Nový občanský zákoník platící od 1. ledna 2014 zamotal hlavu také všem českým provozovatelům internetových obchodů, dokonce i těm nejmenším. Co nového přináší jak na straně obchodníka, tak pro zákazníky? Jaké jsou hlavní změny a na co se musí internetoví prodejci připravit?
Jedna z nejzásadnějších změn v právním řádu České republiky, kterou NOZ jednoznačně je, přináší především nahrazení občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a obchodního zákoníku (zákon č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) novým občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb.). V platnosti ale zůstávají mimo jiné zákon o ochraně spotřebitele i o ochraně osobních údajů, které se (nejen) internetového prodeje značně dotýkají
O čem je třeba zákazníka jasně informovat předem
Stejně jako dosud je prodávající předat spotřebiteli zákonem stanovené informace ještě před tím, než dojde k uzavření kupní smlouvy a tedy nákupu samotnému. Seznam informačních povinností se rozšířil o několik bodů, z nichž za nejdůležitější lze považovat povinnost poskytnout spotřebiteli předem formulář pro odstoupení od smlouvy (které však spotřebitel nemusí při odstoupení využít).
Další
|
Obchodní podmínky na stříbrném podnose až pod nos
Asi nejzásadnější informací z oblasti poskytování obchodních podmínek spotřebitelům je to, že z NOZ jednoznačně plyne povinnost podmínky předat spotřebiteli v kompletní podobě před uzavřením smlouvy. Hypertextové odkazy a podobné úpravy již nebudou stačit, obchodníci tedy v zásadě mají jedinou možnost – zasílat obchodní podmínky v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky.
Odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů – nové povinnosti pro obě strany
Jestli je nějaká legislativní oblast mezi provozovateli e-shopů neustále diskutována, je to právo spotřebitele odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů. NOZ přináší jednu hlavní pozitivní zprávu, a to vyjasnění stavu, kdy spotřebitel odstoupí od smlouvy, ale nevrátí zboží. Od 1. Ledna 2014 v takovém případě obchodník nebude muset vrátit finanční prostředky, dokud spotřebitel zboží nevrátí nebo neprokáže jeho odeslání. Naopak nepříjemné dopady může mít nesplnění informačních povinností. V takovém případě může spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy až do jednoho roku a čtrnácti dnů. Jaké jsou tedy hlavní změny:
- Spotřebitel může odstoupení od smlouvy do 14 dnů odeslat, nikoli doručit jako dosud;
- Jestliže obchodník nepoučí spotřebitele v souladu s NOZ, lhůta pro odstoupení se prodlužuje na 1 rok a 14 dní;
- Spotřebitel je povinen odeslat zboží obchodníkovi zpět do 14 dnů od odstoupení;
- Obchodník musí vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od odstoupení. Může je však zadržet do doby, kdy spotřebitel doručí zboží zpět nebo prokáže jeho odeslání;
- Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka (osobní odběr se nezahrnuje.
Ach ty záruky a reklamace
Přestože dlouhodobě obchodníci nejvíce řeší odstoupení od kupní smlouvy, NOZ způsobil největší ohlasy v oblasti (nově) práv z vadného plnění. Dosud nepanuje jednoznačná shoda především ohledně zákonné záruky 24 měsíců, přesto však z aktuálních názorů vyplývá, že zřejmě zůstává zachována. A jak je to tedy s dalšími body:
- Odpovědnost prodávajícího za vady je nově označována jako „práva z vadného plnění“;
- Otázka zákonné záruky není dosud jednoznačně vyřešená, přesto doporučujeme obchodníkům nadále ke spotřebitelům přistupovat jako dosud;
- Rozpor s kupní smlouvou NOZ nadále nezná, nicméně princip zůstává zachován+
- Vady se již nedělí na odstranitelné a neodstranitelné, ale na podstatné a nepodstatné. Podle toho se také postupuje při jejich řešení.
Postnovoroční maraton pro obchodníky
V současné době již musí provozovatelé internetových obchodů postupovat podle NOZ. To znamená, že v obchodních podmínkách musí být změněné odkazy na jednotlivá zákonná ustanovení, doplněny rozšiřující informace vyplývající z nové úpravy, připravený formulář pro spotřebitelské odstoupení od kupní smlouvy ke stažení a fungovat také musí zasílání aktuálních obchodních podmínek v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky. Změny se samozřejmě dotkly také reklamačních řádů a informací o právech z vadného plnění.
Tento text vznikl za spolupráce Asociace pro elektronickou komerci (APEK).