Obchod a krásná profese, jde to dohromady?

Zažili jste někdy ten úžasný pocit, kdy jste sledovali někoho, kdo perfektně zvládá svou profesi? Mohlo jít o výborného sportovce, herce nebo jiného „mistra oboru“. V první části si odpovězme na otázku, kde začít?
Vybavuji si uměleckého kováře, kterého jsem sledoval při práci na středověkých slavnostech. Stejně jako řada ostatních lidí jsem stál s údivem v kruhu kolem něj a těšil se z jeho práce. Zažili jste něco podobného? Na co jste v ten okamžik mysleli? Mě tenkrát napadaly myšlenky typu:

Při tom všem jsem si užíval atmosféru a vnímal pozitivní energii daného okamžiku. Energii, kterou sálal kovář, který nejen věděl, co dělá, ale hlavně proč to dělá. On znal svůj cíl.

Obchod také jako řemeslo?

Myslíte, že obchod může být vnímán také takto pozitivně? Mohou na obchodníka nahlížet jeho zákazníci podobně jako my tenkrát na toho kováře? Bohužel se velmi často setkáváme s příklady obchodníků, kteří nejenom že své zákazníky od sebe odrazují, ale navíc svým chováním i jednáním šíří negativní energii. Proč tomu tak vlastně je? A nemůže to u obchodníka být podobné jako v případě uměleckého kováře?

Možná Vás napadne: „Tyto dvě situace nejde vůbec srovnávat!“ A právě tady si dovolím s Vámi nesouhlasit a pokusím se vás přesvědčit o opaku.

Dosavadní zkušenosti mě přivedly k poznání, že s obchodem je to podobné jako s kovářem. Ano, i obchod může být krásná profese, která přináší radost jak obchodníkovi, tak zákazníkovi. A podobně jako u kováře pro obchodníka platí:

Spokojený zákazník je vlastně takový výsledný produkt snažení dobrého obchodníka.

Obchodování se dá naučit

Stejně jako u každé profese i u obchodu platí, že se dá naučit. Zároveň platí, že pokud profesi dobře zvládáte, zákazníci přijdou sami. A platí to i v obchodě. Zákazníci následují toho obchodníka, který svou profesi dobře zvládá.

A ještě jednu podobnost tady najdeme. V obou případech je podmínkou cesty k úspěchu dobrá znalost materiálu, se kterým se pracuje. U kováře je to železo či jiný kov, u obchodníka zákazník a jeho potřeby. Zatímco u kováře nám znalost materiálu přijde naprosto logická, u obchodníka to takto být nemusí.

Bohužel v obchodě se velmi často na znalost zákazníka a jeho potřeb zapomíná. Řeší se především znalosti produktů a obchodní dovednosti. To je stejné, jako bychom u kováře řešili, jaké má nástroje a jak s nimi pracuje. Ale zkusme si představit, jak by to dopadlo, kdyby kovář velkou silou a dokonalým kladivem tloukl do studeného železa. Bez znalosti materiálu by mu nepomohla sebevětší síla ani sebedokonalejší nářadí.
V obchodě stejně jako u kováře platí dvě zásadní věci:

Znalostí zákazníka a jeho potřeb začíná cesta k úspěšnému zvládnutí profese obchodníka. Ale co je na konci této cesty? O tom zase příště.

Exit mobile version