Martin Gren: Inteligentní dohledové kamery zvládají odhalit přestupek i spočítat zákazníky

V roce 1996 přišla na svět první IP kamera neboli dohledová kamera s vlastním připojením na internet. Poptávka po inteligentních kamerových systémech celosvětově rychle roste, a to nejen v oblasti finančního sektoru nebo státní správy. Digitální technologie totiž kamerám dávají nové funkce, které mohou pomoci podnikatelům optimalizovat jejich byznys. Na naše otázky k tomuto tématu odpovídal Martin Gren, vynálezce IP kamery, vizionář a zakladatel švédské společnosti AXIS Communications, která je v současné době největším světovým výrobcem dohledových kamer.

Dohledové kamery nejsou nijak nová věc, používají se už desítky let. Co přinesla v tomto směru jejich digitalizace?

Martin Gren a historicky první IP kamera

V době, kdy jsme přišli s první IP kamerou, byl celý trh v této oblasti založen na analogových kamerách. My jsme ale věděli, že jednou bude vše digitální a připojené k síti. Síťové kamery dnes ty analogové v mnoha ohledech předčí: mohou mít HD rozlišení, umí vidět barevně i ve tmě, a protože jsou to vlastně nezávislé počítače připojené k síti, mohou v nich být nainstalované inteligentní analytické funkce. Navíc jejich instalace vyžaduje mnohem méně kabelů.

Co znamená, když se o kameře řekne, že je inteligentní?

Inteligentní síťové kamery fungují podobně jako smartphone – je to otevřená platforma, na kterou si můžete nahrát různé aplikace od třetích stran. Obecně největším problémem při video dohledu je nepozornost lidského hlídače – moderní kamery ale aktivně analyzují a reportují důležité události. Dokážou nahlásit, že se děje něco podezřelého, ale také nezávisle sbírat data.

Kamerové systémy zažívají boom v oblasti retailového prodeje. Můžete uvést nějakou pokročilou funkcionalitu, kterou zde mohou chytré IP kamery nabídnout?

Naprosto zásadní, a přitom jednoduchá aplikace, je počítání lidí. Co jiného je pro majitele nebo manažera obchodu důležitější, než přesná statistika, kolik zákazníků denně nebo měsíčně vstoupí do prodejny, a jaká je tedy efektivita jeho podniku? Další aplikace ideální pro retail je například vytváření tzv. heatmap, kdy kamera zaznamenává, na kterém místě v prodejně se nejvíce hromadí lidé, a které je tedy nejlukrativnější. Investice do systému se tak majiteli může brzy vrátit, protože si na sebe kamera „vydělá“. Kromě toho mohou mít kamery samozřejmě bezpečnostní funkce, jako jsou signalizace překročení stanovené zóny, automatické upozornění, když je činnost kamery narušena vandalem a mnohé další.

Výrobců kamerových systémů je dnes na trhu poměrně hodně, v čem vidíte vaší přidanou hodnotu?

Nechci se zbytečně chlubit, ale faktem je, že Axis zůstává v síťovém videu světovým leaderem. IP kameru jsme jako první uvedli na svět a neustále ji inovujeme. Například technologie Lightfinder uvedená v minulém roce umožňuje kamerám překonat schopnosti lidského oka, protože umožňuje barevný obraz v téměř naprosté tmě. Protože je každá instalace specifická, je pro nás důležité mít skvěle vyškolené partnery, bez nichž naše produkty neprodáváme. V tomto směru máme v Čechách a na Slovensku velmi dobrou distribuční síť.

Jaká je nejpravděpodobnější vize budoucnosti video dohledových systémů?

V současné době je stále ještě 60 procent kamer instalovaných ve světě analogových, a v tom očekáváme v příštích letech obrat. Budoucnost je také v nových aplikacích podobných těm, o nichž jsem se zmínil, a v pořizování stále kvalitnějšího obrazu. V tomto směru bylo po dlouhou dobu lidské oko lepší než kamera. Již nyní ale kamery „vidí“ v mnoha ohledech lépe, a v budoucnosti nás nepochybně čeká další zvětšování tohoto náskoku.

Děkujeme za rozhovor.

Exit mobile version