Lithium a síra v Brně

Vyšší kapacitu proti Li-Ion potenciálně nabízejí baterie typu lithium-síra. V tomto případě je zajímavé, že příslušný výzkum probíhá i v ČR. Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně si na svou technologii zlepšující vlastnosti tohoto typu akumulátorů podal evropský patent. Díky patentované úpravě elektrod by měl zůstat zachován počet nabíjecích cyklů srovnatelný s dnes dostupnými akumulátory.
„Když vezmu například kapacitu dnešních baterií používaných v elektromobilech Tesla, tak pokud bych použil technologii lithium-sirné baterie a zachoval stávající kapacitu, tak by se podařilo zmenšit hmotnost baterie na zhruba 120 kilogramů, oproti stávajícím přibližně 550 kg. Nebo kdybych ponechal stávající hmotnost baterie, ale opět změnil technologii na lithium-sirnou, mohla by se zvýšit dojezdová vzdálenost elektromobilu při využití 60 % potenciálu této technologie až na 1 250 kilometrů,“ uvedl T. Kazda příklad srovnání mezi novou lithium-sirnou technologií a stávající Li-Ion.

„Lithium-síra je určitě kombinace budoucnosti. Nyní běžně používáme první a druhou generaci materiálů na principu lithno-iontového systému. Ještě pravděpodobně přijde jedna generace tohoto systému, která opět navýší svou kapacitu, ale pak už začne narážet na limity dané technologií, takže se počítá s přechodem na lithium-síru,“ domnívá se Kazda. Podle dnešních odhadů by nová technologie mohla být i v tomto případě dostupná na trhu do deseti let. Jako první asi najde uplatnění především ve vojenství a speciálních aplikacích jako jsou drony nebo high-tech elektromobily, její parametry by však umožnily, aby na elektrický pohon přešla i vybraná vrtulová letadla.

Exit mobile version