Jak v cloudu zajistit nízkou latenci

S tím, jak jsou firmy stále více odkázány na aplikace provozované ve veřejném cloudu, se klíčovou stává otázka dostupnosti těchto aplikací. To znamená, že kromě dimenzování samotné aplikace je důležitým parametrem také rychlost připojení a latence.
Andrew Froehlich na InformationWeek má pro podniky několik rad, jak případné problémy s připojením/dostupností minimalizovat.

Nejprve se v případě potíží stojí samozřejmě za to podívat na výkon samotné aplikace v datovém centru poskytovatele, zda problém nevzniká už tam – a ušetřit si tak eventuální úsilí, které nikam nepovede.
Následuje identifikace úzkých míst (bottle neck); to má smysl zejména v případě, že firma zvažuje nebo analyzuje dopad aplikací typu Skype na fungování sítě. Pro Skype je např. k dispozici speciální nástroj umožňující posoudit dopad jeho nasazení. Existují obecné „historické“ nástroje pro diagnostiku sítě, jako je ping a traceroute, nicméně řada dodavatelů poskytuje i účinné utility navržené už pro konkrétní aplikaci.
Má smysl zjistit, kde mají jednotliví poskytovatelé veřejného cloudu svá datová centra, a připojovat se k fyzicky co nejbližší lokalitě (i když je to částečně proti smyslu cloudu – provoz „kdekoliv v oblaku“).
Někdy bývá problém už v rámci samotné sítě LAN, kterou má podnik zcela pod svou kontrolou a není nijak závislý na jednání s poskytovatele cloudu. Zde by měl nasadit nějaký systém pro zajištění kvality služeb (QoS) – a to i v rámci bezdrátových sítí LAN, kde se to často zanedbává. Sítě WLAN v podnicích bývají úzkých míst plné.

Řada dodavatelů cloudu nabízí vyhrazené spojení WAN (např. AWS Direct Connect), i když to samozřejmě znamená náklady navíc.

Velké výhody cloudu (jednoduchost údržby, rychlost nasazení, ceny) neznamenají, že v něm je nutné provozovat veškeré aplikace. Současné hybridní modely umožňují bez větších problémů ponechat si např. systém zvlášť citlivý na latenci v režimu on-premise a jiné aplikace migrovat. Není zvlášť náročné propojit aplikace provozované v různých režimech.

Mnohdy je problém už v samotné aplikaci. Starší aplikace nebyly navrženy tak, aby se k nim přistupovalo přes Internet a pokud si je podnik pustí např. v režimu infrastruktury jako služby (IaaS), dostaví se problémy – aniž by na vině byl poskytovatel cloudu nebo kapacita sítě. Takové aplikace je třeba přepsat, nahradit jinými nebo alespoň nemigrovat.

Exit mobile version