Jsou evropští TELCO operátoři v ohrožení?

Podle nedávné studie společnosti Roland Berger ano, neustálý tlak na ceny ze strany regulátorů a zhýčkaní zákazníci vyžadující vysokorychlostní bezdrátový standard bez velkých latencí ukrajují operátorům zisky. Dokonce již i těm českým, kteří dlouhodobě patří v poměru mezi ziskovostí k nízkým provozním nákladům ke špičce Evropy.

Boj o tržní podíl v telekomunikacích se přiostřuje, nejde však o novinku, jen vyhrocení dlouhotrvající nerovnováhy. Zatímco kapacita sítí neustále naráží na své limity, velcí poskytovatelé online služeb zahlcují trh novými a novými službami, které generují enormní datový provoz. Zatímco ještě před pár lety byl trh s provozem telekomunikační infrastruktury zlatý důl a internetové startu-py (tehdy ještě včele s Google) čekaly na svoji příležitost, dnes je situace prakticky naruby.

To by mohlo mít v dlouhodobém měřítku dramatické důsledky. Experti predikují, že prodeje tradičních operátorů v Evropě mohou klesnout až o 20 %, EBITDA o 40 %.

„Aby se operátoři vyrovnali s tímto krizovým scénářem, musí se zaměřit na své klíčové služby a přístup do sítě zaměřit se na růstové oblasti a zeštíhlit operační modely. Vzhledem k požadovaným investicím do infrastruktury ve výši 600 miliard EUR do roku 2020, operátoři musí vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků,“ říká studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants „Telekomunikace v roce 2020 – transformace v éře smartfonů.“

„Pět největších internetových firem nám ukázalo, jak se to má dělat,“ uvedl Constantin Kinský, řídící partner pražské pobočky Roland Berger. „Pouze se zaměřením na zákazníka a konstantní analýzou jeho potřeb a chování mohou operátoři růst v dnešní digitální éře a dále tak zlepšovat svůj tržní podíl,“ dodává Kinský.

5 největších internetových firem – Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft, vytlačuje z trhu tradiční operátory. Dohromady mají 3 miliardy zákazníků po celém světě v oblasti terminálů, e-commerce, sociálních médií, internetových vyhledávačů a obsahu. Jejich úspěšný model je založen na silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi. To vytváří tlak na tradiční telekomunikační operátory.

„Ačkoli vysokorychlostní přístup zůstane základním kamenem digitální komunikace, operátoři se musí zaměřit na zákazníkovy potřeby a přinášet mu vyhovující řešení,“ vysvětluje Kinský. „Klíčová oblast podnikání operátorů trpí poklesem cen za vysokorychlostní připojení i při výrazném nárůstu objemu prodejů. Zákazníci již nechtějí platit pouze za připojení k internetu. Chtějí personalizované a jednoduché komunikační platformy a produkty,“ dodává Kinský.

Pokud operátoři chtějí udržet konkurenceschopnost v tomto náročném kontextu, musí zeštíhlit své obchodní modely.

Jaké jsou možné scénáře dalšího vývoje?

Experti z Roland Berger vidí tři možné cesty:

Ale abychom z operátorů nedělali nějaké chudáky, přístup k sítím je strategický a vždycky bude významným zdrojem zisku, nyní generuje prodeje ve výši přibližně 300 miliard EUR, z čehož dvě třetiny jdou právě na účet telekomunikačních firem.

A jak vypadá situace v ČR?

Popis obrázku: tržby mobilních operátorů za léta 2008-2010 v poměru k a) čistému zisku (označeno jako „Marže I“); b) k EBITDA15 (označeno jako „Marže II“)., Zdroj: CIBULKA Petr. STUDIE O SELHÁNÍ ČTÚ: OLIGOPOL MOBILNÍCH OPERÁTORŮ. Informační Institut 2012

Například český T-Mobile si podle nedávno zveřejněných finančních výsledků v tržbách za loňský rok v meziročním srovnání pohoršil hned o 8 procent (pokles na 26,8 miliardy) a provozní zisk mu klesl na 12,5 miliardy korun. O něco lépe jsou na tom ostatní operátoři, ale lépe na tom nejsou ani ostatní operátoři. Telefónice Czech Republic loni klesl za loňský rok v meziročním srovnání čistý zisk o 29 procent na 8,7 miliardy korun. Celkové konsolidované výnosy se snížily o 5,7 procenta na 52,4 miliardy korun. Vodafone lokální výsledky raději neuvádí. Oproti zbytku Evropy jsou na tom ale čeští operátoři pořád královsky, mohou za to dlouhodobě velmi nízké investice do infrastruktury a nadprůměrné marže.

Exit mobile version