Negativní zkušenost s dopravou zboží z e-shopu nemá jen 44 procent Čechů

To alespoň vyplývá z průzkumu na téma doručování zboží zakoupeného přes Internet, který zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Plyne z ní také například, že nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu na Internetu je nejnižší cena (31 %), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %).

Prémiová doprava? Jen u těžkého zboží!

Za co si jsme ochotni připlatit (Zdroj: APEK 2014)

Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.

Cena dopravy ale stále hraje klíčovou roli – téměř polovina respondentů je při nákupu na internetu ochotna hledat e-shop, který nabízí dopravu zdarma. Stejně tak jako téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr (31 %).

“Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,” komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Negativní zkušenost s dopravou

Jestliže mají spotřebitelé uvést nějakou negativní zkušenost související s dopravou zboží zakoupeného v internetovém obchodě, jen 44 % z nich se s žádnou takovou zatím nesetkalo.

Pokud jde o oblíbené české nešvary, kvalitě doručovacích služeb by určitě prospělo napravení následujícíh problémů při doručení:

Ne zcela jasno mají lidé v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2-3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.

Handrokování o cenu a další možnosti jak stlačit náklady

Preference při výběru dopravy (zdroj: APEK 2014)

Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícího pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 kč.

Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, výjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít.

V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).

Celý výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru od respondentů z Českého národního panelu v době od 20. ledna 2014 do 22. ledna 2014. Analýza byla uskutečněna na vzorku 1079 respondentů a byla realizována formou dotazníkového šetření zpracovaného Asociací pro elektronickou komerci prostřednictvím agentury MEDIARESEARCH.

Exit mobile version