Dimension Data nesetrvává jen v zaběhnutých kolejích, ale sleduje i trendy, které tomuto systémovému integrátorovi a dodavateli síťové infrastruktury umožňují držet krok s dobou, jako například IoT říkají Petr Hübl, General Manager, Adrian Čech, Business Development Manager a Lukáš Jelínek, Sales Manager, Dimension Data.
Zákazníci vnímají Dimension Data jako dodavatele infrastruktury a jako prodlouženou ruku společnosti Cisco. Věnujete se i něčemu dalšímu, co by bylo dnešním trendem?
Petr Hübl: Na úvod určitě řeknu, že nejsme prodlouženou rukou Cisca, máme totiž přes padesát dalších technologických partnerů a pro řešení, která nabízíme, vybíráme ty, které jsou pro daný účel nejvhodnější. Pravdou ale také je, že Dimension Data je celosvětově největším dodavatelem technologií Cisco. Kromě toho, že dodáváme IT infrastrukturu, dodáváme i spoustu kompletních řešení a děláme to samozřejmě v souladu s trendy, které jdou s dobou, od call center až po internet věcí (IoT), který se dnes všude komentuje. Jsem také rád, že máme kompletní řešení a příklady užití IoT díky naší aplikaci těchto technologií, ať už ve výrobě, pojišťovnictví pro automobily, nebo dalších odvětví průmyslu. Zákazníkům to přináší úspory, zefektivnění výroby, zrychlení výrobního procesu apod.
Můžete uvést některé typické příklady nasazení IoT?
Adrian Čech: Mezi typické uživatelské příklady nasazení IoT patří retail a průmysl. V retailu jde o propojení dvou doposud oddělených světů, jakým byl elektronický obchod, kde má prodejce kompletní přehled o tom, jak se zákazníci v jeho obchodě pohybují a chce tuto zkušenost přenést a aplikovat i do reálného světa kamenných obchodů. V průmyslu zase sběrem dat a jejich následnou analýzou umožňujeme zvyšování hodnot ukazatelů, jakými jsou OEE (overal equipment effectiveness), celková efektivita zařízení), případně sledování spotřeby jednotlivých zařízení, čímž dochází k zefektivňování výroby a zrychlování celého obchodního procesu zákazníka.
Existují také nějaké negativní dopady IoT?
Lukáš Jelínek: Hlavním nebezpečím, které v sobě skrývá IoT, je právě ohrožení bezpečnosti samotných koncových zařízení a dat, která jsou přenášena, protože každé ze zařízení je v podstatě připojeno k internetu, což rozhodně není bezpečné prostředí. Pokud sbíráte velká množství dat, pak ta zajímají nejen samotného zákazníka, případně firmu, která mu je zpracovává, ale samozřejmě i případnou konkurenci a další hackery.
Co je k nasazení IoT z vašeho pohledu zapotřebí?
Adrian Čech: Každému nasazení předchází analýza současného stavu, v jakém se provoz zákazníka nachází, aby bylo možno určit co nejvhodnější řešení. Dále, protože jde o připojení velkého počtu zařízení, dochází k nutnosti posílit, případně vybudovat přenosovou infrastrukturu. Může se totiž v závislosti na prostředí stát, že by mohlo dojít k jejímu zahlcení, případně zhroucení, a to kvůli vygenerování velkého množství dat senzory a dalšími koncovými body, která je nutné dopravit do datového centra k další analýze a zpracování.
Co všechno ohledně IoT umíte v Dimension Data?
Adrian Čech: IoT nasazujeme v případech, kdy to dává ekonomický smysl. Po prvotní analýze se snažíme zjistit, kde se nachází obchodní přínos pro konkrétního zákazníka na základě jeho konkrétních činností. V Dimension Data jsme si identifikovali celý řetězec, který je k nasazení IoT nutný, abychom byli schopni dodat řešení na klíč. Od pokrytí sběru dat z fyzického světa, jejich následného přenosu, přes infrastrukturu, která může být tvořena buď klasickou sítí nebo bezdrátově, až po uložení těchto dat v realtimových databázích v datacentru a samotnou analýzu a jejich přehledné zobrazení, například ve formě dashboardu, aby jim klient rychle porozuměl a získal z nich možnost rychle rozhodnout.
Zabýváte se také hlubším náhledem do posbíraných dat?
Petr Hübl: Dimension Data žádné aplikace pro hlubší analýzy dat nevyvíjí, protože používáme aplikace třetích stran, kterých dnes existuje řada od různých dodavatelů. Zajistíme však jejich doporučení a následnou integraci.
Jakou má nasazení IoT zpravidla návratnost?
Petr Hübl: Navážu na prvotní analýzu u klienta, o které se zmínil Adrian Čech. Ta zkoumá stávající stav a na jeho základě jsme schopni zákazníkovi připravit odhad přínosů a udělat mu „business case“, aby se mohl rozhodnout, zda do toho jde, či nikoliv. Ze zkušeností, které už s IoT máme, se bavíme o návratnosti výrazně kratší než jeden rok. To považujeme za velmi výhodné. Za pozitivní rovněž považujeme fakt, že zákazník si dokáže relativně brzy a sám vyhodnotit, že přínosy z nasazení takového řešení skutečně má, takže očekávané efekty, které jsme mu na začátku tvrdili, skutečně přináší.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad úspor díky nasazení IoT?
Adrian Čech: S radostí. Po nasazení řešení IoT ve výrobním závodě bylo vedlejším efektem zjištění, že některé stroje běží naprázdno, což okamžitě generovalo úsporu 70 tisíc korun měsíčně, takže skoro milion korun ročně. Zdůrazňuji, že šlo o vedlejší efekt, protože primárním důvodem k nasazení IoT byl přínos v úplně jiných datech. Celé námi dodané řešení IoT přitom stálo necelých 300 tisíc korun.
Máte také něco neobvyklého, až pikantního?
Petr Hübl: Určitě, velmi zajímavý projekt, který využívá řadu prvků z oblasti IoT, je partnerství Dimension Data s Tour de France. Zde sbíráme data o jednotlivých účastnících závodu, ta přenášíme do našeho mobilního datového centra, které přejíždí společně s pelotonem celý závod. Pak data na místě zpracováváme a děláme z nich souhrnné reporty a přinášíme zajímavé informace televizním divákům i lidem, kteří sledují TDF na sociálních sítích. Mají rychlý přístup v reálném čase k velice přesným datům, což v minulosti možné nebylo. Kromě sběru dat, jejich přenosu a zpracování také využíváme naše znalosti z oblasti bezpečnosti, protože samozřejmě už také došlo k řadě pokusů tyto data získat, zatím se to však nikomu nepodařilo.
Co všechno při Tour de France měříte?
Petr Hübl: Získáváme informace o rychlosti, rozdílech, rozestupech mezi uprchlíky a pelotonem, mezi skupinami jezdců, o jejich rychlosti v různých profilech trati, při stoupání, klesání atd. Tato data dokážeme velice rychle přenést a zpracovat, aby je fanoušci a diváci měli v přehledné formě k dispozici. Celý projekt je s organizátorem TDF domluvený na pět let, nyní připravujeme třetí ročník a budeme se snažit přidávat další zajímavé informace, které sledování TDF ještě více zatraktivní.