Kdo je v ČR typickým zákazníkem pro ERP systém?

V oblasti podnikových informačních systémů ERP se hodně projektů realizuje v průmyslové výrobě a automobilovém průmyslu, nezaostávají ale ani obchodní firmy, finanční sektor či zdravotnictví. Typická hodnota implementací je přitom v řádech stovek tisíc korun a nahrazují se zastaralá řešení, krabicové aplikace i excelovské tabulky.
Typický zákazník Inforu ve světě je podnik diskrétní výroby s obratem cca 50 milionů dolarů s více než 100 pracovníky. „V České republice má většina zákazníků obrat větší než 200 milionů Kč,“ říká Ireneusz Kubies z Inforu. Doba implementace, kterou realizují partneři Inforu, se podle něj pohybuje většinou v řádů měsíců. Většinou Infor nahrazuje systémy lokálních výrobců, které rozsahem poskytovaných funkcionalit již nestačí rozvíjejícím se firmám, které aktuálně hledají způsob, jak zvýšit efektivitu výroby a maximalizovat úroveň vytížení svých výrobních zařízení.

Helios Orange má standardní typologii projektu: počet uživatelů systému mezi 10 až 15. implementace 4 až 6 měsíců a pokrývá všechny hlavní procesy, tedy ekonomiku, sklady, obchod, HR, výrobu, BI a podobně. Cena za celý projekt se u těchto standardních projektů pohybuje v řádu nižších stovek tisíc. „Nejčastěji nahrazujeme ty systému, které jsou koncipovány jako tzv. „krabicová“ řešení, tj. bez možnosti customizace a nepodléhající prvotní implementaci. Řada firem tyto aplikace přeroste a namísto účetních systémů očekává systémy řídící,“ říká Lukáš Ontl z Asseco Solutions. Průměrný zákazník Helios Green má desítky uživatelů, cena za projekt je v řádech miliónů a implementace trvá cca 6 – 9 měsíců. V nabídce je také Helios Green Ready s cenou licencí okolo 1 milionu a implementací 1-2 měsíce, nebo naopak komplexní řešení pro holding pokrývající desítky firem s implementací běžící postupně několik let.

„Naše projekty jsou nejčastěji implementace pro desítky až stovky uživatelů. Pokrývají většinou všechny hlavní firemní procesy, kdy těžíme z široké škály nabízených modulů, přičemž doba implementace je v řádu měsíců,“ popisuje Kamil Horák ze společnosti Arbes Technologies. V Arbesu většinou nahrazují starší, již nepodporované systémy, často i různé pomocné evidence vedené v excelech nebo jiných jednoduchých nástrojích.

Odvětví a vertikály

„V České republice se nejvíce soustřeďujeme na odvětví průmyslové výroby, zejména pak strojírenství a automobilovou výrobu,“ říká Kubies. Infor prý disponuje širokou, odvětvově-specifickou funkcionalitou, která firmám umožňuje vyrovnat se s výzvami specifickými pro prakticky jakoukoliv mikrovertikálu.

„Naši klienti zahrnují finanční instituce, komerční společnosti, zdravotnická zařízení, příspěvkové organizace i státní podniky,“ popisuje Kamil Horák. Tradičně silnou pozici má Arbes ve zdravotnictví, kde prý za dlouhá léta spolupráce s desítkami nemocnic nasbírali unikátní know-how, které zúročují také v manažerské nadstavbě BI Hospital. Arbes je také přední český B2B dodavatel informačních systémů pro finanční instituce, takže jsou pro ně zároveň důležitým segmentem banky, záložny, investiční společnosti a podobně.

Helios Orange je prý úspěšný především v oblasti strojírenské či potravinářské výroby, také u automotive, obchodních společností a servisních firem. „V rámci Helios Green se soustředíme na velkoobchodní a výrobní firmy, ICT, servis a služby obecně, vydavatelství a média, utility, energetiku, odpadové hospodářství a technické služby,“ tvrdí Olga Koupilová z Asseco Solutions.

U Abry se prý nedá vymezit nějaká úzká skupina uživatelů: „Obecně našimi uživateli jsou středně velké a velké společnosti zabývající se výrobou, obchodem a službami,“ říká Irena Nováková z Abry.

Kdo jsou zákazníci

V současné době jsou pro Infor nejčastějšími zákazníky lokální firmy, které potřebuji řešit plánovaní výroby či pracují ve smíšeném módu projektové a sériové výroby, typicky výroby komplexních nástrojů a velkých sérií do automotive. „Nebo podniky, které potřebují vyměnit zastaralý ERP systém, ať již z důvodu funkčnosti či ukončení podpory. Naše řešení dokáží pokrýt požadavky jakéhokoliv typu výroby a pozice třetího největšího globálního dodavatele podnikového softwaru dává jistotu dlouhodobé podpory,“ přibližuje Kubies.

Mezi hlavními kritéria výběru ERP řadí Ontl reference v daném oboru, kde důležitým prvkem je dodavatel řešení. „Je třeba jej posuzovat nejen v kontextu historických zkušeností, ale i aktuálního stavu. Zažil jsem mnoho případů, kdy se implementační firma pyšnila úspěšnými projekty, které však realizovali lidé, kteří již ve společnosti nepracují. To znamená, že je jistě velmi vhodné brát do úvahy profesní CV implementačního týmu,“ radí Ontl. Po referencích a implementačním týmu uvádí Ontl jako třetí indicii obchodní politiku. „Pokud vás dodavatel po jedné prezentaci tlačí k podpisu smlouvy a toto ještě podpoří výraznými slevami, není něco v pořádku. Dodavatel, který svému řešení věří a je úspěšný, jednak nemá důvod své řešení nabízet „pod cenou“, ale především ví, že správné rozhodnutí není často to první. Poskytne Vám tedy dostatek času a součinnosti,“ říká Ontl.

Exit mobile version