Jak se během pandemie proměnil kancelářský tisk?

Vzrostl zájem o multifunkce s tím, jak pracovníci i studenti plnili své úkoly z domova. S rozvíjející se digitalizací výrobci také hlásí zvýšený zájem o samostatné skenery.

„Stálým trendem je zásadní podíl multifunkčních zařízení z celkově dodaných tiskových zařízení na našem trhu, a to i přes fakt, že pro některé aplikace multifunkční zařízení nejsou potřebné. Pomalu rostoucím trendem je stále častější nasazování samostatných skenerů,“ uvádí Marcel Divín ze společnosti Epson. Samostatné skenery se využívají pro dávkové skenování různých typů dokumentů od velmi jemných papírů nízké gramáže až po velké formáty či specializované věci jako je například skenování platebních karet či občanských průkazů.

Podle Bohumila Hloucha ze společnosti Kyocera je digitalizace trendem, kterým se ubírá stále více firem, ale není všelékem: „Pokud ji chceme realizovat komplexně, nad celým dokumentovým tokem, je digitalizace finančně výrazně náročnější než vlastní tisk. I značka Kyocera přichází s řešeními chytré kanceláře a nabízí komplexní zpracování dokumentového toku, od zpracování dokumentu, jeho digitalizaci, oběh elektronického dokumentu a finální archivaci v procesech firem. „Nicméně, v cestě těmto snahám stojí často velmi konzervativní přístup uživatelů a manažerů, kteří z principu nechtějí nic měnit,“ říká Bohumil Hlouch. Podle jeho názoru obě formy, tištěná a elektronická, budou vedle sebe paralelně fungovat ještě dlouhý čas a je otázkou, jaký bude finální výsledek. A protože počet agend, komunikačních kanálů, vlastních informací a zpracovávaných dokumentů stále roste, bez potřeby fyzického tisku se prý ještě dlouho dobu neobejdeme.

Podle informací z OKI lidé a firmy ve velkém tiskli i v dnešní době, což ukazuje, že společnost zatím není připravena na plnou digitalizaci. „Ne každý si dovede představit odejít například z banky bez toho, aniž by měl právě podepsaný vytištěný dokument v ruce. Dalším rostoucím trendem je pokročilá personalizace tisku třeba u vinných etiket a jiných obalových materiálů,“ popisuje Lenka Niemiecová ze společnosti OKI.

V HP prý vzhledem k tomu, že řada lidí pracovala z domova, zaznamenali větší poptávku po tiskárnách pro domov a domácí kancelář. Vliv na to podle Eriky Lindauerové ze společnosti HP měl i omezený provoz škol, kdy žáci a studenti často vypracovávali úkoly v domácích podmínkách: „Podobně jako u notebooků a stolních počítačů, bude i u tiskových a multifunkčních zařízení hodně záležet na tom, jak se bude měnit situace s koronavirovou epidemií. Věříme také, že bude hrát stále větší roli 3D tisk. Trendem je rovněž digitalizace a možnost tisku na dálku.“

„Určitě cítíme vyšší zákaznický fokus na multifunkce, kde jsou využití skeneru a digitalizace v současné době upřednostňovány před klasickými tiskárnami,“ všímá si Jan Všetiška ze společnosti Canon.

V podstatě všichni výrobci v průběhu roku připravují různé promo akce na podporu prodeje.  Například v OKI v druhé polovině června připravili slevu na A3 barevné tiskárny s vysokým rozlišením, které jsou vhodné například do maloobchodních prodejen pro běžnou práci i pro tisk marketingových materiálů. Zákazníkům firma nabízí u vybraných modelů i speciální projektové ceny, v některých případech již od jednoho kusu. „V souvislosti s koronavirem jsme nabídli koncovým zákazníkům zdarma balíček samolepicích médií a grafických návrhů zdarma pro komunikaci dvoumetrového odstupu. Zákazník jednoduše zažádá přes formulář na webu OKI,“ říká Lenka Niemiecová.

Canon nabízí obratové akce pro zákazníky distributorů a ve spolupráci s e-tailovými partnery i produktové promoakce pro koncové zákazníky, přičemž prý na většinu laserových zařízení i-SENSYS se rovněž vztahuje prodloužená 3letá záruka.

Kyocera pravidelně, minimálně třikrát ročně, připravuje cenové akce a zvýhodnění pro jednotlivé prodejní kanály. „Momentálně nám běží kampaň Kyocera v rámci distribučního kanálu na černobílé a barevné tiskárny pro střední pracovní skupiny uživatelů,“ říká Bohumil Hlouch.

V Epsonu pravidelně na měsíční bázi nabízí na vybrané produkty buď cenová zvýhodnění nebo nějakou promo nabídku, jako bundle se spotřebním materiálem, tiskovými médii, či s dalším produktem, který je zdarma. Zároveň je prý běžným standardem příprava cen „na míru“ danému zákazníkovi na bázi typu použití, tiskového objemu či umístění produktů. „Společně s našimi partnery umíme nabídnout formou pronájmu zařízení ať již s platbou za vytištěnou stránku tak i komplexní servisně materiálovou smlouvou,“ říká Marcel Divín.

U společnosti Konica Minolta patří servisní a materiálová smlouva spojená s pronájmem, kdy si zákazník tiskárnu nekupuje, ale platí měsíční platbu, mezi nejoblíbenější. Výše platby závisí na vybraném modelu, jeho výbavě a počtu vytištěných stran. „Zákazníci oceňují bezstarostný provoz, protože jim v takovém případě automaticky dodáváme všechen spotřební materiál a zajišťujeme potřebný servis,“ uvádí Pavel Kelča ze společnosti Konica Minolta.

Exit mobile version