora od společnosti IFS Aplikace pro C.S.CARGO bude probíhat jakým způsobem?

S IFS máme podepsanou standardní servisní smlouvu pro případ řešení provozních problémů, které se u každého IS běžně vyskytují. Kromě toho neustále vyhodnocujeme interní procesy, zda jsou maximálně efektivní, případně pak přistupujeme k úpravě IFS Aplikace tak, abychom této efektivity dosáhli.

Neřešíte problém efektivity společně s IFS trošku obráceně? Řada konkurenčních dodavatelů vás oproti úpravě systému podle interních předpisů naopak „zkroutí jak paragraf“, abyste vyhověli jejich „best practices“?

Máte správnou otázku. Toto „zkroucení“ firmy jsme však provedli po počáteční analýze, kdy jsme přistoupili k oněm „best practices“ a systému IFS Aplikace jsme se přizpůsobili hned na začátku my. Ukázalo se však, že ohýbat některé vnitřní procesy není zcela optimální řešení. Z toho pak vyplynuly některé úpravy, například modulu pro fakturaci. Dále budeme s IFS řešit elektronický oběh smluv v document management systému, protože i zde vidíme potenciál pro zlepšení – máme zase dvě varianty, buď jít vlastní interní cestou, nebo opět společně s IFS.

Dá se tedy říci, že k celkovému nasazení IFS Aplikace i k dalšímu rozvoji přistupujete maximálně pragmaticky?

Nic jiného nám ani nezbývá.

Exit mobile version