Přechod do cloudu vyžaduje i řízení jeho spotřeby

Přechod do cloudu nesmí být zbrklý. Je třeba myslet na řadu nových věcí, nové formy zabezpečení a naučit se nově řídit i jeho spotřebu, aby nedošlo ke zbytečnému čerpání výkonu a financí, říká Ladislav Šolc, ředitel Mainstream Technologies. Následně dodává, že pro přechod a řízení cloudu poskytují vlastní službu Cloud Management Service. Pro jeho řízení pak Hybrid Cloud Management, který umožňuje postupnou a smysluplnou integraci cloudu do stávajících datových center.
Mohl byste zmínit některá úskalí při přechodu firemního IT do cloudu?

V první řadě by se jak firemní IT, tak tým odpovědný za obchodní činnost společnosti, měli zamyslet nad tím, zdali nepodcenili roky osvědčenou praxi. Jde především o dobrou strategii, správně nastavené požadavky a očekávání od nové platformy, kterou cloud bezesporu je. Nezaměňovat rychlost adopce se zbrklostí. Často se totiž v praxi ukazuje, že motivátorem vedení, obchodu nebo marketingu je právě požadavek na maximální urychlení nové platformy a špatně naplánovaná adopce cloudu potom vede k neúspěchu IT. Výsledkem může být také to, že firma rezignuje na některé zásadní věci, například úplně chybějící firewall pro cloudovou infrastrukturu, nedostatečný dohled služeb, nebo chybějící nástroje pro správu. To znamená, že přechod do cloudu musí být vždy dobře rozmyšlen a musí mít dobrou strategii, což zahrnuje například i identifikaci rizik a diskuzi nad strategií exitu.

Ladislav Solc – Mainstream Technologies

Další důležitou věcí je uvědomění, že s přechodem do cloudu firma přijímá nejen novou technologii, ale také musí kompletně změnit přístup k jejímu využívání, například proměnnému čerpání prostředků a výkonu. Aby dosáhla efektu, jaký cloud poskytuje, je třeba se zamyslet nad jeho nákupem, řízením a správou. Cloud je v podstatě neomezeně škálovatelný, a z toho vyplývají i rizika, že správa prostředků konvenčními metodami bude mít za výsledek zbytečnou konzumaci výkonu, typicky přečerpání služeb, což vede k vyšším nežádoucím nákladům. Pracovníci, kteří jsou dnes zvyklí využívat IT zdroje tradičním způsobem v režimu 24×7 a konfigurovat je na hardwarových boxech, si najednou neumějí poradit s novými technologiemi. Reagují tak, že mají obavy o své dosavadní role, a proto cloud odmítají. Je to však zbytečná obava.

Jde jen o uchopení správy jiným způsobem a pochopení základních principů cloudového světa. To nejdůležitější, tedy know-how jejich společnosti a jejích potřeb a požadavků na IT, vždy zůstává. Naučit se nové technologie využívat lze nejrychleji formou školení ve formě spolupráce s technologickým partnerem a realizováním projektů na zkoušku. Mainstream například nabízí produkt Snowball, právě pro získání efektivních znalostí cloudu a rychlého přehledu jeho možností. Dodavatelé veřejných cloudových služeb nemají v tuto chvíli dostatečné nástroje pro integraci s interní infrastrukturou a neumožňují tak v heterogenním prostředí správně kontrolovat finance versus spotřebovaný výkon. Při přechodu do cloudu se však nesmějí tyto disciplíny zanedbat.

Jak se přílišnému čerpání zdrojů cloudu, a tím i peněz, lze bránit?

V zásadě je dobré si říci už na začátku, co je cílem. Zpravidla jím bývá podpora a zrychlení byznysu firmy. Je třeba dobře cloud vstřebat, což také znamená přistoupit k některým koncepčním změnám toho, jak firemní IT pracuje. V zásadě tedy přijmout dobrou adopční strategii a mít správný nástroj. Nejde o nic teoretického, je třeba si vše dobře rozmyslet, poradit se s někým, kdo má dobrou zkušenost. V Mainstreamu k tomu přistupujeme tak, že jsme vytvořili produkt, v trochu nadneseném slova smyslu popis systémové integrace nové generace. V něm na jedné straně zákazníkovi nabízíme adopční strategii a poradenství, jak konkrétní scénáře uchopit a pomoci společnosti efektivně implementovat cloudové scénáře. Osvědčeným a nenásilným způsobem integrujeme do stávajícího prostředí nové. Na druhé straně se zabýváme samotnou implementací technologií i dodávkou služeb.

Často vysvětlujeme stávajícím odborníkům z týmu zákazníka, že správa typických věcí jako je síťová infrastruktura, management hardwaru, storage a bezpečnosti při přechodu do cloudu nemizí, jen se musí rozmýšlet a provádět jinak. V cloudu, tedy nové éře IT, už nejde příliš o hardware, nýbrž o virtuální softwarové zdroje. Takto pomáháme s adopcí, a následně s řízením spotřeby zdrojů cloudu. Vše zahrnujeme do služby, kterou nazýváme Cloud Management Service (CMS), fungujeme jako cloud service provider, broker. Zákazníkům nenahrazujeme jejich IT, ale pomáháme některé činnosti, oblasti a kompetence, které by museli vytvářet nově, dodávat jako službu.

Máte pak na řešení oněch technologických problémů nějakou další medicínu?

Jedním z modulů služby CMS je přehledný portál, nástroj pro reporting financí a řízení spotřeby cloudu. Po úspěšném naplánování a zvládnutí nasazení cloudové platformy následují technická řešení. Mezi nejzajímavější a nejdůležitější patří správa cloudu. Zejména hybridního, kde IT nestaví až na výjimky na zelené louce, ale už má nainvestováno do kvalitních datových center a chce propojit svoje vlastní datová centra s moderní cloudovou platformou. K tomu potřebuje dobrý a spolehlivý nástroj na tzv. hybrid cloud management (HCM), který podporuje a propojuje různé platformy a poskytovatele služeb. V první řadě jde o ony primární nosné, kde je dnes podle našeho názoru lídrem trhu Microsoft s Azure a celá jeho virtualizační platforma. Kromě toho podporujeme řadu dalších významných dodavatelů.

Teprve zákazník s kvalitním HCM dostává dobrou možnost správně využít možnosti cloudu v heterogenním prostředí. Postavíme tedy nad stávající virtualizaci private cloud management, sjednotíme a rozšíříme ho o správu veřejných cloudů. Není možné zanedbávat ani bezpečnost. Běžně chybí základní správa zabezpečení cloudovými firewally, nástroje pro vulnerability management pro on-premise i cloud, včetně podpory nástrojů dohledu a reportingu. To vše rozprostřeno jak v on-premise tak v cloudu, může dát dobrý výsledek cloudové integrace. Hybrid cloud management znamená kompletní řešení.

Kdo je vaším typickým zákazníkem?

Mezi naše zákazníky patří mnoho různých společností, převážně velkých a středních. Typicky mezi pěti sty až pěti tisíci koncovými stanicemi. Tento pohled na zákazníky se však také mění a stále častěji jde při hodnocení zákazníka více o jeho skutečnou spotřebu výkonu než o množství uživatelů. V posledních letech jsme začali úspěšně spolupracovat s velkými českými bankami, z důvodu bezpečnosti je však nemohu jmenovat. Téměř se všemi vedeme jednání a některé už jsme do cloudu dovedli, u některých dalších to máme v plánu. Referenčními zákazníky z komerční sféry jsou například společnost Eurovia CS, ČEPS nebo Sodexo.

Exit mobile version