Pět nejrozšířenějších mýtů o e-shopech a jaká je skutečnost

Rok od roku přibývá v České republice lidí, kteří nakupují na internetu a současně s tím roste i počet e-shopů. Ačkoli se online obchody staly součástí všedního dne, stále přetrvává mnoho předsudků a obav. Mezi pět nejčastějších mýtů přetrvávajících ve společnosti patří strach z podvodných e-shopů, online plateb a reklamací.
Mnoho lidí je také přesvědčeno, že ceny v e-shopech jsou vždy nižší než v kamenných obchodech nebo že internetový obchod je klíčem k bohatství, pojďme si ale jednotlivé mýty představit postupně.

1. Platby kartou nejsou bezpečné

Největším strašákem pro mnoho lidí je platba kartou online. Přitom je to naprosto bezpečné.

Většina platebních bran používá systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance. Informace o kartě se přenášejí zakódované, takže je může přečíst pouze banka. Současně je možné rozšířit proces autentizace při placení online o další údaj, který může přijít potvrzovací SMS zprávou z banky nebo který je možné si předem zadat.

2. Důvěryhodné jsou jen velké zavedené e-shopy

Při nákupu dává mnoho lidí přednost zavedeným velkým e-shopům, i když je to někdy nevýhodné, ať už se jedná o cenu nebo dodací lhůty. Důvodem je obava z podvodných e-shopů. „Tato obava není na místě. Procento podvodných e-shopů je tak malé, že je větší pravděpodobnost, že člověk narazí na falešného kněze. Náklady na provoz e-shopu, správa a marketing, to vše je velmi časově náročné, že podvodný internetový obchod se nevyplácí,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz, která se na české trhu specializuje intuitivní e-komerce řešení.

3. Reklamace jsou problém

Reklamace nebo vrácení zboží vnímá mnoho zákazníků jako velký problém, který rozhoduje o tom, zda si věc pořídí na internetu nebo v kamenném obchodě. Každý e-shop má na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou, své také dělají srovnávače obchodů a cen. Pověst je jen jedna a seriózní e-shop si nemůže dovolit o ni přijít.

4. E-shop je zlatý důl

Často se setkávám s názorem lidí, že e-shop znamená rychlé zbohatnutí bez námahy. Možná tomu tak bylo před několika lety, kdy se tento způsob prodeje v Čechách začal prosazovat, ale dnes je situaci jiná. Jako každé podnikání vyžaduje čas a energii. Nejnižší cena nezaručí úspěch, nejdůležitější je komunikace se zákazníkem, nabídnutí nadstandardních služeb, jako je například odborná poradna.

5. Internet je vždy levnější, než kamenné obchody

Mezi veřejností je rozšířen také názor, že vše na e-shopech je levnější než v kamenných obchodech. Je to většinou pravda, ale ne vždy to platí. K ceně je nutné často připočítat balné a dopravu, což při koupi jednoho produktu, pokud není možné osobní vyzvednutí, může být ve finále nevýhodné. „Doporučuji nejen porovnat ceny u jednotlivých prodejců, ale také jejich dodací podmínky. Nakonec můžete často přijít na to, že levněji vás to vyjde tam, kde je cena vyšší, protože je například balné a poštovné zdarma,“ dodává Uďan.

Exit mobile version