Proč Android neuspěl na tabletech?

Všichni jsou aktuálně posedlí veletrhem CES. Loni zde začalo jedno z
překvapivých fiasek. Výrobci tabletů se systémem Android chtěli
porazit iPad. Na rozdíl od trhu smartphonů si zde ale Apple dokázal
svou dominanci zachovat. Proč?

Vysvětlení může být celá řada, třeba souhra náhod. Nebo můžeme daný
stav pokládat za ještě nikoliv konečný, konec konců i u smartphonů to
nějaký čas trvalo. Nebo za androidový tablet prohlásíme čtečku Amazon
Kindle, což poměr zase trochu posune. A nakonec, tablety jsou blízké
subnotebookům, kde to Googlu vychází ještě mnohem hůře.

Co si myslí Jason Hiner na webu TechRepublic/ZDNet? Podle něj se
porážka Androidu začala rýsovat právě před rokem.

Tablety s Androidem
byly napjatě očekávaným hitem. Apple měl sice s iPadem už slušný
náskok, ale předpokládalo se, že to dopadne podobně jako u chytrých
telefonů (dejme tomu s ročním posunem). Věštilo se vítězství Googlu
nebo alespoň podíl iOS/Android zhruba 1:1. Ještě loni v červnu řada
analytiků v úspěch androidových tabletů věřila.

A výsledek?

Skutečný
poměr na trhu tabletů je kolem 15-30 %, alespoň podle prodejů v
maloobchodech. Hiner ovšem soudí, že ve skutečnosti je to pro Android
mnohem horší. Tahle čísla moc neodrážejí realitu. Data ComScore
sledující webový provoz ukazují, že zde iPad nad jinými tablety
dominuje s podílem 95 % v USA a něco málo pod 90 % v celosvětovém
měřítku. Z toho vyplývá, že výše uvedeným prodejům moc nemusíme věřit
(šlo o nerealizované pohledávky a někde jsou plné sklady); druhým
vysvětlením je, že kupci prostě tyto výrobky moc nepoužívají. Nejspíš
platí kombinace obojího.

Kde se staly chyby?

Hiner vypichuje následující:

  1. Příliš velký displej. 16 x 9 palců je jako držet v ruce zmrzačený notebook bez klávesnice, iPad je naopak spíše jako knížka nebo časopis.

  2. Efektní triky s možností displej otočit o 90 stupňů uživatele
    příliš nezaujaly. Přitom rozlišení 16 x 9 je jako výchozí i v Androidu 4.

  3. I když by to Google změnil, na trhu přebývají kvanta těchto
    zařízení (Motorola Xoom, Samsung Galaxy Tab 10.1, Asus Eee Pad
    Transformer).

  4. Z velkého displeje vychází vysoká cena. Steve Jobs naopak překvapil,
    když ceny iPadu začínají na 499 dolarech. Očekával se spíš
    dvojnásobek. Na rozdíl od smartphonů je zde Apple nejen „cool“, ale
    také levnější.

První tablety s Androidem byly předražené; je pravda,
že šlo více než u iPadu o počítače a dalo se argumentovat, že poměr
cena/výkon není zlý, to ale zákazníky nezajímalo. Nakonec se objevily
i cenově konkurenceschopné výrobky, ale už pozdě.

Další problém byl, že tato zařízení mohla být používána de facto jen
pro práci s Internetem. Chybí dostatek aplikací. Systém sám o sobě
běží hladce, je zde multitasking blíží se fungování na klasickém PC,
integrovaný GMail, Google Books… a co dál? Chybí další aplikace,
třeba něco pro úpravu fotografií, Google+, Google Finance. Google sám
dodává softwaru pro tablety málo a jeho partneři také. Strategie
Googlu vypadá logicky, HTML 5 má být jednotnou platformou pro
smartphony, tablety i počítače, ale tady nějak nastalo prázdno.
Nedostatek vyhrazených aplikací je citelný. Výsledně mají uživatelé
pocit, že tablety s Androidem nejsou k ničemu jinému než k surfování
Internetem.

Poslední hřebíček, výrobci očekávali masové dodávky do velkých podniků
typu nemocnic. K tomu ovšem moc nedošlo a zde zřejmě jako výhoda Applu
zafungovala bezpečnost, větší kontrola nad celým ekosystémem. Šéfové
IT oddělení nebyli rozhodně nadšeni z toho, že na zařízení s firemní
daty mohli uživatelé kliknutím v prohlížeči nainstalovat aplikace.
Tudíž dominance iPadu v podnikové sféře je zvlášť drtivá. (Poznámka:
něco podobného platí i pro smartphony, ale tam to tolik nevadí; asi
kvůli jejich ceně zde více funguje proces konzumerizace, že si je
zaměstnanci kupují i pro pracovní použití sami? Nebo je na nich přece
jen méně zásadních firemních dat než na tabletech?)

Co s tím teď může Google dělat? Tlačit tablety malé a levné (jako je
úspěšný Amazon Kindle Fire) nebo naopak pro profesionální uživatele?
Hiner je skeptický k tomu, že v roce 2012 dominanci iPadu někdo
ohrozí. Jaký je váš odhad?

K tomu zbývá dodat, že jistou skepsi lze mít ale i k budoucnosti této
kategorie zařízeních jako takové.

Exit mobile version