Marc Andreessen: Softwarové firmy ovládnou celý svět

Marc Andreessen, spoluzakladatel legendární společnosti Netscape, je
přesvědčen, že na poli IT nejsme dnes svědky žádného opakování dot.com
bubliny. Současné internetové firmy mají podle něj často naopak
potenciál vybudovat udržitelné podnikání s nadějí na rychlý růst
obratu i vysokou marži. A nejen to.

Prst na klavese

Andreessen v této oblasti není jen nezaujatým komentátorem. Jeho fond
rizikového kapitálu (Andreessen-Horowitz) investoval do firem
Facebook, Groupon, Skype, Twitter, Zynga a Foursquare, Andreessen
osobně pak navíc do LinkedIn. Spoluzakladatel Netscapu vydělal na
nedávném prodeji Skypu do rukou Microsoftu, když údajně patřil mezi
lidi, kteří o transakci přesvědčili CEO Microsoftu Steva Ballmera (viz. článek zde).
S touto výhradou můžeme dále sledovat Andreessenovy argumenty, jak je
prezentoval ve Wall Street Journal.

Bublina prý nehrozí. Současné trhy totiž podle něj naopak nemají
technologické firmy zrovna v lásce, a to právě od dot.com krachu. Tzv.
P/E poměr je u IT firem
na historickém minimu. Jedná se přitom o vztah mezi cenou akci a
ziskem na ni – čím vyšší P/E, tím větší tedy důvěra v to, že zisk na
akcii poroste. Apple má dnes poměr P/E asi 15,2, zhruba stejně jako
„průměrná“ firma, a to i přes kontinuální růst v posledních letech a
dominantní pozici na trhu. Andreessen argumentuje rovněž
psychologicky. Bublina vzniká v případě nereálných očekávání, nemůže
se objevit, pokud tolik lidí křičí „pozor, bublina!“.

Dle Andreessena jsme naopak na počátku doby, kdy „software pohltí
svět“, respektive firmy ze Silicon Valley převezmou celá odvětví
současné ekonomiky, k čemuž může dojít už v příštím desetiletí.
Největším prodejcem knih je dnes Amazon, tedy softwarová/on-line
firma, v čele hudebního průmyslu je Apple/iTunes.

Zábavní průmysl je
tažen především vývojem her, podobné trendy platí pro filmový průmysl,
direct marketing převzal Google, trh s pracovními příležitostmi
LinkedIn, Flickr nahrazuje výrobce klasických fotoaparátů… a něco
podobného bude platit pro stále více odvětví. Andreessen v tomto výčtu
a podobném duchu ještě celkem dlouho pokračuje, rozebírá finanční
služby, automobilový průmysl, energetiku, vojenství, vzdělávání,
zdravotní péči… Z probíhající „kreativní destrukce“ (termín
rakouského ekonoma J. Schumpetera) budou podle něj přitom profitovat
zejména americké firmy a ekonomika. Těží z přítomnosti prestižních
univerzit, kultury přející podnikatelskému riziku, zdrojům rizikového
kapitálu i dobré vymahatelnosti práva.

Zde se samozřejmě vnucuje námitka, proč by k tomu všemu mělo dojít
zrovna teď a ne třeba před 10 lety. Andreessen tvrdí, že teprve nyní
je software (respektive on-line služby) dostatečně vyspělý, ale
především má dost velkou uživatelskou základnu – 2 miliardy lidí s
přístupem k širokopásmovému Internetu. Za 10 let bude mít dle něj
smarpthone s tímto přístupem až 5 miliard lidí. Současné technologie
umožňují globálně nasazovat nový software v celé řadě odvětví, a to
bez nutnosti investovat do infrastruktury nebo školení zaměstnanců.

A možné překážky v cestě ke „zlatým zítřkům“? Andreessen uvádí dvě: za
prvé je to současná celková ekonomická situace, která na rozdíl od
prosperity 90. let samozřejmě zasahuje i inovativní firmy. Za druhé
pak nedostatek skutečně kvalifikovaných lidí…

Zdroj: Wall Street Journal

Exit mobile version