Intel: PC ještě není mrtvé, budoucnost patří hybridům

Intel stále věří, že klesající zájem o klasická PC (desktopové i trh s notebooky) zachrání masivní adopce hybridních přístrojů. Dokládá to analýzou situace na českém trhu. Místní výrobci a prodejci v průzkumu tvrdí, že stále větší počet zákazníků počítačů preferuje konvertibilitu a dotyk, za což jsou ochotni si dokonce připlatit.

Trh s osobními počítači prochází v České republice hlubokou transformací. Ve srovnání s tradičními PC v podobě stolních počítačů, jejichž prodej stagnuje, připadá stále větší podíl na nové kategorie mobilních zařízení, zejména ultrabooky. Dle největšího internetového prodejce Alza.cz podíl těchto zařízení na celkovém prodeji notebooků v posledních měsících rapidně roste. „Zákazníci ultrabooky chtějí. Tenký a rychlý notebook s procesory Intel je velmi žádaným artiklem,“ tvrdí Jaromír Řánek ze společnosti Alza.cz.

Futurolog Paul Saffo byl prvním, kdo veřejně prohlásil, že PC je mrtvé. Bylo to v roce 1991. O šest let později jeho názor odmítl editor PC Weeku John Dodge. Tito dva stáli na počátku více jak dvě desetiletí trvající debaty o životě a smrti PC, jež pokračuje do dnešních dnů.

Pro některé výrobce v současnosti představují ultratenká zařízení inspirovaná společností Intel klíčový segment trhu a na jejich vývoj chtějí sázet i v budoucnu. Patří mezi ně společnost Dell, jíž ultrabooky v ČR pomohly nastartovat segment ne-firemních zákazníků v řádu stovek procent.

„V meziročním srovnání nám stouply celkové prodeje u Alza.cz o více než 130 %, čehož jsme dosáhli hlavně díky raketovému nárůstu prodejů ultrabooků od konce minulého roku. Nejprodávanějšími modely jsou Inspiron 14z a 15z. V průběhu tohoto roku se nám daří počty prodaných kusů v tomto segmentu dále navyšovat,“ komentuje tržní výsledky vlastní společnosti Martin Ulčák, Key Account Manager ze společnosti Dell.

Ach to Lenovo

Růst kategorie ultrabooků potvrzuje i největší prodejce osobních počítačů, společnost Lenovo, u které podíl dovezených ultrabooků ve druhém čtvrtletí roku 2013 překročil 20 %. „Každý náš pátý notebook spadá do kategorie ultrabook. Více než třetina dovážených ultrabooků značky Lenovo v ČR je konvertibilních, což je skvělý výsledek, vezmeme-li v úvahu, že konvertibilní zařízení byla uvedena teprve před sedmi měsíci. Do tohoto výsledku se významně promítá prodej čtyřrežimového ultrabooku značky Lenovo Yoga 13,“ prohlásil Pavel Janich ze společnosti Lenovo. Úspěch konvertibilního modelu Lenovo Yoga na českém trhu si společnost Lenovo vysvětluje tím, že se v tomto konkrétním ultrabooku dokonale odráží poptávka zákazníků po zařízení, které v sobě spojuje to nejlepší ze dvou produktů – výkonných laptopů a dotykových tabletů. Lenovo předpokládá, že se podíl konvertibilních ultrabooků bude dále zvyšovat také díky novým zařízením, jako je Yoga 11s.

Trend vzájemného sbližování notebooků a tabletů v zařízeních typu „dva v jednom“ dokládá analytický odhad Martina Vařbuchty, manažera pro maloobchodní prodej společnosti Intel, podle něhož je 6 % současných prodaných tabletů již plnohodnotnými počítači. Avšak i segment notebooků má jít podle prognóz analytiků IDC během příštích pěti let nahoru o 3,6 %, a to navzdory rostoucí popularitě tabletů a chytrých telefonů. Ačkoli se ještě před nedávnem analytici shodovali na negativním scénáři prodeje PC, nejnovější čísla IDC dokládají, že připravené nekrology o zániku PC segmentu je potřeba zase odložit na neurčito.

Lidé chtějí dotyky, alespoň ti z USA

Trochu překvapivým zjištěním je možná fakt, že nejpreferovanější formu interakce uživatelů s elektronickými zařízeními v současnosti představuje dotykové ovládání. Podle zákaznického průzkumu společnosti Intel Insights and Market Research Multi-Device Study, Q1 2013 jsou zákazníci v USA ochotni si za dotykovou obrazovku připlatit 101 USD. V případě, že je dotyková obrazovka součástí zařízení „dva v jednom“, celá třetina (34 %) zákazníků je ochotna vytáhnout z peněženky 120 USD.

Největší prodejce spotřební elektroniky v ČR, Alza.cz potvrzuje, že se čeští zákazníci nijak výrazně od těch amerických neodlišují a cení si zásadní inovace osobního počítače v podobě dotykového rozhraní podobným způsobem. „Cena nejlevnějších zařízení kategorie ultrabook s dotykovým rozhraním se pohybuje na hranici šestnácti tisíc korun. U konvertibilních ultrabooků je nutno počítat s částkou nad dvacet tisíc korun a za půl roku od uvedení dotykových ultrabooků klesla v průměru o tři tisíce Kč,“ shrnuje údaje o klesajících cenách ultrabooků Jaromír Řánek ze společnosti Alza.cz.

Velký potenciál k dalšímu růstu vidí v dotykových displejích a zařízeních „dva v jednom“ také společnost Intel. „Dotykové displeje významně mění trh s počítači. Další impuls přinášejí nové procesory Intel Core, které díky své velmi nízké spotřebě umožňují vyrobit zcela nové typy zařízení: výrazně tenčí, lehčí a s výdrží na baterii přes devět hodin,“ komentuje Vařbuchta. Po uvedení nových procesorů Intel Core a Intel Atom má být do konce roku dostupných více než padesát zařízení „dva v jednom“.

Exit mobile version