Jak nepřeplácet cloudové služby

Ačkoliv cloud bývá často charakterizován jako prostředí, kde zákazník platí pouze za to, co opravdu potřebuje, i zde lze náklady často dále snižovat. A to poměrně jednoduše.
Andrew Froehlich na webu InformationWeek nabízí na základě svých zkušeností (konzultace v oblasti podnikových sítí a datových center) několik rad. Vybíráme z nich následující…

Často lze k úsporám dospět už pouhým zlepšením viditelnosti; podniky mnohdy nemají přehled, co si vlastně předplácejí. Měsíční náklady např. mnohdy výrazně kolísají, aniž by si v podniku někdo uvědomoval, proč k tomu dochází. Často lze úroveň a tedy i cenu služeb snížit bez znatelného dopadu na uživatele. Vyplatí se provádět pravidelné audity; tak se třeba zjistí, že podniky platí za služby, které nevyužívají vůbec („opuštěné“ aplikace).

Cloud je dnes mnohem modulárnější než dříve, kontejnery a další technologie umožňují hýbat nejen s celými službami, ale i jednotlivými částmi. Podniky by měly podrobně sledovat možnosti těchto technologií. Kvůli tomu, že podnik provozuje určitou cloudovou službu u daného dodavatele, k němu již dnes nemusí být nijak výrazněji připoután. Jiné služby nebo části příslušné služby by mělo jít již poměrně snadno přesunout jinam a propojit – pokud se tímto způsobem ušetří.

Dlouhodobý kontrakt. I když u cloudu je výhodou flexibilita a možnost přizpůsobit cenu (množství konzumované služby) okamžitým potřebám, někdy může podnik rozumně očekávat, že jeho požadavky budou v horizontu např. roku přibližně konstantní. V takovém případě lze obvykle ušetřit objednávkou na delší časové období; poskytovatelé cloudu navíc často nabízejí další slevy, pokud se platí předem.
Dále Froehlich doporučuje se při objednávce služeb neomezovat pouze na zkoumání nabídek největších poskytovatelů cloudu. Sice by obecně měli mít výhodu „slev z rozsahu“, nicméně existuje i řada jiných dodavatelů než Google, Microsoft a Amazon.

Výrazných úspor nákladů lze dosáhnout tím, že pro každou službu se volí konkrétní model cloudu. Cloud dnes již není jen model SaaS, ale i PaaS a IaaS. Obecně lze říci, že SaaS sice nejvíce šetří zdroje podnikového oddělení IT, ale bývá v přepočtu na uživatele nejdražší. Při objednávce PaaS a IaaS bývá zase častou chybou parametry služeb předimenzovat. Prostředí nabízí tolik možností, že vysloveně láká si v něm začít hrát. Navíc správci podnikového IT jsou zvyklí kupovat výpočetní výkon serverů i kapacitu úložišť tak, aby měli rezervu.

Zbývají ještě otázky čistě technologické, např. sofistikovanější využití kontejnerů nebo architektur bez serverů, nicméně zohlednění této problematiky je již podstatně složitější. Naproti tipy zmíněné výše by měly jít zkusit poměrně jednoduše.

Exit mobile version