O financování většiny podnikového IT se rozhoduje (i) mimo IT oddělení

Podnikoví technologové jsou těmi, kdo dnes stojí za většinou nákupů a financování IT i technologií kromě samotného IT, uvádí analýza společnosti Gartner. Jde o zaměstnance nacházející se mimo IT oddělení, u nichž významnou či dokonce dominantní částí pracovní náplně není jen používání technologií, analytických a IT nástrojů, ale i jejich tvorba, nebo příprava výstupů či sestav pro další kolegy. Jak zdůrazňuje Gartner, v případě „podnikových technologů“ nejde jen o jiné označení fenoménu stínového IT, které bylo tradičně uživatelem (konzumentem) technologií, spíše než jejich spolutvůrcem.

Podle nedávného průzkumu Gartneru je 74 % nákupů technologií financováno, alespoň částečně, obchodními jednotkami mimo IT. Pouze 26 % technologických investic je zcela financováno v rámci IT. V rámci průzkumu dotazovali analytici 1 120 respondentů na manažerské či vyšší úrovni v organizacích s obratem přes milion dolarů v Severní Americe, západní Evropě a asijsko-pacifickém regionu s cílem zjistit, jak jejich organizace přistupují k rozsáhlým nákupům podnikových technologií.

„S tím, jak se technologie stávají pro firmy více důležitějšími a jsou v nich stále více ukotveny, se postupně vyvíjí i dynamika nákupních týmů. V minulosti bylo poměrně snadné předvídat, kdo jsou nákupčí, ale to se postupně změnilo,“ vysvětluje viceprezident výzkumu společnosti Gartner Derry N. Finkeldey. „V našich dřívějších výzkumech jsme zjistili, že 41 % zaměstnanců jsou podnikoví technologové mimo IT oddělení, kteří vytvářejí technologie nebo analytické funkce pro interní nebo externí využití byznysem či pro potřeby reportingu. Ve světě, kde většina technologů pracuje mimo firemní IT oddělení, může být nákupčím technologií pro svou organizaci doslova každý.“

Nový průzkum pak zjistil, že v případně rozsáhlých nákupů napříč technologickými kategoriemi existuje několik odlišných přístupů k jejich realizaci:

75 % respondentů využívajících přístupy sdíleného financování se zároveň setkalo se zpožděním daným potřebou dosáhnout dohody o alokaci prostředků mezi jednotlivými skupinami.

„Technologické firmy potřebují definovat nové postupy, jak správně identifikovat, s kým být v kontaktu jako s potenciálním nákupčím, a také jak udržovat kontakt s různými osobami odpovědnými za B2B nákup napříč všemi odděleními, či obchodními jednotkami, tak aby měli jistotu, že jejich komunikace a interakce bude účinná a jejich nabídka relevantní a atraktivní. Produktoví lídři na dodavatelské straně by měli začít školit své týmy ve schopnosti vyhledávat dostupné rozpočty a rozšířit tuto schopnost také o zjišťování způsobu, jímž bude potenciální zákazník nákup financovat napříč podnikem,“ dodává Finkeldey.

Zároveň podle Gartneru platí, že i když role podnikových technologů roste, produktoví lídři a obchodníci by neměli záměrně obcházet zástupce centrálního IT či IT nákupu, protože takřka ve všech případech IT oddělení nadále poskytuje přinejmenším částečné financování, podporu apod.

Exit mobile version