Jak bude v roce 2014 vypadat web z pohledu SEO

Je potřeba hledět do křišťálové koule a pátrat ohledně budoucnosti optimalizace pro vyhledávače? Spíše ne, stačí se podívat na trendy z posledních měsíců právě uplynulého roku. A hlavně na to, kam SEO a SEM směřuje, nebo možná spíše “tlačí”, Google.

Přestože samotné vyhledávače stále hledají cestu, jak vliv umělého optimalizování stránek eliminovat, SEO stále znamená a ještě dlouho bude znamenat zásadní rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným webem. SEO, navíc, coby odvětví informačních technologií, prochází neustálými změnami, které jsou úměrné tomu, jak se vyvíjí schopnosti vyhledávacích strojů (Google, Bing, Seznam) a jak se proměňuje Internet (vliv sociálních sítí a mobilních technologií).

Tři hlavní trendy pro letošní rok

Není skutečně příliš potřeba hádat, abyste pochopili, že klíčovým v optimalizaci pro vyhledávače bude v první řadě hlavně obsah, který by ale, na rozdíl od let minulých, měl být kvalitní a psaný pro lidi. Podstatnou otázkou zůstává, jak se toto podaří Google strojově rozeznat.

Při budování kvalitního obsahu budete muset i nadále hledat a používat správná klíčová slova, využívat vhodný design a strukturu webu, často tvořit obsah nový (ideální příležitost pro blog, pokud jej stále nemáte), věnovat pozornost uživatelské použitelnosti, mobilní verzi, rychlosti webu i důslednému sledování aktivit konkurence.

Kvalitní obsah přinášející užitek pro návštěvníky pomůže zajistit lepší konverze, menší míru opuštění, více času stráveném na webu a také zájem o další obsah. A v podstatné míře také bude mít vliv na další ze tří klíčových věcí, tedy na sociální média.

Sociální média nejsou ani tak přímým nástrojem SEO, jako nástrojem interakce, vytváření vazeb, budování značky, povědomí o značce a produktech a hlavně místem, kde fanoušci, uživatelé či přátelé pomáhají získávat návštěvníky, zákazníky či zájemce o produkty či služby.

Jsou ale také něčím, co se vyhledávací stroje (a Google zejména) pokoušejí zahrnout do algoritmů určujících pozice ve vyhledávání a je jisté, že rok 2014 přinese další a další pokusy o nalezení nových postupů.

Sociální média využijete k šíření obsahu, který jste vybudovali v prvním kroku. Vaši fanoušci, příznivci či přátelé budou nasdílený obsah rozšiřovat dál a dál. A samozřejmě, na to nesmíte nikdy zapomenout, budou poskytovat zpětnou vazbu, ptát se, chválit, stěžovat si, zajímat se.

Zatímco budování vlastního obsahu bylo svým způsobem jednosměrnou aktivitou, zde musíte pamatovat na aktivní účast v sociálních sítích. Sami byste navíc měli aktivně oslovovat nejenom fanoušky, ale další vlivné uživatele. Vyvolávat zájem o značku tak, abyste budovali povědomí o značce. V nebývalé míře se vám budou hodit i předchozí zkušenosti z budování obsahu a klíčovou roli bude hrát copywriting i storytelling (vyprávění příběhů).

V Česku budete mít na sociálních sítích situaci zjednodušenou tím, že nemusíte přemýšlet nad desítkami možných sítí, kde působit – na výběr je hlavně Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ a v posledních době je vhodné uvažovat i o Instagramu či Pinterestu.

Až budete řešit sociální sítě, nezapomeňte se vrátit zpět ke svému obsahu a postarat se o to, aby byl sociální. Doplnit potřebné sdílecí, tweetovací či +1 prvky na web a blog, tak aby návštěvníci mohli obsah sdílet na své sociální sítě. A také správně zajistit, aby se ihned na vašem webu mohli stát vašimi fanoušky či sledujícími.

Sdílení na sociální sítě a zviditelňování vám pomůže v třetím klíčovém prvku SEO strategie pro rok 2014. Starému známému budování zpětných odkazů. Odkazy stále jsou a budou klíčovým prvkem algoritmu vyhledávačů. A také způsobem jak přivádět na web návštěvníky odjinud, než z vyhledávačů.

V roce 2014 bude dobré pamatovat na to, že Google klade velmi vysoký důraz na to, aby vytvářené zpětné odkazy dávaly smysl, byly kvalitní a sloužily uživatelům Internetu. V nebývalé míře bude důležité zapojit inteligenci a taktiku a zapomenout na hromadné vytváření nesmyslných zpětných odkazů.

Pamatujte na řadu technik, které vám mohou pomoci – ať už je to tzv. guestblogging (blogy píšící články o vašich službách či produktech) či tiskové zprávy a důsledná práce s médii směřující k tomu, že v článcích “o vás” se budou vyskytovat správné odkazy. Správné jak z hlediska toho kam směřují, tak jak vypadají.

Když se to dá dohromady

Začnete budováním kvalitního obsahu pro web a blog, ten bude sloužit jak pro vyhledávače, tak pro návštěvníky. Nezapomenete na to, aby váš web a blog byly sociální. Jedná se o cestu jak získat fanoušky a šířit váš obsah na sociálních sítích. Ty využijete naplno pro komunikaci s dalšími fanoušky, zájemci (ale i odpůrci) a posílíte tak pozici značky, včetně dalšího posílení návštěvnosti webu či blogu. Obsah samotný, ať už na webu, blogu či sociálních sítích, využijete pro budování silného a prospěšného portfolia zpětných odkazů. Ty poslouží samozřejmě hlavně pro vyhledávače, ale mohou také v slušné míře přivádět návštěvnost přímo.

Nezapomínejte, že samotné SEO či SEM jsou pouze jedním z nástrojů marketingu. Produkty prodává i reklama, tradiční marketing, kvalitně poskytované služby, kvalitní produkty, zajímavá nabídka, atraktivní ceny, známost a pověst značky. Samotný marketing má navíc mnoho podob, ať už internetových nebo klasických. A sociální sítě sice vypadají jako nesmírné lákadlo, ale stále platí, že je používá aktivně méně než polovina populace.

Tento materiál vznikl za spolupráce společnosti Effectix.com

Exit mobile version