Na tuto otázku se pokusila odpovědět poradenská společnost Hays ČR, která koncem loňského roku provedla zajímavý průzkum mezi svými uchazeči o zaměstnání. Mezi otázkami v dotazníku zaznělo, jak moc jsou při hledání zaměstnání nápomocny internetové sociální sítě, především Linkedin, jaké jsou rozdíly mezi technickými a netechnickými obory a jak si v tomto ohledu vede například twitter, nebo Facebook.
Sociální sítě nejsou samospasitelné
Přístup k využívání profesní sítě se liší dle oborů, z kterého oslovení kandidáti pocházejí. Největší samozřejmostí je Linkedin pro specialisty v oblasti Technology (IT, Telco, Engineering, Construction and Property), Office support (zde se jedná především o zaměstnance v oblasti Personalistiky), a Business Services (zde se jedná o zaměstnance center sdílených služeb, kteří hovoří více jazyky).
Osloveným pracovníkům v oblasti Office Support nikdy nebyla nabídnuta práce prostřednictvím Linkedin. Naopak lidem z center sdílených služeb byla nabídnuta z 80%ti procent.
Komunikace funguje pouze v jednom směru
Kandidáti nepovažují za vhodné oslovit potenciálního zaměstnavatele právě prostřednictvím Linkedin. K oslovení používají personálně poradenské společnosti, osobní kontakty, či pracovní portály.
Pokud jsou ale osloveni potenciálním zaměstnavatelem, snaží se reagovat pozitivně.
Co může být slabou stránkou profesní sítě Linkedin je fakt, že většina respondentů přiznala, že si svůj profil aktualizuje nepravidelně. Informace, které tedy u jednotlivých profilů vidíme, nemusí odpovídat realitě. Někteří kandidáti mají založeno více profilů, někteří tam nemají aktuální role, či zaměstnavatele. Ze zkušeností Hays Česká republika plyne, že největším neduhem je, že si kandidáti na Linkedin neukončují pracovní poměr. Pokud si uchazeči budou aktualizovat svůj profil pravidelně, mohou dostávat adekvátní nabídky.
Přístup k sociálním sítím na jednotlivých pozicích
Otázka
|
účetní
|
obchodní
|
humanitní
|
prodej a marketing
|
technologie
|
|
Máte
|
Ano 66,7%
|
Ano 100%
|
Ano 62,5%
|
Ano 72,5%
|
Ano 79,2%
|
|
Považujete
|
Ano, na
|
Ano, na
|
Ano, na
|
Ano, na
|
Ano ke kontaktu s
|
|
Byla
|
Ne 60,5%
|
Ano 80%
|
Ano 53,9%
|
Ne 52,5%
|
Ano 54,5%
|
|
Oslovil jste
|
Ne 72,1%
|
Ne 60%
|
Ne 61,2%
|
Ne 69,2%
|
Ne 65,5%
|
|
Kdybyste hledal
|
Personální
|
Personální
|
Personální
|
Personální
|
Personální
|
|
Jak často si
|
Nepravidelně
|
Jednou
|
Nepravidelně
|
Nepravidelně
|
Nepravidelně 83%
|
|
Jste
|
Neaktivní
|
Aktivní
|
Neaktivní
|
Neaktivní
|
Neaktivní
|
|
Jak reagujete na
|
Pozitivní,
|
Pozitivní,
|
Pozitivní,
|
Pozitivní,
|
Pozitivní,
|
Další závěry
Přídavné možnosti jako jsou diskuze ve skupinách, ankety, účast na konferencích využívá velmi malé množství uživatelů.
V České republice se pro hledání zaměstnání, či zaměstnanců začínají používat i jiné sociální sítě, jako je twitter, Xing či facebook. Průzkumu se celkově zúčastnilo něco přes 500 respondentů, poveden byl na konci roku 2012.