Případová studie: jak inteligentní kamery hlídají dopravu v Ostravě

Pokud se po technologické stránce může moravská metropole něčím opravdu pochlubit oproti hlavnímu městu, pak je to perfektně zvládnutý systém kontroly dopravy. Ten se pochopitelně nevzal jen tak z čistého nebe. Ostrava zažila zatěžkávací zkoušku své dopravní infrastruktury v roce 2004, kdy se ve městě konalo mistrovství světa v ledním hokeji.

Jeden z pohledů na kontrolní monitor v sídle Ovanetu.

Zkušenost potvrdila skutečnost, že bez lepší kontroly řízení dopravy ve městě hrozí kolaps.

Situaci zachránilo vytvoření moderního kamerového systému, který slouží k získání přesných a aktuálních informací o dopravní situaci a vedlejším jeho bonusem je snadnější koordinace složek integrovaného záchranného systému a ochrany veřejný pořádek.

Pro začátek trochu nudných fakt

Městský dopravní kamerový systém (dále MDKS) v Ostravě je založen na metropolitní síti provozovatele OVANET a.s., která využívá optické kabely dosahující extrémně vysokých přenosových rychlostí. Snímání obrazu v systému MDKS zajišťuje na křižovatkách vždy několik otočných nebo statických IP kamer Axis. Obrazová data z těchto síťových kamer jsou přenášena datovým kabelem do síťového přepínače, takže kamery na každé křižovatce tvoří vlastně malou síť, která je pak přímo napojena na síť metropolitní.

Systém nehlídá pouze dopravu, díky operabilitě digitálních kamer je schopen usvědčit například zloděje drahých kovů.
Nebo vyhodnotit změnu hladiny vodního toku (pokud je k dispozici příslušná aplikace).

Po ní jsou pak obrazy z kamer přenášeny na centrální řídicí a datové servery umístěné v technologických prostorách společnosti OVANET a.s., kde je možné provádět jejich management a archivaci, a dále na jednotlivá dispečerská pracoviště. Jako řídící software slouží program GENETEC OMNICAST (resp. dnes „Security center“).

Jak probíhal
vývoj kamerového systému pro
město


 
1993: První impuls v podobě
blížícího
se MS v hokeji.

2004:
Kamerový systém začíná
využívat městská
policie

2009:
Vzniká nápad na integrovaný
kamerový systém,
který bude agregovat data z dopravních
kamer, kamer v obchodních centrech
a na veřejných prostranstvích.  

2010: Čím dál častěji systém
naráží na
omezení analogových kamer, policie proto iniciuje
postupný přechod na IP
kamerový systém, nejprve pro potřeby dopravního
kamerového systému.

Od zahájení příprav a výstavby MKDS v roce 2004 se systém neustále rozšiřuje a v současné době je k němu připojeno bezmála 300 kamer. MDKS je nyní pokryto ostravských 59 křižovatek, což tvoří většinu hlavních dopravních uzlů ve městě.

„Zkušenosti ukazují, že tento kamerový systém podstatně zlepšuje organizaci dopravy ve městě a dopravní bezpečnost,“ prohlašuje Ing. Roman Cieśla, projektový manažer společnosti Ovanet. „Použité digitální technologie odpovídají formátu moderního evropského velkoměsta a v budoucnu umožní chystané propojení všech kamerových systémů ve městě Ostrava s pomocí jednotné síťové platformy.“

Jak to celé doopravdy funguje

Kamerový systém v celé své kráse v Integrovaném bezpečnostním centru Moravskoslezského kraje (foceno se svolením policie ČR).

Ostravský dopravní kamerový systém umožňuje monitoring aktuální dopravní situace a také zpětnou kontrolu zásahů do řízení světelných signalizačních zařízení. Poskytuje dodatečné informace pro řešení nepředvídaných situací nebo pro organizování dopravy při velkých sportovních nebo společenských akcích. Dále umožňuje vizuální hodnocení účinnosti řízení dopravy a analýzu záznamu vybraných dopravních situací. Tím vším významně přispívá ke zvýšení dopravní bezpečnosti na komunikacích ve městě. Další významnou úlohou dopravního kamerového systému je podpora při řízení výjezdu a koordinaci složek integrovaného záchranného systému.

Systém však slouží také široké veřejnosti – poskytuje informace například společnostem zabývajícím se hromadnou dopravou, správou komunikací, dopravním zpravodajstvím, a také jednotlivým občanům s pomocí webových stránek provozovatele.

Ochrana soukromí vs. otevřenost pro veřejnost

Zde se všechna data ukládají.

V MDKS je kladen velký důraz na bezpečnost, především z pohledu ochrany osobních údajů tak, aby byly přístupy jednotlivých dispečerských pracovišť nastaveny striktně dle jejich reálné potřeby a vždy v souladu s platnou legislativou.

Součástí MDKS je i centrální digitální archív (datové úložiště), ve kterém jsou dle legislativních bezpečnostních pravidel na jednom místě uloženy obrazové záznamy všech kamer MDKS s minimální dobou uložení 1 měsíc.

Na druhou stranu je však živý obraz z kamer přístupný ve snížené kvalitě i široké veřejnosti, a to na webových stránkách provozovatele. Obraz kamer je pak využíván některými regionálními televizními stanicemi a webovými stránkami informujícími o dopravní situaci.

Progresivní technologie pro budoucnost

Kamery jsou v Ostravě i na místech, kde byste je asi nečekali.

V systému je použito několik typů kamer Axis (převážně se jedná o AXIS P1346, AXIS P5534 a AXIS Q6032.) Ty byly zvoleny na základě zkušeností získávaných z provozu MDKS, kdy postupně došlo k úpravám používané technologie.

Axis byl vybrán proto, že jeho kamery splňují požadavky na kvalitní obraz i ve zhoršených světelných podmínkách a podpory přenosu dat v režimu H.264, který významně snižuje nároky na kapacitní zatížení přenosové sítě.

Digitální technologie, na které je MDKS postaven umožňuje také nasazení nových analytických aplikací, jako například měření rychlosti vozidel ve sledovaných úsecích, sledování jízdy na červenou na křižovatkách, vyhledávání odcizených vozidel, dopravní statistiky a teoreticky také mnoha dalších, které si pro kamery s otevřeným API implementátoři a distributoři kamerových systémů vytvoří.


Technologicko-právní zajímavosti

Exit mobile version