Konec černobílých tiskáren?

Ekonomická krize naučila zákazníky pořizovat barevné multifunkční zařízení na úkor levnějších typů tiskáren. O současné situaci na trhu tiskáren a tiskových řešení, jsme hovořili s Lucií Pertile, obchodní ředitelkou přímého prodeje ve společnosti Janus, která je výhradním dodavatelem tiskových zařízení Kyocera a tiskového řešení MyQ v České republice.
Jak se za poslední roky změnily požadavky vašich zákazníků na tisková řešení?

Lucie Pertile | Janus

Zjednodušeně se dá říct, že se právě nacházíme v době, kdy se mění situace. Zatímco ještě v loňském roce vítězily černobílé tiskárny, letos již lehce převažuje zájem o multifunkce nad tiskárnami a o barevná laserová zařízení nad těmi černobílými. Předpokládáme, že tento trend bude sílit. Samozřejmě za tím do značné míry stojí i strategické rozhodnutí výrobce omezit produkci jednoduchých strojů, ale tím hlavním důvodem je jednoduchá matematika. Naši zákazníci si začali uvědomovat, že do tiskových nákladů nepatří jen samotná zařízení, ale i jejich provoz a efektivita využívání. A v tomto ohledu jsou správně zvolené multifunkce zkrátka výhodnější. Zákazníky také stále více zajímá i vhodné řešení, které jim dokáže ohlídat objem tisku, vyřešit a zautomatizovat objednávání spotřebního materiálu nebo kontrolovat plnění sjednaných služeb. Ke slovu tedy ve větší míře přichází i softwarové nástroje, které tyto úkoly dokáží zajistit a mimo jiné zvládnou omezit různé funkce tisku vybraným zaměstnancům – jako např. barevný nebo jednostranný tisk, čímž dochází k dalším výrazným úsporám.

Registrujete nějaký přímý vztah mezi vývojem ekonomiky a obměnou tiskových zařízení?

Je zřejmé, že během ekonomické krize se urychlil trend optimalizace pořizovacích, resp. provozních nákladů, využívání k tomu určených aplikací pro monitoring a správu tisku a zároveň individualizace jednotlivých řešení tak, aby šetřila peníze firmy a čas jejich zaměstnanců. Uživatelé si také začali uvědomovat nevýhodnost neoriginálních tonerů, které jsou sice levnější na pořízení, ale velmi často nešetrné pro stroj, který tím pádem vyžaduje častější servisní zásahy, často i brzkou výměnu. To vše hraje svou roli a je to důvod, proč nyní zaznamenáváme posun zájmu od jednoduchých základních strojů za nízkou cenu, ale s vysokými provozními náklady k zařízením výkonnějším a zároveň provozně levnějším.

Jaké vaše modely patří letos k nejprodávanějším a z jakých důvodů?

Z portfolia tiskových zařízení Kyocera jsou nejvhodnějšími zařízeními modely z řady Ecosys a TASKalfa, které zastupují segment A4 i A3 formátu. Tisková zařízení Kyocera nabízejí díky komponentům s dlouhou životností a úspornému provozu mimořádně nízké náklady na provoz, které ještě navíc dokážeme podpořit nasazením tiskového řešení MyQ pro správu a zabezpečení tiskových dat.

Jaké jsou hlavní požadavky ve větších výběrových řízeních? Liší se od požadavků při prodejích jednotlivých tiskáren?

Podobně jako v případě prodejů jednotlivých zařízení, také při výběrových řízeních – ať už pro podnikatelské subjekty či státní správu – je vidět odklon od zájmu o standardní tiskárny spíše k multifunkčním zařízením barevným, ale i černobílým, které svou významnou roli v oblasti kancelářského tisku stále zastávají napříč českým trhem. Přes veškerý trend a zájem klientů o barevná multifunkční zařízení si černobílý tisk svou pozici stále udržuje a navíc meziročně navyšuje objem prodaného množství černobílých multifunkčních strojů. A co za tím stojí? Jednoduše řečeno – není nutné mít na každém pracovišti barevné zařízení, neboť stále převažuje černobílý tisk nad barevným – to potvrzuje i evropský trend prodeje černobílých multifunkčních strojů. Soukromé společnosti v rámci výběru vhodného řešení a dodavatele kladou čím dál tím větší důraz na úsporný provoz a celkové náklady na pořízení. Opak je pravdou u veřejných zakázek státní správy, která se na tyto základní parametry příliš často neohlíží. Absence hodnocení nabídek z pohledu celkových nákladů na provoz zařízení je stále častým výsledkem, přestože jsme schopni klientům představit řešení s výpočtem celkových nákladů na provoz.

Jaké jsou novinky v tiskovém řešení MyQ?
Aktuálně byla na trh uvedena nová verze tiskového řešení MyQ 5.2 Popcorn, která díky novým možnostem personalizace přináší další rozměr úspor nejpočetnější skupině uživatelů. Tiskové řešení a servisní modul MyQ je první řešení na světě, které integrovalo do jednoho celku řešení pro zabezpečení tisku a správu tiskových zařízení s automatizovaným objednávacím portálem pro spotřební materiál a servis. MyQ Popcorn přináší jak další zjednodušení instalace a správy systému, tak zajímavé možnosti z hlediska bezpečnosti dat a samozřejmě vylepšení mnoha jednotlivých funkcí.
Jak velká je poptávka po kompletním outsourcingu tisku? Anebo zákazníci stále spíše upřednostňují klasický model?
Outsourcing tisku může mít nejrůznější podoby. Je-li dobře navržený a realizovaný, může firmě ušetřit nemalé finanční prostředky a na tom se nic nemění. Co se ale změnilo, je aktuální situace odrážející zkušenost mnoha firem s ekonomickou krizí. Zatímco ještě před takovými pěti lety byl zájem o outsourcing spíše vlažný a týkal se především většího objemu tisku, v současné době poptávka roste i v organizacích s menšími počty realizovaných dokumentů. Velkou roli hraje samozřejmě celková správa dokumentů, kdy je outsourcující firma schopna na sebe převzít část agendy správy, včetně kvalifikované analýzy a následné optimalizace práce s dokumenty.

Mohlo by vás zajímat:

Exit mobile version