• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Ještě nevyužíváte umělou inteligenci? Nebojte, neujel vám vlak

Redakce
18. 11. 2019
| Články

Umělá inteligence proniká do mnoha odvětví lidské činnosti. Zdaleka ne všechny firmy už ale AI implementovaly. Pokud mezi ně také nepatříte, nemusíte mít strach, že by vám už tento technologický vlak ujel. Stejně tak se nemusíte hned od začátku pouštět do rozsáhlých projektů, které komplexně zasahují do mnoha procesů vaší společnosti. Důležitá je cesta a ta může začít i menšími kroky.

Umělá inteligence krok po kroku

Jedna z nejdůležitějších součástí cesty za využitím potenciálu umělé inteligence je rozvaha. Důležité je přemýšlet nad problémem, procesem nebo službou samotnou a tím, zda je AI tím pravým řešením. Nedokáže přece jen člověk něco lépe sám?

Pokud váš problém odpověď na tuto otázku neřeší, ukažme si na příkladu práce zákaznického centra, proč se někdy vyplatí udělat na začátku zdánlivě nesmělý malý krok. A proč tedy není nutné se do projektů implementujících AI vrhat po hlavě a investovat do nich velké částky. A to i v případě, že řešení komplikovanější situace by ve výsledku přineslo mnohem větší benefity.

Je úplně v pořádku pustit se nejprve například „jen“ do implementace self-service (samoobslužného) chatbota využívajícího umělou inteligenci a následně při jeho úspěšném fungování se soustředit i na další části cesty zákazníka. Jedině tak totiž můžete využití AI postupně optimalizovat a při jejím rozsáhlejším zapojení investovat efektivně.

Už teď jste tak předešli tomu, že vás váš projekt už od začátku pohltí svojí komplexností, rozsahem i rozpočtem. Je ale potřeba ještě promyslet měření a vyhodnocování inovativních řešení a další nezbytné kroky. Pomohou vám následující otázky.

10 základních otázek, které si musíte položit než s AI vůbec začnete

  • Proč? Základní otázce – proč to vlastně potřebujeme – se nevyhne žádný úspěšný projekt. Ptejte se tak například – zda se potýká vaše společnost s konkrétním problémem, otázkou nebo procesem, který by implementace AI vyřešila?
  • Co na to zákazník? Jaký vliv bude mít implementace umělé inteligence na samotného zákazníka? Ocení zákazník změny, které inovace přinesou nebo je s dosavadním procesem spokojen a změny ho mohou spíše rozhodit?
  • Díváte se kolem sebe? Neexistuje na trhu již řešení, které se věnuje stejné problematice? Nesnažíte se vymyslet něco, co už někde funguje?
  • Co je třeba připravit a jak dlouho to bude trvat? Představu byste dopředu měli mít i o tom, jak dlouho bude trvat implementace nového řešení a co to pro vás reálně znamená.
  • Zcela zásadní je přemýšlet i o tom, jak bude implementace AI ovlivňovat stávající procesy a operace a jak to všechno ovlivní zákazníky a jejich zkušenost s vaší společností.
  • Jak zjistíte, že jste úspěšní? Zaměřte se i na to, zda lze vliv moderních řešení a inovativních přístupů s využitím umělé inteligence měřit.
  • Data. Ta budou důležitá nejen pro běh celého procesu, ale zcela zásadní je i to, zda už teď máte dostatek dat nebo jste schopni je shromáždit tak, aby se AI systémy měly z čeho učit.
  • Jistě se nevyhnete ani tomu, že bude třeba vyřešit, co se starou infrastrukturou? A s tím se pojí i další otázka, základní a určující. Taková, která nás vrací zase na začátek k první otázce. Je AI opravdu tím nejvhodnějším způsobem, který řeší to s čím se potýkáte?

Proč zákaznická centra čekají na umělou inteligenci, aneb dva pohledy na AI

Na implementaci umělé inteligence se můžete dívat z několika pohledů. Experti z IFS popisují toto dilema na příkladu zákaznického centra. Proti sobě tak stojí ti, kdo o implementaci rozhodují a ti, kdo mají přímý kontakt se zákazníky, které změna nejpravděpodobněji zasáhne.

Důležité je bezesporu zvážit oba pohledy. “Někdy se stává, že seniorní decision makeři ve velkých společnostech mají jen vzdáleně realistickou představu o tom, jak AI může pomoci v konkrétních situacích, jakou může být právě kontaktní centrum. Proto se musí jasně určit hranice a metriky projektu. Zcela jasně se musí dopředu vydefinovat i dosažitelné cíle,” popisuje Steve Morrell, hlavní analytik společnosti IFS.

Implementace AI řešení v rámci procesů komunikace se zákazníkem mohou vést například ke snížení počtu nutně prováděných hovorů a tak i nákladů. Nemusí to ale vždy znamenat potřebu snižovat stavy zaměstnanců. Je třeba v inovativním přístupu vidět příležitost, jak zákaznickou zkušenost zkvalitnit, ne ji pouze zlevnit. To by bylo krátkozraké řešení, které neodpovídá investicím do zavádění umělé inteligence. V případě zákaznického centra je možné situaci interpretovat tedy i jinak. Umělá inteligence nejenže může pomoci snižovat náklady, ale především nabízí alternativu těm, pro které je telefonát s operátorem spíše zbytečným a nepříjemným průtahem. Inovace mají být efektivní a mají pomáhat, navrhujte tak svůj AI projekt tak, aby ušetřil, ale i dostal proces, do kterého je zapojen na novou úroveň.

Kdo to udělá?

Jakmile zodpovíte všechny důležité otázky, naplánujete cíle a nastavíte měření úspěšnosti, jste připraveni pustit se do výběru dodavatele. I v této fázi vyvstává hned několik otázek, které vám s tímto procesem pomohou. V tak medializované oblasti, jakou je umělá inteligence totiž může být obtížné se v nabídkách zdánlivě podobných řešení vyznat.

U chatbotů se tak můžete dostat od řešení, která mají omezenou schopnost jednoduché konverzace a nejsou schopni se dále učit, až po varianty, které pracují s přirozeným jazykem a postupně se sami z komunikace se zákazníky učí a zlepšují. Lišit se samozřejmě budou i cenou, dobou potřebnou pro vývoj řešení i potřebnými zdroji.

Musíte se tak rozhodnout především mezi rychlou pomocí, která se už ale nebude příliš vyvíjet a dlouhodobým strategickým řešením, do kterého bude třeba investovat, a to jak čas, tak peníze. „Podniky, které o implementaci AI řešení uvažují musí zvážit také to, jaký typ vývojářského a implementačního modelu je pro ně nejvhodnější, jestli na to bude stačit interní tým nebo upřednostní raději třetí stranu, která už s implementací má větší zkušenosti a podobně,“ vysvětluje Milan Tesař, obchodní ředitel společnosti InfoConsulting, která je hlavním partnerem společnosti IFS v České republice a poskytuje komplexní dodávky špičkového švédského ERP systému IFS Applications.

IFS Applications

Aby bylo Vaše podnikání úspěšné, je třeba se neustále přizpůsobovat a pružně reagovat na rychle se měnící podmínky trhu. ERP software IFS Applications kombinuje přední technologii s jedinečnou znalostí vašeho průmyslového odvětví, aby vám pomáhal držet krok s trendy, jako je Internet věcí (IoT), digitální transformace, servitizace a individualizace. Nabízí komplexní funkce k optimalizaci Vašich operací a také výjimečné uživatelské rozhraní, díky kterému budou vaši zaměstnanci systém rádi používat.

Společnost InfoConsulting Czech poskytuje komplexní dodávky švédského ERP systému IFS Applications. Od implementace systému přes jeho špičkovou podporu až po kontinuální rozvoj podle potřeb zákazníka. Díky kombinaci špičkového produktu, týmu zkušených konzultantů a certifikovaných vývojářů, pomáhá firmám snížit výdaje a zajistit vyšší produktivitu i zisk.

Seznamte se s IFS Applications i Vy a objevte výhody, které může přinést Vašemu podniku!

Rubriky: Podnikový softwareTechnologie

Související příspěvky

GFI Software představuje MyPersonas, digitální AI klon klíčových firemních pracovníků
Články

GFI Software představuje MyPersonas, digitální AI klon klíčových firemních pracovníků

24. 11. 2025
Zprávičky

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

24. 11. 2025
Zprávičky

AI podle ruského bankéře může poskytnout vliv srovnatelný s jadernými zbraněmi

24. 11. 2025
Chvála černých skřínek
Komentujeme

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

24. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

ČTK
24. 11. 2025

Některé pojišťovny se začínají stahovat z pojišťování rizik spojených s umělou inteligencí (AI). Rostou

AI podle ruského bankéře může poskytnout vliv srovnatelný s jadernými zbraněmi

ČTK
24. 11. 2025

Země, které si dokážou vybudovat vedoucí pozici v oblasti umělé inteligence (AI), získají díky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa

ČTK
24. 11. 2025

Americký technologický gigant Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého výkonného ředitele

Xiaomi zvýšila zisk i tržby, čeká další růst cen smartphonů

ČTK
22. 11. 2025

Čínská technologická společnost Xiaomi, která je třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě, vykázala

EK schválila státní pomoc 450 milionů eur na rozšíření výroby firmy onsemi v ČR

ČTK
21. 11. 2025

Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur

Google otevřel na Tchaj-wanu největší infrastrukturní centrum pro AI mimo USA

ČTK
21. 11. 2025

Americká internetová společnost Google z technologické skupiny Alphabet dnes v tchajwanské metropoli Tchaj-peji otevřela

Výrobci počítačů Lenovo klesl čtvrtletní zisk o pět procent, tržby byly rekordní

ČTK
21. 11. 2025

Čínské společnosti Lenovo, která je největším výrobcem počítačů na světě, ve druhém finančním čtvrtletí

Meta vyhrála soudní spor o převzetí služeb Instagram a WhatsApp

ČTK
20. 11. 2025

Společnost Meta Platforms vyhrála ostře sledovaný spor o akvizici sítě pro sdílení fotografií Instagram

Tiskové zprávy

Optici pomáhají vytvořit stavební kámen evropského kvantového internetu

MPO: Největší investice v historii Česka

Hlavní sezóna kyberzločinců začala: na co si dát v souvislosti s Black Friday a předvánočními online nákupy pozor?

HP Work Relationship Index 2025 ukazuje historické minimum naplnění v práci

Evropská komise zveřejnila zjednodušení digitální legislativy

Red Hat rozšiřuje podporu AI akcelerátorů pro rychlejší nasazování umělé inteligence

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

2G

GeoTagging

Meta Tags

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.