Jak moc mění Internet a sociální sítě tradiční cesty k zaměstnání?

Na tuto otázku se pokusila odpovědět poradenská společnost Hays ČR, která koncem loňského roku provedla zajímavý průzkum mezi svými uchazeči o zaměstnání. Mezi otázkami v dotazníku zaznělo, jak moc jsou při hledání zaměstnání nápomocny internetové sociální sítě, především Linkedin, jaké jsou rozdíly mezi technickými a netechnickými obory a jak si v tomto ohledu vede například twitter, nebo Facebook.

Sociální sítě nejsou samospasitelné

Přístup k využívání profesní sítě se liší dle oborů, z kterého oslovení kandidáti pocházejí. Největší samozřejmostí je Linkedin pro specialisty v oblasti Technology (IT, Telco, Engineering, Construction and Property), Office support (zde se jedná především o zaměstnance v oblasti Personalistiky), a Business Services (zde se jedná o zaměstnance center sdílených služeb, kteří hovoří více jazyky).

Osloveným pracovníkům v oblasti Office Support nikdy nebyla nabídnuta práce prostřednictvím Linkedin. Naopak lidem z center sdílených služeb byla nabídnuta z 80%ti procent.

Komunikace funguje pouze v jednom směru

Kandidáti nepovažují za vhodné oslovit potenciálního zaměstnavatele právě prostřednictvím Linkedin. K oslovení používají personálně poradenské společnosti, osobní kontakty, či pracovní portály.

Pokud jsou ale osloveni potenciálním zaměstnavatelem, snaží se reagovat pozitivně.

Co může být slabou stránkou profesní sítě Linkedin je fakt, že většina respondentů přiznala, že si svůj profil aktualizuje nepravidelně. Informace, které tedy u jednotlivých profilů vidíme, nemusí odpovídat realitě. Někteří kandidáti mají založeno více profilů, někteří tam nemají aktuální role, či zaměstnavatele. Ze zkušeností Hays Česká republika plyne, že největším neduhem je, že si kandidáti na Linkedin neukončují pracovní poměr. Pokud si uchazeči budou aktualizovat svůj profil pravidelně, mohou dostávat adekvátní nabídky.

Přístup k sociálním sítím na jednotlivých pozicích











Otázka

účetní
a finance

obchodní
služby

humanitní
obory

prodej a marketing

technologie

Máte
profil na profesní síti Linkedin?

Ano 66,7%

Ano 100%

Ano 62,5%

Ano 72,5%

Ano 79,2%

Považujete
profesní sociální síť za
užitečnou?

Ano, na
hledání práce 50%

Ano, na
hledání práce a
kariérní růst 40%

Ano, na
hledání 39,7%

Ano, na
hledání práce 37,5%

Ano ke kontaktu s
bývalými kolegy 40,7%

Byla
Vám někdy nabídnuta práce
právě prostřednictvím Linkedin?

Ne 60,5%

Ano 80%

Ano 53,9%

Ne 52,5%

Ano 54,5%

Oslovil jste
někdy potencionálního zaměstnavatele
právě přes  Linkedin?

Ne 72,1%

Ne 60%

Ne 61,2%

Ne 69,2%

Ne 65,5%

Kdybyste hledal
zaměstnání, jaký způsob byste zvolil?

Personální
 agentura s
profes.soc. sítí 58,1%

Personální
agentura s profes.soc.sítí 80%

Personální
agentura s profes.soc. sítí 59,8%

Personální
agentura s profes.soc. sítí 60%

Personální
agentura s profes.soc. sítí 56,8%

Jak často si
aktualizujete Váš profil?

Nepravidelně
81,6%

Jednou
měsícně 60%

Nepravidelně
85,5%

Nepravidelně
87,5%

Nepravidelně 83%

Jste
aktivní uživatel Linkedin skupin?

Neaktivní
79,1%

Aktivní
60%

Neaktivní
82,9%

Neaktivní
63,2%

Neaktivní
73,2%

Jak reagujete na
oslovení pomocí Linkedin?

Pozitivní,
snažím se reagovat 82,5%

Pozitivní,
snažím se reagovat 80%

Pozitivní,
snažím se reagovat 83,6%

Pozitivní,
snažím se reagovat 88,9%

Pozitivní,
snažím se reagovat 85%

Další závěry

Přídavné možnosti jako jsou diskuze ve skupinách, ankety, účast na konferencích využívá velmi malé množství uživatelů.

V České republice se pro hledání zaměstnání, či zaměstnanců začínají používat i jiné sociální sítě, jako je twitter, Xing či facebook. Průzkumu se celkově zúčastnilo něco přes 500 respondentů, poveden byl na konci roku 2012.

Exit mobile version