I když je výběr mobilního tarifu, lhostejno, zda li firemního či koncového, na první pohled velmi snadnou záležitostí, je možné se i zde setkat s řadou mýtů a faktických omylů, kterých se lidé neustále dopouštějí. Tyto základní chyby je přitom ve výsledku mnohdy připraví o vysokou finanční částku, a to přesto, že výběrem nového tarifu plánovali peníze naopak ušetřit. V tomto článku představíme 6 nejčastějších mýtů, které výběr mobilních tarifů doprovázejí, a uvedeme je na pravou míru.
Omyl 1: „Mobilní tarif určitě nepřeplatím.“
Řada lidí se domnívá, že pokud nabídku operátorů dostatečně a pečlivě studovali, nemůže je výsledná faktura na konci zúčtovacího období překvapit. A přesto se tak často děje. Velký vliv na výslednou finanční částku má totiž volba nastavení tarifu v oblasti volání, konkrétně pak s účtováním 60+1. Takto se označuje mód, v rámci kterého se první minuta hovoru započítá vždy celá, i když volající protelefonuje jen pár vteřin. Při například dvou dvacetisekundových hovorech se vám tedy nezapočítá čtyřicet sekund, ale rovnou celé dvě minuty. S tímto nastavením se pak i na první pohled velice výhodný tarif ve výsledku prodraží. Průzkumy totiž dokázaly, že tarifikace 60+1 zvyšuje počet provolaných minut o desítky procent. Tuto formu účtování přitom nabízí drtivá většina tuzemských mobilních tarifů.
Omyl 2: „Když nebudu internet v mobilu využívat, nebudu za něj platit.“
I když máte dojem, že internet v mobilu dozajista nevyužijete, a tím pádem jej ani nepotřebujete, váš mobilní telefon bude pravděpodobně opačného názoru. Stále populárnější, a tedy i rozšířenější chytré mobilní telefony jsou totiž na připojení k mobilním datům do značné míry závislé. K tomu, aby mohli jejich majitelé využívat všech výhod a praktických funkcí, které mají v nabídce, potřebují telefony pravidelně stahovat přes internet aktualizace. To bohužel bez přístupu k datům není možné. „Stoupající množství Čechů využívá služeb chytrých mobilních telefonů. Tím pádem logicky také stoupá množství těch, kteří hledají co možná nejvýhodnější cenovou nabídku v oblasti dat. Srovnání nabídky internetů v mobilu u tuzemských operátorů tak aktuálně patří mezi zcela nejpoptávanější,“ myslí si například Pavel Černoch, jednatel nezávislé společnosti Tarifomat, která srovnává nabídky všech mobilních operátorů fungujících na území ČR. Jestliže jste i přesto rozhodnuti data nevyužívat, musíte spojení vašeho mobilu k internetu vědomě zrušit, nejlépe přímo u mobilního operátora. V opačném případě by vás mohlo měsíční vyúčtování nemile překvapit.
Omyl 3: „Při zařizování mobilního tarifu si dohodnu individuální slevu.“
Při pátrání po nejvhodnějším možném tarifu patrně narazíte na zkušenosti jiných uživatelů, kteří si komunikací s operátorem přes infolinku dovedli vydobýt mnohem výhodnější podmínky, než které byly uvedeny ve standardní tarifní nabídce. Jedná se o takzvané retenční nabídky, které měli operátoři na lince za úkol poskytovat zákazníkům, kteří hrozili přechodem k jinému operátorovi či trvali na slevě za každou cenu. Tento způsob vzájemné komunikace však skončil v loňském roce, kdy vyšli tuzemští operátoři na trh s neomezenými tarify. Slevu v hodnotě několik desítek procent či výrazné navýšení minut nebo počtu SMS zpráv tak již nově nebudete moci využít. Pokud tedy dnes chcete nalézt optimální nabídku bez využití neomezeného tarifu, obraťte se na ověřený srovnávač, který ji vyhledá vám na míru.
Omyl 4: „Neprovolané minuty využiji kdykoliv jindy.“
Většina mobilních tarifů od českých poskytovatelů telekomunikačních služeb nabízí možnost převodu neprovolaných minut do dalšího období. Na první pohled to působí tak, že pokud v jednom období provoláte pouze 10 % volných minut, v jiném vámi zvoleném období budete mít zbylých 90 % k dispozici. Například v období, o kterém předpokládáte, že budete více volat. Tak jednoduché to však bohužel není. Volné minuty se totiž rozhodně nepřevádějí donekonečna, u naprosté většiny tuzemských operátorů je tato nabídka omezena výhradně na následující zúčtovací období. Jednoduše řečeno, pokud v lednu našetříte volné minuty na únor a nestihnete je provolat, v březnu už je k dispozici mít nebudete. Propadnou vám.
Omyl 5: „Neomezené tarify najdu jen u největších operátorů.“
Loňské zavedení takzvaných neomezených mobilních tarifů patřilo k nejdůležitějším změnám u českých operátorů za několik posledních let. Tento tarifní mód totiž uživatelům umožňuje protelefonovat neomezené množství minut a napsat libovolný počet SMS zpráv za měsíc. Neomezené volání či smskování do částky 1.000 Kč měsíčně rozhodně nenabízejí pouze 3 největší tuzemští telekomunikační hráči, jak se stále mnoho lidí domnívá. Velmi zajímavé možnosti můžete totiž nalézt také u virtuálních operátorů. Množství lidí žije stále v přesvědčení, že nejvýhodnější neomezené tarify nabízejí pouze největší operátoři v Česku, tedy Vodafone, O2 a T-Mobile. Neomezené volání však nabízí kromě nich rovněž celá řada virtuálních operátorů. Proto bychom určitě lidem doporučovali si při volbě nejvhodnějšího tarifu projít absolutně kompletní dostupnou nabídku. Při pečlivé rešerši totiž mohou nalézt kombinace, se kterými původně ani nepočítali.
Omyl 6: „S virtuálními operátory je vše jednodušší.“
Na vstup virtuálních operátorů čekal český telekomunikační trh celou řadu let. Kdo si ale myslel, že zákazníci dostanou kromě nižších cen i výrazně jednodušší a přehlednější nabídku, bude pravděpodobně překvapen. I když je celkový počet nabízených tarifů u virtuálních operátorů nižší, i v tomto případě byste si měli důkladně prozkoumat podmínky, za jakých jsou jejich mobilní služby poskytovány. Na první pohled opravdu výhodné ceny totiž nemusí platit pro všechny a v jakékoliv situaci. Často si navíc i virtuální operátoři účtují totožné poplatky jako největší hráči na trhu, tedy za SIM kartu, za předčasné ukončení spolupráce, upomínky či třeba odblokování karty. Někteří dokonce omezují délku hovoru na 70 minut. I k nabídce virtuálních operátorů byste proto měli přistupovat obezřetně a vše si pečlivě nastudovat.