Kybernetická kriminalita – recenze knihy

Kniha představuje obsáhlé dílo, v němž prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc., LL.M, jeden ze zakladatelů odvětví práva IT v ČR a přední odborník na počítačovou kriminalitu, shrnul svoje dlouholeté působení.
Aplikoval je na současný výskyt nejrůznějších forem trestné činnosti související s počítači a počítačovými sítěmi. Kniha je rozdělena do čtyř obsáhlých kapitol.

Počítače a počítačová kriminalita

První kapitola má za cíl vnést pořádek do terminologie z oblasti IS/IT prostřednictvím definic, nacházejících se v právních a technických normách. Usnadní čtenáři orientaci v dalších částech knihy a umožní mu osvojit si správné názvosloví.

Kriminalita v prostředí informačních systémů a na internetu

Druhá kapitola je těžištěm knihy. Jsou zde podrobně popsány jednotlivé druhy trestné činnosti v kyberprostoru. Každá skutková podstata je popsána z hlediska forem a způsobů jejího páchání včetně reálných příkladů, je vyložena její definice uvedená v trestním zákoníku a přičleněna obsáhlá judikatura sestávající z právní věty, zdůvodnění a vlastních komentářů autora.

Najdeme zde např. sabotáže, teroristické útoky a obecné ohrožení, poškození obecně prospěšného zařízení či cizí věci, neoprávněné užívání, podvody, poškození cizích práv, vydírání, trestnou činnost spojenou se získáváním a šířením informací (mj. pornografii, porušování tajemství dopravovaných zpráv a dokumentů uchovávaných v soukromí, ohrožení utajované informace a vyzvědačství, šíření poplašné zprávy, nebezpečné vyhrožování a pronásledování, nekalou soutěž) a další trestné činy včetně porušování práv k duševnímu vlastnictví. Značně detailně jsou vyloženy počítačové tr. činy, a to ust. § 230 – Neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací, § 231 – Opatření a přechovávání přístupového zařízení a hesla k počítačovému systému a jiných takových dat a § 232 – Poškození záznamu v počítačovém systému a na nosiči informací a zásah do vybavení počítače z nedbalosti.

Odhalování a vyšetřování kybernetické kriminality

Třetí kapitola se zabývá kriminalistickou metodikou a expertizou v oblasti počítačové kriminality a pachateli a jejich motivy. Značná pozornost je věnována důkazům, dokazování a digitálním stopám.

Prognóza dalšího vývoje kybernetické kriminality

Nejnovější poznatky shrnul autor ve čtvrté kapitole. Zamýšlí se v ní nad možností postihu útoků DoS/DDoS v rámci českého právního řádu a rozebírá další, stále specifičtější jevy ze světa kyberprostoru, jako jsou virtuální kriminalita, virtuální měny (bitcoiny a další měny), útoky prostřednictvím sociálních sítí a zločiny odehrávající se v rámci virtuálního prostoru nebo v přímé návaznosti na něj. Jsou zde dále diskutovány útoky na technologické řídicí systémy (SCADA), ale i odpovědnost za škodu způsobenou provozem nezabezpečeného informačního systému, možnost pojištění kybernetických rizik. Autor kriticky hodnotí současné trendy, jako jsou BYOD (z anglického „Bring Your Own Device“, kdy si zaměstnanci nosí svá zařízení do zaměstnání) nebo tzv. internet věcí, kde upozorňuje na jejich vysoká bezpečnostní rizika.

Rostoucí připojení – rostoucí riziko

Pokud v závěru prof. Smejkal říká „Čím více věcí bude připojeno k internetu (stane se součástí kyberprostoru), s tím větším rizikem zneužití musíme počítat“, nelze než plně souhlasit. Proto je také třeba se zaměřit především na prevenci v podobě budování zabezpečených IS, než následně stíhat pachatele, v kyberprostoru tak obtížně vypátratelné.

Kniha obsahuje na dnešní zvyklosti extrémní množství originálních, koncepčně utříděných a zpracovaných informací a poznatků autora na vysoké vědecké úrovni. Toto by nebylo, vzhledem k jeho známé erudici ani tak překvapivé. Překvapující ale je, že i přes odborný výklad je napsána srozumitelně a přístupně všem potenciálním čtenářům, kterými by měli být nejen manažeři IS/IT a odborníci na počítačovou bezpečnost – s tím se počítá, ale také právníci – od advokátů a podnikových právníků až po soudce. Je ideálním zdroje informací pro výuku v oblasti informačních technologií a jejich bezpečnosti, ale i práva informačních technologií a trestního práva.

Ing. Jana Fortinová pracuje na Vysoké škole ekonomické v Praze, Fakulta informatiky a statistiky, Katedra informačních technologií
Vydalo: Nakladatelství Aleš Čeněk
1. vydání, Plzeň 2015, 636 str. ISBN 978-80-7380-501-2. Cena 690 Kč.