Opencard nebo Lítačka, platforma zůstává

Praha se konečně rozhoupala ke kroku, o kterém se léta hovoří, ale nic se nedělo. Vykopla EMS a podnikla kroky k nahrazení problémové Opencard vlastním systémem.
Zda bude snaha zbavit se Opencard tentokrát úspěšná, není ovšem zcela jisté. EMS již zmínila možnost mezinárodní arbitráže, a pokud by tento spor Praha prohrála, je otázkou, zda lze hovořit o úspěchu. Na druhé straně je veřejnost již unavena neustálým handrkováním, a tento rázný krok většina Pražáků okomentuje ve smyslu „no konečně, to to trvalo“. Dokonce, i kdyby Praha prohrála, jim to bude jedno, hlavně že nebudou muset další roky poslouchat, že jejich „tramvajenka“, tak se v Praze tradičně permanentní jízdence říkalo (lítačka byla jaksi doménou vojáků), možná nebude platit, pak zase že ano, pak že si bude muset koupit papírové kupóny apod. Lidi snad už ani nedráždí skoro dvě miliardy, které město do systému nasypalo, ale to, že to nefunguje. Je to podobné jako s tunelem Blanka. Před pár měsíci se řeč stále točila okolo toho, kolik to stálo, ale po otevření tunelu je to občanům už celkem jedno. Mají tunel, kterým mohou jezdit. Předražení zakázky bylo vždy spíše jakýmsi ventilem, nad kterým šlo v hospodě upustit páru nad tím, že díra byla stále neprůjezdná. Podobně je to i s Opencard.

V každém případě Praha hodlá Opencard opustit a vyvinula vlastní systém, který bude spravovat Operátor ICT, akciová společnost vlastněná Prahou. „Připravili jsme vlastní řešení, které je levné, spolehlivé a především budeme jeho provozovatelem my sami,“ řekla pražská primátorka Adriana Krnáčová s tím, že držitelů Opencard se přechod vůbec nedotkne. Náklady na pořízení nového řešení nepřekročí 6 milionů korun, a to včetně nákupu techniky a vybavení, které je k provozu nutné. „Pohybujeme se v naprosto jiných řádech, než jak tomu bylo doposud. Nové řešení nás bude stát méně, než v minulosti stál roční provoz stávajícího řešení,“ dodala primátorka.

Krnáčová sice hovořila o spuštění v únoru, stejný údaj je i v prezentaci, kterou najdete na stránkách magistrátu. Václav Strnad, ředitel Operátor ICT (akciovka ve vlastnictví Prahy, spravující systém Opencard), byl o něco opatrnější, jeho odpověď byla v průběhu jara. Krnáčová totiž zřejmě za dobu spuštění považuje stav, kdy je systém naimplementován u operátora na jeho pracovištích, faktem ovšem je, že stále probíhá provozní testování. Na druhou stranu, pokud by EMS ukončila ze dne na den podporu Opencard, město může systém skutečně nasadit, protože z hlediska programování i interního provozu je vše hotovo.

Ovšem na co jsem si ochoten vsadit, je nedodržení částky 6 milionů korun, respektive, že implementace bude stát víc. Jde o líbivé číslo, ale řekněme si, že 10-15 by mohlo být reálnějších. I tak jde o drobné ve srovnání s 1,75 miliardou. Za funkční systém v prostředí veřejné správy a samosprávy je to skoro jako zadarmo. Krajské systémy, srovnatelné s Prahou, se pohybují na úrovní 30 – 70 milionů, samozřejmě jde o komplexnější řešení, nezahrnující pouze výměnu karet, ale kompletní hardware apod. Poměrově, vzhledem k tomu, co vlastně Praha pořizuje, jde o odpovídající sumu.

Integrátorem systému je samotný Operátor ICT, software pro vydávání karet dodala společnost XT-Card. V jejím případě šlo o podlimitní zakázku. V tomto případě město zřejmě vsadilo na osvědčeného partnera. XT-Card patří z hlediska těchto systémů mezi nejzkušenější v České republice, kdy má v dopravě za sebou projekty jako In-karta ČD, OREDO (Hradec Králové/Pardubice), IDP, IDOL (opuscard), KORDIS (Jihomoravský kraj), KODIS (Moravskoslezký kraj), KIDSOK (Olomoucký kraj) a má zkušenosti i s Opencard. Společnost například patřila v roce 2014 mezi čtveřici, s kterou vyjednával tehdejší primátor Hudeček při hledání řešení tehdejších problémů s Opencard.
Volba XT-Card však nemusela být ovlivněna pouze jejich zkušenosti se samotnými odbavovacími systémy, ale pokud se podíváte na vizualizaci představující Lítačku, jako nositel „jízdenky“ zde figuruje i platební karta a mobilní telefon. Může jít o náhodu, grafik prostě vzal screen, který měl někde po ruce, ale…

Je tedy možné, že XT-Card byla zvolena i s ohledem na strategii rozvoje Lítačky a možné přeměny pražské karty na skutečně víceúčelovou kartu. Třeba v rámci Jednotného městského trhu služeb, tzv. Prague market, schváleného v červnu minulého roku? V první fázi sice Praha nebude podporovat hybridní platební karty, ale Strnad nám potvrdil, že samozřejmě s touto možností počítá. Znamenalo by to, že na jedné kartě by bylo možné mít několik různých aplikací – technologie karet Mifare DES, kterou používá i současní opencard to umožňuje. Login do účtu ČD, tak jak je zachycen na mobilu, dává o něco větší smysl. A XT-Card kromě integrace ČD do krajských odbavovacích systémů, se podílel s ČSOB i na projektu bezkontaktních nákupu jízdenek v Brně (viz Konference Inovace v platebních kartách).

Technologicky se toho moc nemění, naštěstí. Což je samozřejmě logické, protože v praxi se počítá se souběhem Lítačky, či jak se to bude nakonec jmenovat, Opencard i papírových kupónu. Samotná plastová karta je tedy stále postavena na standardu Mifare DES. Proto čtečky zvládnou oba systémy. Zároveň Operátor ICT umí se systémem Opencard pracovat i v okamžiku, kdy k tomu nedojde Zároveň ovšem přístup k údajům na kartě, se může teoreticky stát jedním z bodů, na které EMS, jež neopomenula v pondělních prohlášeních zmínit možnost porušení autorských práv, bude tlačit.

Spor může spočívat v tom, a nevede se jenom u nás, že jedna ze stran tvrdí, že na kartě je uložen software. Praha ovšem, jak potvrdil ředitel Strnad, vychází z výkladu, že na kartě – ve struktuře Opencard jde o soubor CPS (jeden ze tří souborů) – jsou uložena data, nikoliv samotný software, a tudíž je otázka autorských práv bezpředmětná. Pokud jde o tento případ, má rozhodně oporu i na úrovní rozhodnutí evropského soudu.
EMS rozhodně krokem Prahy nemůže být nadšena. Ani já bych nebyl. Představa, že mi na záda dýchá Kellner, jehož O2 získal od eMoneyServices (EMS) opční práva právě na opencard, není zrovna uklidňující. Zvláště v okamžiku, kdy si uvědomí, že v době podepsání opce už Praha na systému pracovala. I když dnešní oznámení Prahy může být vnímáno jako blesk z čistého nebe a samozřejmě i během konference padla otázka, proč město vše připravovalo „v utajení“, není to pro zainteresované zas až tak překvapující. Ano, město to netroubilo, ale že na něčem pracuje, se vědělo. Ovšem jako v řadě podobných případů se sázelo na to, že vše vyšumí, tak jak se to stalo v Hudečkově éře. Minimálně varující pro všechny strany měla být 151stránková „Shrnující písemná zpráva ekonomické, procesní a IC/ICT poradenství v oblasti platebních systémů a odbavení ve veřejné dopravě na posouzení aktuálního provozu, využívání a rizik karty opencard“ z dubna 2015, zveřejněná v červnu 2015.

Již pohled na přílohu č.2 Detailní přehled identifikovaných variant řešení současného stavu OpC, dával tušit, že se něco chystá. Podobnou zprávu nenecháte vypracovat jenom proto, že chcete vědět, co je Opencard zač. I EMS muselo být jasné, že jde o zprávu, kterou se bude město zaštiťovat při dalších krocích. Například částka 165 miliónů Kč jako cena počátečních nákladů Opencard čerpá z této zprávy nadnárodní auditorské sítě Nexia AP. Proti tomu město deklaruje počáteční náklady na nový systém na úrovni 1,9 milionů.

Spravovat nový systém bude tedy Operátor ICT, měsíční náklady město nezveřejnilo, respektive ředitel Strnad se této odpovědi vyhnul s tím, že teď s sebou konkrétní čísla nemá. Podstatné pro něj je, že nebudou platit žádný měsíční paušál za provozování systému, náklady se tedy omezí pouze na interní pracovníky (tým Opencard má v současnosti 4 lidé) a pracovníky na samotných přepážkách, kteří vydávají karty a back office. Trošku podivné, uvážíme-li, že vše ostatní má město dobře spočítáno. Těžko uvěřit, že neví, kolik to „plusmínusautobus“ bude měsíčně stát. Tak uvidíme, snad jde skutečně pouze o to, že se městu zřejmě nechtělo dávat nějaké přesné, ale předběžné číslo, než proběhnou všechny testy, a které možná bude muset o nějakou tu stovku tisíc upravit.

Pro cestující by přechod na nový systém neměl díky souběhu představovat problém. Pokud vydrží současná situace, bude prý stačit počkat na vypršení platnosti Opencard, a pak ji vyměnit za „Lítačku“. Zjednodušeně řečeno, dokud nevyprší platnost poslední Opencard pojedou systémy souběžně. I v případě „zablokování“ Opencard nebude nutné sáhnout k okamžité výměně karet. To že podobná situace skutečně může nastat, připomínají spory v roce 2014. Od té doby mimochodem nemá EMS a Praha žádnou smlouvu o provozování Opencard. Praha tak v podstatě nakupuje od EMS pouze certifikáty potřebné k provozu systému, který funguje již jenom „na její triko“. Pokud se EMS rozhodne neprodloužit certifikáty, má Praha prostě smůlu. Na druhé straně, právě prodlužování funkčnosti systému Opencard dává EMS šanci, získat na městu peníze v soudním sporu. Okamžité ukončení „podpory“ ze strany EMS, by se totiž u soudu mohlo obrátit proti ní.

I přes optimismus, s kterým oznámení nové karty proběhlo, uvidíme, jak rychlá bude jeho implementace s ohledem na probíhající i možné soudní spory. Pokud se karty dočkáme do léta, můžeme být spokojeni, pokud to bude skutečně na jaře, tím lépe. V září totiž končí platnost podstatné části karet Opencard, celkem jich v tomto roce končí 650 000.

Exit mobile version