Kde se kříží představy firem a zaměstnanců z generace Y

Je to v principu velmi zajímavý střet, generace, která právě vstupuje na trh práce, tedy tzv. děti milénia neboli generace Y, na jedné straně bojuje s nízkou mírou pracovních příležitostí, na druhé straně je ale také silně netrpělivá a v řadě ohledů neochotná ke kompromisům. Mladí odborníci mají například vysoké nároky na připojení k Internetu v práci a soukromou komunikaci v pracovní době považují za své právo, tvrdí to alespoň aktuální průzkum společnosti Ericsson.
Ericsson provedl v rámci svého oddělení pro studium chování spotřebitelů průzkum s názvem „Mladí odborníci v praxi“ [PDF, anglicky], ten se zaměřil na zatím poslední generaci, která vstupuje na trh práce: tzv. generace Y. Zvláštní pozornost byla věnována pracujícím lidem ve věku 22 – 29 let v USA, kteří jsou vysokoškolsky vzdělaní, ambiciózní, uvažují progresivně a domnívají se, že v budoucnosti převezmou vůdčí pozice. Právě u nich se zjistila vysoká míra nepřizpůsobivosti a neochota akceptovat realitu na trhu takovou, jaká je.

Práce a soukromý život splývají, ale v mezích

Studie mimo jiné zjistila, že generace Y vnáší do pracovního života hodně ze svého osobního života, neznamená to však, že automaticky připouští, aby práce zasahovala do jejich soukromého života. Ačkoli se mladí odborníci snaží podávat dobrý pracovní výkon, je pro ně prakticky nemožné nechat stranou svůj osobní život – během dne na svých zařízeních běžně sledují Facebook, chatují a odesílají a přijímají textové zprávy.

Požadavek na možnost využívat osobní zařízení v práci

Nepovažují to za výhodu poskytovanou zaměstnavatelem, ale za své právo. Spoléhají na svá zařízení připojená k internetu při práci i při použití k soukromým účelům. Chytré telefony poskytnuté zaměstnavatelem si pravidelně berou z práce domů častěji než jiná pracovní zařízení. Současně se jedná o osobní zařízení, které si nejčastěji berou s sebou do práce. Lidé si často vytvářejí ke svým smartphonům citový vztah – jejich osobní aplikace a sociální sítě jim pomáhají zůstat v kontaktu s vnějším světem. Proto je pro ně těžší obejít se bez smartphonů.

Právo na BYOD je automatické, důvody jsou ale spíše sobecké

Celkem 25 % z nich si pravidelně nosí na pracoviště vlastní notebook nebo tablet. Nejčastěji je používají k pracovním i soukromým účelům. 37 % dotázaných, kteří si do práce berou vlastní zařízení, je používá pouze k soukromým účelům; hlavním důvodem je zabránit zaměstnavateli zasahovat do jejich soukromí. Při použití pracovního zařízení je vyšší šance, že tak zaměstnavatel může činit.

Které pracovní nástroje si chtějí nejčastěji zaměstnanci nosit domů

Polovina lidí generace Y pravidelně nosí notebook, laptop nebo běžný mobilní telefon z práce domů. Většina firem stále trvá na dodržování pravidel, která určují, jaké služby nebo aplikace si zaměstnanci mohou nainstalovat do svých pracovních zařízení. Nicméně zvyk nosit si do práce vlastní komunikační nástroje nutí firmy zavádět jiná, volnější pravidla, která umožňují připojovat zařízení v osobním vlastnictví k firemní síti a používat je i k pracovní komunikaci.

„Generace Y požaduje úzký vztah se svými nadřízenými a očekává častou zpětnou vazbu. Nemá ráda nejasnosti a v pracovním jednání v rámci firmy očekává transparentní a férový přístup. Pro řadu z nich je klíčovým faktorem udržení rovnováhy mezi pracovním životem a volnočasovými aktivitami – očekávají, že jim zaměstnavatel nabídne řešení, jak toho docílit,“ myslí si Ann-Charlotte Kornbladová, hlavní poradce oddělení Ericssonu studujícího chování spotřebitelů.

Celkem 45 % této generace používá v práci své soukromé telefony, které si pořizují ze svých prostředků. To znamená, že platí i za použití vlastních telefonů k pracovním účelům. 23 % v dnešní době používá mobilní telefony (zpravidla smartphony), které v plné výši zaplatil jejich zaměstnavatel nebo jim na ně alespoň přispěl.

Běžný je crowdsourcing

Zaměstnanci využívají také potenciálu svých soukromých sítí k řešení pracovních problémů tam, kde se starší generace radí pouze s kolegy v práci. Soukromé sítě lze využít k řešení celé řady úkolů, nejčastěji se však používají u malých, taktických prací. Tato komunikace přináší prospěch i firmě.

Přestože u vedoucích pracovníků při získávání informací stále dominuje vyhledávání na Internetu, jako druhou možnost zpravidla volí zeptat se někoho z očí do očí. Často se využívají i fyzické zdroje informací, jako například knihy, časopisy, periodika a novinové články, dokonce i mezi příslušníky digitální generace. Ve využívání aktuálnějších online zdrojů, například blogů a Twitteru, však jednoznačně dominuje mladší generace.

Dalším znakem je netrpělivost

Posledním poznatkem, který studie zjistila, je, že generace Y je netrpělivá. Je součástí generace Facebooku, tudíž požadují okamžité uspokojení svých potřeb. Proto mají jen velmi málo pochopení pro pomalé způsoby komunikace nebo komunikaci bez okamžité zpětné vazby.

Oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů provedlo v rámci studie kvalitativní rozhovory s 64 osobami ve věku 22 – 29 let v Silicon Valley v San Francisku. Rozhovorů se účastnilo osm osob ve vedoucích funkcích, které zodpovídají za mladší zaměstnance, a čtyři odborníci na generaci Y.

Exit mobile version