Případová studie: Jak vznikala nová VPN pro Alzu.cz

Alza.cz postavila svůj obchodní úspěch na dravém marketingu, efektivně řízeném systému a dobře zvládnuté logistice. Růst portfolia dodávaných produktů, množství poboček i rozšiřování na Slovensko vyústily nakonec v nutnost řešit i to, čím se obchod původně vůbec zabývat neplánoval – jak adekvátně rozšířit stávající ICT infrastrukturu.

ukázka infrastruktury obchodu

Jaké byly podmínky? Vlastně klasika, maximální spolehlivost a flexibilita pro další úpravy a rozšiřování. Úskalím bylo hlavě to, že objem zákaznických požadavků a objednávek, které Alza.cz každoročně zpracovává, se pohybuje v řádech milionů. Při takovémto objemu transakcí by každý výpadek ICT infrastruktury znamenal vysoké ztráty na ušlém zisku a nespokojené zákazníky. Kromě spolehlivosti musela být infrastruktura vymyšlena i tak, aby byla schopna pokrýt výrazné výkyvy zájmu spotřebitelů, například špičky při předvánoční nákupní horečce.

Multi Protokol Label Switching VPN

páteřní linky Dial Telecomu

Pro návrh a realizaci nového ICT řešení zvolila Alza.cz řešení od Dial Telecomu a to zejména z důvodu, že s ním spolupracovala již dříve. Pro chod zvýšených komunikačních potřeb navrhli odborníci Dial Telecomu řešení postavené na službě MPLS L3VPN. Postupně byla tato síť rozšířena na více než 20 různých poboček v rámci ČR, jednotlivá přípojná místa se přitom svojí povahou často značně liší. Kromě běžného výdejního místa se může jednat i o sklady, centrálu společnosti nebo například stojan v housingovém centru Dial Telecomu, kde Alza.cz svou IT infrastrukturu provozuje.

Výhodou řešení postaveného na MPLS (Multi Protokol Label Switching) je vysoká spolehlivost sítě podpořená záložními linkami do většiny lokalit, maximální škálovatelnost a variabilita. Dial Telecom připojuje jednotlivé pobočky ke své páteřní síti využívající DWDM technologii s kapacitou n10 Gbit/s nebo n 40 Gbit/s. Takto dimenzovaná síť má z hlediska potřeb korporátních zákazníků prakticky „nevyčerpatelné“ kapacity.

Jak je na tom bezpečnost

Jednou z výhod zvoleného řešení postaveného na bázi vyhrazené MPLS VPN mimo síť Internet je možnost vyšší úrovně zabezpečení infrastruktury. Primárně internetovému prodejci, jakým Alza.cz je, by mohl hackerský nebo DDoS útok přivodit významné ztráty. Rovněž zabezpečení dat klientů je pro takto známý internetový obchod absolutní prioritou.

Veškerý přístup do sítě Alza.cz z venčí je tedy velmi pečlivě sledován a kontrolován. Řešení postavené na bázi MPLS umožňuje zajistit přístupy do sítě pouze z jednoho nebo dvou uzlů.

V těchto uzlech je možné zřídit sofistikovanou strukturu firewallů, ISA serverů a jiných metod zabezpečení IT. Centrální přístup na internet tedy významně ulehčuje IT správcům zajistit jednotná bezpečnostní pravidla v celé WAN (Wide Area Network) a precizně ochránit nejcitlivější data v síti.

Expanze na východ

Svůj úspěšný podnikatelský model se Alza.cz nedávno rozhodla rozšířit i mezinárodně. První zemí zvolenou pro expanzi v rámci středoevropského regionu se stalo Slovensko. Zajištění spolehlivých datových služeb bylo opět svěřeno Dial Telecomu. Český poskytovatel datových služeb provozuje vlastní optickou infrastrukturu propojenou s nejvýznamnějšími telekomunikačními uzly na Slovensku. MPLS síť na L3 vrstvě zajišťují přímo technici Dial Telecomu a z pohledu zákazníka je tedy zcela jednotná v Česku i na Slovensku. To přináší řadu výhod v možnosti bezproblémového využití IT infrastruktury z české centrály i pro provoz na Slovensku.

Obchodní ředitel Dial Telecomu Tomáš Strašák k tomu podotýká: *„Dial Telecom je preferovaným partnerem pro mnohé nejvýznamnější světové telekomunikační operátory, kterým ve velké míře dodáváme například přípojky v ČR pro mezinárodní sítě korporátních klientů. Díky úzkému obchodnímu napojení a znalosti situace na klíčových telekomunikačních trzích pro expanzi českých firem jsme schopni zajistit velice výhodné a kvalitní telekomunikační služby i mezinárodně. Je potěšitelné, že často v podobných tendrech dokážeme zvítězit i proti operátorům, kteří mají například v zemích středoevropského regionu vlastní infrastrukturu.“ *

Tomáš Havryluk IT ředitel společnosti Alza více méně souhlasí: „Pro naši společnost je rovněž velmi významné, že tým Dialu dokáže pružně reagovat a služby jsou oproti konkurenci zřizovány velmi rychle, často přesně dle našich potřeb. Využívání služeb Dial Telecomu se rozhodně vyplatilo při dosavadní expanzi naší společnosti v ČR a jsme přesvědčeni, že s tímto operátorem dokážeme úspěšně spolupracovat i na dalších trzích.“

Exit mobile version