Jak se stavět k metaverzu

Do pojmu metaverzum se aktuálně vejde leccos: může se jednat o konkrétní projekt provozovatele Facebooku, prostředí virtuální reality přístupné pomocí speciálních brýlí i prostě další stupeň evoluce internetu, jakýsi Web 3.0, který půjde „za“ samotný mobilní přístup a sociální sítě. Musí např. metaverzum vedle speciálních zařízení zahrnovat i takové koncepty, jako jsou kryptoměny a jedinečné tokeny (NFT)? Nebo je metaverzum prostě jen spojením toho, co už celkem funguje i v praxi, třeba nějaký mix digitalizace podnikání, digitálních dvojčat a internetu věcí?
Podle toho, jak metaverzum chápeme, se pak bude lišit i přístup k němu, na úrovni vedení podniků i oddělení IT. Pam Baker na InformationWeek uvádí, že v odděleních IT dosud panuje k celému trendu skepse. Mnozí si ještě pamatují na SecondLife a právě tak vnímají i metaverzum. Totéž pak platí i pro vedení mnohých firem. Důvody k pochybnostem nebo přímo odmítání se formulují na mnoha úrovních. Půjde stejně jen o „herní“ prostředí pro zábavu, nikoliv seriózní byznys. Zcela nové prostředí bude znamenat další komplikaci v podobě datového sila, tedy právě toho, čemu se podniky v poslední době snaží vyhnout. Metaverzum přinese bezpečnostní hrozby navíc, je zde riziko dalších úniků dat, v prostředí budou platit speciální „normy“ pro chování a komunikaci, přítomnost zde může být pro firmu kontraproduktivní a vést k poškození značky (v samotném metaverzu nebo v důsledku i jinde). Navíc jako by dodržování všemožných předpisů a regulačních pravidel nebylo dost obtížné už samo o sobě, metaverzum vše ještě zkomplikuje. Podnik zde nebude fungovat izolovaně, takže se může stát cílem útočníků i skrze zdejší dodavatelské řetězce/partnery. Navíc je tu i další verze problému sila – firmy se snaží o jednotnou zákaznickou zkušenost. Skoro nikdo nebude komunikovat jen skrze metaverzum, bylo by tedy třeba vše sladit s dalšími kanály (související otázky: zákazníka bude třeba poznat; v různých prostředích se ale stejní lidé mohou chovat zcela jinak).
Popsaná skepse se týká především radikálnější verze metaverza, tedy „virtuálního světa“, kde budou spolu komunikovat a obchodovat lidé „s různými náhlavními soupravami“, respektive jejich avataři. Třeba také dodat, že řada těchto výhrad platila i pro samotné sociální sítě; jakmile se však dostatečně rozšířily, většina firem je přese všechno do své strategie nějak zařadit stejně prostě musela.
Čistě na úrovni IT není jasné, jak celý vývoj změní třeba požadavky na datová centra a složité trendy mezi cloudem a edge computingem. Co vlastně podniky budou při budování svých virtuálních světů po IT odděleních chtít, jaké odbornosti zde budou potřeba? Logicky asi umělá inteligence/strojové učení, bezpečnost, návrh a vývoj aplikací, uživatelská zkušenost, analýza dat – ale to platí pro prakticky všechny projekty. Pravděpodobně zde najdou využití zkušenosti s videokonferencemi z doby pandemie. Speciální otázkou ve vztahu k aplikacím virtuální reality je otázka výpočetního výkonu a síťových kapacit s ohledem na latenci.
Jonathan Tseng z Fidelity International je k budoucnosti metaverza optimističtější – právě proto, že na něj tentokrát vsadil nikoliv vývojář her, ale tak obří a mainstreamová firma, jako je Facebook. Nástup metaverza J. Tseng přímo spojuje s vývojem souprav pro virtuální a rozšířenou realitu. Než se technologie rozšíří, bude se muset ještě zdokonalit. Otázkou také je, nakolik bude metaverzum otevřené a nakolik příslušné platformy závislé na jedné firmě (nebo několika internetových gigantech).
Z pohledu investorů jsou podle Tsenga v souvislosti s metaverzem zajímavé především specializované hardwarové firmy; nejde jen přímo o výrobce náhlavních setů, ale i dodavatele specializovaných senzorů, procesorů, displejů, 3D grafiky a systémů pro zpracování dat v reálném čase. Tseng také upozorňuje na ambice čínských firem (hlavně Tencent, Netease a Baidu) v této oblasti. Možná dokonce získaly technologický náskok, i když v Číně současně došlo k tažení proti technologickým firmám, ke zvýšení regulací i ideologickým útoků na herní sektor – přičemž opět platí, že metaverzum je stále považováno za další Second Life. Eventuální dominance čínských firem nebude také zrovna vítána v západním světě. Významným hráčem by zde ale mohly být korejské firmy, kde se do partnerství zapojil i Samsung.

Zdroj: InformationWeek, Patria.cz a další

Viz také: 5 nejčastějších bezpečnostních problémů v metaverzu

Exit mobile version